Alice
Hoffman: Gyönyörű titkok múzeuma
Mostanában elég könnyen nosztalgikus
hangulatba lehet engem hozni – pláne, ha a blogról van szó. Vagy az olvasásról.
Vagy arról, régen mennyivel többet, könnyedebben, lazábban olvastam. Vagy hogy
mennyi mindenre figyeltem fel a többi bloggernek köszönhetően. Öregszünk, na,
én is meg a blog is. Emlékszem, jó hét-nyolc éve, amikor még friss blogger
voltam és tapogatózva ismerkedtem a többiekkel, mennyire elvarázsolt amit Alice
Hoffman regényeiről írtak. Akkoriban nagyon-nagyon szerettem volna olvasni tőle,
csak valahogy mindig kimaradt. Láttam persze az Átkozott boszorkákat, szerettem is, de a film mégsem ugyanaz.
Aztán úgy két éve végre elolvastam az
első Hoffman regényem, és bár közel sem varázsolt el úgy, ahogy vártam, eléggé tetszett – nem volt hát kérdés, hogy az
ismerkedést folytatni kell. Csak épp nem a frissiben kiadott Gyönyörű titkok múzeumával kellett
volna. Mert ez után őszintén nem is értem, hogy ragadhatta magával ez a
nőszemély az általam annyira kedvelt bloggerek jó részét… Bosszantó, klisés, felszínes.
Misztikus köntösbe bújtatott tucat-YA elnyomott, bajba került lánnyal, nehéz
sorsú rosszfiúval, erőszakos, jellemtelen, arctalan gonosszal, a riasztó felszín
alatt érző szívet rejtő mellékalakokkal. A lány arra vár, hogy a fiú megmentse,
a fiú arra vár, hogy a lány megváltsa. Mi meg arra, hogy égjen már porig az a
nyamvadt múzeum.
Az egyetlen, ami menti az összképet, az
1900-as évek elejének New York-ja. Mondjuk ahhoz már aztán különös tehetség
kéne, hogy valaki egy ilyen környezetet is el tudjon rontani. A város maga a
csoda, a technikai fejlődésre való rácsodálkozás, a tudomány és a misztikum
elválaszthatatlannak tűnő párosa minden oldalt átitat – kéz a kézben a kor
társadalmi változásainak szolidabb és a kor embere furcsaságok iránti
szenvedélyének kevésbé szolid érzékeltetésével. Az atmoszféra mindent visz, nem
véletlen, hogy azok a részek tetszettek legjobban, amelyekben hableányunk nem
szerepelt, szerelmetes fiúcskánk pedig fotósként dokumentált, nem
hősszerelmeskedett.
A Galambok őrizői legalább jó könyv volt, még ha teljesen mást is adott, mint amit
Hoffmantól vártam. Ez varázslatot se ad és nem is jó. Azt hiszem, nem erőltetem
én tovább ezt az ismerkedést…
Shirley
Jackson: Sóbálvány
Aztakurva.
Shirley Jackson elérte nálam, hogy egy
tizenpár oldalas novella (A sorsolás)
után ne nagyon tudjak aludni, jó időre félretegyem a könyvet és elveszítsem a
maradék picinyke hitemet is az emberiségben. Félelmetes.
Ridegek ezek a novellák, szinte
minimalisták, igazi olvasóriasztó se eleje - se vége életképek, melyek
hangyányi misztikummal és hegynyi rettegéssel, értetlenséggel, közönnyel,
embertelenséggel vannak fűszerezve. A legtöbbször mire rájössz, mit olvasol,
már vége is, és csak tátogsz mint a partra vetett hal, miközben a tarkódon
szaladgáló hangyák jelzik, hogy valami nagyon nem stimmel ebben a történetben.
Valami nagyon nem stimmel velünk,
emberekkel. Hétköznapi őrületek, kegyetlenkedések, előítéletek, megcsontosodott
rutinok, álmok, melyeket rég magunk mögött hagytunk, de holtunkig kísértenek. Elszalasztott
lehetőségek, elillanó majdnem-kapcsolatok, kötődés-hiányok,
kommunikációképtelenség, megszokások. Megbánás, amiért nem léptünk, nem
csináltuk másként, nem álltunk mellé, nem védtük, nem mertük. Megvetés, amiért
a másik lépett, másként csinálta, meg merte tenni. Elveszettség, fájdalom,
valóságból való kiszakadás. Értetlenség. Hogy lehet, hogy az imént még te
dobtad el a követ, most meg feléd repül?
Olvassatok Shirley Jacksont. Tíz oldalon
többet mond a bennünk élő állatról, mint a legtöbb felkapott sikerregény.
Jon
Krakauer: Ég és jég
Ahhoz képest, hogy az elmúlt sok-sok
évben mennyire kerültem a non-fiction kategóriát, idén eléggé rápörögtem – viszont mindig bajban vagyok azzal, írjak-e az ilyen olvasmányokról
vagy sem, érdemes-e vagy sem. Valahogy úgy érzem, non-fictionről annak kell
írnia, aki amúgy ért az adott témához, aki meg csak kibicel, az olvasgasson
tovább. Ami persze hülyeség, elvégre az irodalomhoz sem „értünk” mégis gátlás
nélkül írunk róla… Az mégis más.
Na, ilyen előzmények után elárulom, hogy
az Ég és jég témájához aztán finoman
szólva közöm nincs. Életemben nem túráztam a Gellért-hegynél magasabbra és jó
eséllyel nem is fogok. Ráadásul Zoli elég alaposan kivesézte ezt a könyvet, a „másik” könyvet és a filmet is anno. Akkor meg minek koptatom itt a billentyűket? Hát,
leginkább mert annyira elkapott a film tavaly, amennyire hollywoodi látványfilm
már régen és azóta sem tudok szabadulni néhány képétől. Pedig messze nem egy
filmművészeti mérföldkő, mégis… Annyit gondolkodtam rajta, hogy muszáj volt
olvasnom róla és most már a könyv is túl sokszor eszembe jut. Pedig ez meg
aztán pláne nem egy irodalmi mérföldkő. De veszettül érdekes és tanulságos – amellett,
hogy bosszantó, részrehajló, idegesítően populáris stílusban íródott és simán
lehetne fele ilyen hosszú. De legalább olvasmányos. Krakauer tud írni.
Ami leginkább bennem marad a tragikus
sztoriból és az utólagos botrányok által azért kissé túlságosan megtépázott
könyvből, az ennek az egész fizetett Everest-túrázásnak a laikusként
megdöbbentő és kiborító jelensége. Én tényleg tökre nem értek ehhez és nagyon
keveset tudtam az egészről, de mindig afféle modernkori hősökként tekintettem
azokra, akik józan paraszti ésszel felfoghatatlan magasságokba másznak, kockára
téve mindent. Csodálattal adóztam emberfeletti teljesítményüknek. Ehhez képest
eléggé pofán vágós élmény látni, hogy mekkora rohadt iparág épül erre (is), és hogy
ha elég pénzed van, közepes mászótapasztalattal megvásárolhatod magadnak az
Everestet (is). Akkor is, ha az mások életébe kerülhet. Hát, így dőlnek romba a
mítoszaink…
A Gyönyörű Titkok Múzeuma nekem se tetszett, de ezt alighanem neked is elmondtam már párszor.:) Ha a Galambok őrizői se jött be annyira, lehet, hogy jobb, ha nem próbálkozol a többivel.
VálaszTörlésTegnap kezdtem el írni a Sóbálványról. Nagy a szinkronicitás ezt a könyvet tekintve.
A Galambok tetszett csak nagyon más volt mint amit vártam Hoffmantól :) pihentetem pár évig.
TörlésJaja, megyek is olvasni hozzád!