Timi szerette volna, hogy
mindenképpen lássam ezt az előadást – mert amikor tavaly megnézte, teljesen
magával ragadta. Szerintem része ennek, hogy Carl Orff érzelmileg a szöveg
igényelte szélsőségeket vígan bejáró, bátran harsány, olykor kifejezetten szélesen
gesztikuláló zenéje az egyik dédelgetett kedvence – de talán nagyobb része,
hogy úgy érezhette akkor: a tánc, a színi kompozíció, a kiformálódó történet
nem gyalázza apropóvá, kísérőzenévé ezt kedvencet. Úgyhogy amikor a Tavasz
Ünnepe kapcsán a Szegedi Kortárs Balett újra elhozta az előadást a MÜPA
Fesztiválszínházába, kapva kaptunk a lehetőségen.
Néha jó, hogy nem nyílok rá
mindenre, ami körülöttem történik – így érhetnek meglepetések. Egy civilizáció romjain tengődő, életben
maradásáért küzdő, emberszerű barbár közösség rituálékkal teli életébe
pillantunk be, amelynek tagjai félelmeikkel harcolva, ösztöneik által vezérelve
próbálják átvészelni, amit a sors rájuk ró. A sors, ami néha jót, örömöt,
szerelmet, máskor bánatot, halált hoz számukra. Egy lány, kinek eleve rövid
élet adatott, egy pillanatra boldognak érezheti magát; a szerelem minden
rosszat elfeledtető érzése elhiteti vele, hogy az élet más, szebb is lehet. De
Fortuna csalfa és kegyetlen, nem törődik a pillanat szépségével. A csalódások,
örömök, félelmek megélésével mindannyian egyre többet tudnak meg önmagukról,
sorsukról, lehetőségeikről - emberi mivoltukról; fogalmaz az ismertetőben Juronits
Tamás, a táncjáték koreográfusa. Jó, hogy nem ismertem ezt a szöveget – így
lehetett számomra az énekekhez ihletően társuló középkori népi
vallásos rituálék hétköznapi „történet-folyamába” való utazás; vagy még inkább egy korábbi,
korai, félig meddig keresztény, de nagyobb mértékben természeti rítusok és
ritmusok mentén létező közösség életébe való komplex bepillantás az előadás –
olyan egyetemes jelnyelven, tánccal elmesélve, amitől maga a mese is
egyetemessé válik.
Hiszen nem szól egy civilizáció
romjairól, összecsoffadt, kiürülő tudásokról, keserű, az egykori dicső múltba
révedő tengődésről – sokkal inkább arról az állapotról, amikor hit és
tapasztalat (Eliade szavával: a szent és a profán) még nem vált szét. Amikor a
hiedelem nem az ünnep rituáléjába szorított kivételesség, hanem életrend – a
hétköznap elengedhetetlen része. A dalok keletkezésének idején ez a maga
nemében evidencia – s nyilván lesz még így, amikor a szekularizált
gondolkodásmód kellőképpen kitombolta magát. Most nem mennék bele, mennyire
jellemző egyébként általánosan ma is, ez a „hiedelmes”, szelíden zavaros és
ellentmondásos megközelítés (megtettem már…), de szerintem jól magyarázza a
(nem is enyhe) kritikusi fanyalgással szembeállítható széles körű és rajongásig
fokozott közönségsikert: tudatos konstrukció létére valójában mélyebben
rezonál, mint amit a tudat fogalmi készlete átfog, olyan atavisztikus rétegeket
is megmozgat a nézőjében, amivel a gondolat egyáltalán nem szeret (mert
valójában nem is tud) mit kezdeni. Nem hiszem, hogy a testtel mesélés, a táncelőadás
esetében mondhatnék ennél nagyobb bókot...
A halálfélelemből indulunk, valahol
e kezdet „árnyékában” marad utána is minden, a tavaszrítusok, az élet
ünneplése, a rontás riasztása, a gyönge, beteg, másképp (mélyebben természeti
rítusok mentén) működő lány közösségbe emelődése, az őt megérintő szerelem, a
végzetes lélekvirág-csere. A középkori lélek sajátos, egyszerre szinte pajtási
és hatalmasság előtt görnyedő rémült viszonya a halállal - az elkerülhetetlen
szomszéddal - a középkori vágánsénekek egyik meghatározó alaptémája; akkor is,
ha azok épp az életet ünneplik – hiszen a halál jelenlétének árnyékában
ünnepelnek. Orff ehhez keresett (olykor egyáltalán nem középkorias) harmóniákat
– a mi teljesen más szemléletű, (látszólag) inkább életközpontú tudati
megközelítéseink számára olykor tényleg szinte vásári eszközökkel. Én a magam
részéről a komolyzene „hard rockjaként” gondolok a Carmina Burana
zeneszövetére, és szerintem egészen odaillőn sikerült megtalálni a zene
kifejezte szellemi közegben kiformálódó „együttérzést” jól kifejező
együttmozgásokat, s az ezekből kikandikáló szólótáncokat.
Komolyan örültem, hogy gondolati
értelemben az előadás nem nyúlt tovább a Molnár
Zsuzsa által megálmodott tér és jelmez adta archaikusnál – volt egy
pillanat, amikor féltem tőle, hogy a szertartást vezénylő „pap” férfitáncos és
a sérülékeny „boszorkalány” között megszületik egy (az időszakra egyébként oly
jellemző) jól dramatizálható konfliktus. Meg kell mondjam, nagyon boldoggá
tettek, hogy ez egy sokkal mélyebb rétegében maradt – a társadalmi helyett az
emberiben, ideológiák helyett a nyers és őszinte halálfélelemben, ahol pont
elég a bevett rítus cseréje, a dédelgetett hervadás cseréje – hogy átadja magát
a túlnannak az, aki addig rettegett tőle. Óvatosan merészkednék ennél messzebb
a szavakkal ebben a zenét tiszteletteljes élethűséggel körülmozgó látványban –
mert minden további fogalmi kísérlet egy teljesen pontosan érzett, zavartalan
egység bomlasztása volna a számomra. Nézzétek, valójában nem akarom a
magyarázataimmal az előadástól kapott ajándékot ennél, a csomagolásánál
mélyebben kibontani. Csak azt szeretném, kapják meg minél többen. Kapják meg az
élményt, ami sokára rétegződött szavakba bennem, és szerintem még nagyon sokáig
velem marad.
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése