Meg kell mondjam, a téma magában
annyira megkeserítette a szám ízét, hogy Timi alig bírt rávenni, nézzük meg
mégis. Én gyerekként a húgommal együtt egy szelíd, szeretetre méltó falusi
plébánostól tanultam mindazt, ami a hitből tanulható - nem rajta múlt, hogy
kacifántos utakon ebből annyi maradt meg, amennyi - egyfajta külön út
(útkeresés); felekezethez tartozás érzete, gyónás és közösségi szertartások
nélkül. Az én tanítóm az Evangéliumokban, amikor megtöri a kenyeret és
felkínálja a bort, mindössze ennyit tanít: szenteljétek meg a
leghétköznapibbnak (s eközben bűnnek is) tekintett tevékenységeket, az evést és
az ivást. Evvel számomra azt tanítja: nincs profán
és nincs külön szentelt gesztusunk,
ha az evés és az ivás neki szentelhető. A hétköznapból kiemelő szertartás, a
„hitünk szent titka” pont ez ellen beszél – s pont ezért nekem hitem szerint
semmi keresnivalóm az Isten territóriumszerűen kiválasztott, rítusokkal emelt-távolított
„házaiban”. Így is (hogy nem szentelek helyet az egyháznak az életemben) számos
esetben folytattam (jobbára meddő) vitát azokkal, akik szerint a papság puszta léte
betegségtünet; a pedofília a rendszerbe kódolt következmény, bármi, amit
taníthatnak, aránytalanul kevés ahhoz képest, amit a puszta létükkel rombolnak.
Egy véglettel való gyakori (és értelemszerűen meddő) vita okán, és az emlékeim
okán nem akartam ebbe a filmbe belebonyolódni – Lengyel Sándor esperes atya
emléke miatt, aki soha nem a szavaival, hanem a lényével adott a hívei számára
példát.
Valójában semmilyen félni valóm
nem volt: a Spotlight – egy nyomozás
részletei hallatlanul tiszteletteljesen fókuszál a folyamatra, a Walter
„Robby” Robinson (Michael Keaton) vezette tényfeltáró csapat szembesülésére a
bostoni egyházi vezetők által eltusolt, papok által többször, visszatérően
elkövetett pedofíliával – s mindazzal, amit ez egy közösség számára jelent. Átgondolt,
majdnem azt mondom, illedelmes módon – de hallatlan erővel. Az áldozatok
szégyentől fulladozó hallgatása, a mégis megszólalni merészelők kirekesztődése,
ahogyan gúny tárgyává lesz a kivétel, páriává, aki fel meri emelni a fejét -
mindez jobbára a türelmesen információt gyűjtögető újságírók, Sacha Pfeiffer (Rachel McAdams),
Matt Carroll (Brian d’Arcy James) tekintetén át mélyülhet belénk. A film
meglepő tisztességgel kerüli a bejáratott paneleket, a szokásos pátoszt –
tényleg annyit mutat meg az áldozatokból, amennyi pontosan elég lesz hozzá,
hogy aztán jelenetről jelenetre elég legyen figyelnünk a gyónókat (visszafogott
filmzene-szó alatt) hallgató újságírók tekintetét. Ez alól egyedül Mike
Rezendes (Mark Ruffalo) figurája a kivétel – vele mélyedünk a (szinte elvártan)
aktív, hírmorzsák megerősítését vadászó tényfeltáró figurájába. Szerencsénk van
vele, mert Mark Ruffalo csuklóból
hitelesíti az elhivatottság bejáratott filmes gesztusait is; a figurája
kapcsolat-rajza a Mitchell Garabediant (az áldozatok ügyvédjét) alakító Stanley
Tuccival - az egymás bizalmatlanságát fokozatosan (épp a másik észrevett elhivatottsága
által) lebontó kapcsolat-rajz filmes (forgatókönyvírói-rendezői) magasiskola,
amit nem várna az ember egy rendezőtől, aki Adam Sandlert szokta rendezni a
következő agymenésében…
Megdöbbentő, hogy lehet ez a film
egyszerre torokszorító, szókimondó, kegyetlen – és tiszteletteljes. Főleg az
áldozatokat tiszteli meg – milyen furcsa: leírhatom, hogy egy amerikai filmben
a színészek játéka a megtörtént események alapján szörnyeteg élmények sorát
hordozó valóságos áldozatok előtt tiszteleg. Miközben a történet vezetése
pontosan fókuszban tartja a teljes „hogyan eshetett mindez meg, éveken át,
velünk, a városunkban” érzetet: válogatott jelenetek sorával építve fel egy
teljes közösség és választott vezetői mélységes, szégyenteljes felelősségét.
Konkrétan felépítve a felelősségét azoknak, akik intézkedtek, hogy ne kerüljön
nyilvánosságra a bűn, akik segítettek elsimítani, vagy csak hallgattak róla -
bírók, ügyvédek, egyházi vezetők szégyen-teli érintettségét, az érintettség
rétegeit és okait is feltárja a film; hogy mindez hogyan, miért történhet meg,
így: szinte rendszerszerűen. Konkrétan felépíti és szinte megszenteli az igazi
tényfeltáró újságírót - a nyomtatott sajtó korszakának legvégén -, aki nem áll
meg a puszta szenzációnál, hanem addig megy, amíg a mélységesen fájdalmas
(sokszor tényleg személyesen is fájdalmas) egészig el nem jut. Az összképig,
melyben nincs homályos elem. És csak aztán teszi közzé, amit talált.
Kovács Gellért hívta fel a
figyelmem, hogy milyen finom utalás-módokkal is dolgoztak a filmesek; hogy
amikor a Boston Globe főszerkesztője, Martin Baron szerepében Liv Schreibert
látjuk - aki kétségtelenül a Ray Donovannal dobta a legnagyobbat -, akkor
valaki olyat látunk a megalkuvás nélkül láttatni akaró szerkesztő szerepében,
aki a leghíresebb szerepében egy egykori, papok által zaklatott gyerek
kérlelhetetlen felnőttkorát formálta. Szerintem Gellértnek igaza van – és
tiszteletre méltó, amikor egy film így (mese a mesével) sugall valóságos
érintettségeket. Hozzáteszem: nekem a puszta tény volt örömteli, hogy egy
többre hivatott színészt láthattam a skatulyáján kívül: egy hangját soha
indulatból fel nem emelő szerepben emlékezeteset alakítani. Legalább akkora öröm, mint látni: Michael Keaton sem él vissza a Birdman által újra elnyert bizalommal...
Remélem, egyszer eljutunk odáig,
hogy a filmre a társadalmi felelősségvállalás gyönyörű példájaként, a
„megtörtént események alapján” sokszor koptatott frázisa egyik legszebb
megtiszteléseként fogunk emlékezni – s illusztrációjaként annak, hogyan
működtek egykor a beteg társadalmi csapdáink. Csak jöjjön el végre az a kor…
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése