Előrebocsátom: érdekes élmény
kötetbe összegyűjtött tárcákat olvasni – szép hagyománnyal körített, épp vesző
műfaj ez: a közelmúltban elfogta magának, és nem ereszti a háló. Kosztolányi,
Krúdy, Szép Ernő (s nekem a legfontosabb: Karinthy) mesterfokon művelte ezt -
ahogy a napi aktuálisra rányitja az író a tágabb összefüggés ablakát, mintegy
megfüröszti benne a hírt. A tárca látszólagos könnyedsége mögött (csak
előveszem azt, ami mindig nálam…) valójában az addig megtapasztalt, megtanult,
egyben látható (ami mindig körülöttem…) teljessége áll, mint hitelesítő
látvány-egész. Épp vesző hagyomány ez: az utóbbi momentum, a hitelesítő körítés
kopik le róla a neten. Egyrészt a médium nem alkalmas erre, másrészt a befogadó
környezet sem. A formátumok rövidülnek, az utalások éles határok mentén
rajzolnak kontúrokat. És szekértáborok vannak, nincs közmegegyezés: a napi hírt
hadállásokból pontozzák körül a különböző meggyőződések (mémesíthetően egyszerű
paródiái).
Csontos János legalábbis
megkísérli tartani az „egyben látáshoz” szükséges közepet. Kétségtelen
konzervativizmusa, de kultúrája is – látja a hagyományok palettáját
folyamatosan koptató eróziót, és az „úgyis veszőt” a maga helyén kezeli, olykor
veszése közben azért elsiratva: hagyja veszni. Látja, hogy hagyományok vannak, a
leggyakrabban egymást kizáró elemek halmaza forog, őröl malom gyanánt a
fejekben; s könnyed érzékkel kísérli ezek egyfajta szintézisét. Úgy képzelem, a
hiteles megőrző hasonló dilemmák életben tartásában, életre simogatásában és
alkalmazásában volt mindig is érdekelt: ennyiben Csontos János szövegeinek
levegője Filep Lajosé, Várkonyié. Ahogy például a devecser-kolontári újjáépítés
kapcsán elgondolkodik a katasztrófák után mindig reformált formában, a kor
színvonalán újjá épülő életterekről: Torockó, Hollókő, Szeged példáján
megmutatva, hogy számunkra ez (az őrzés szempontjából kvázi hiteltelen) vált
újabb, tetemtett, épített hagyománnyá – az szinte a legtöbb, ameddig e
gondolatmenettel el lehet jutni. Hiszen ki meri mondani: a ragaszkodás elsősorban
attitűd, a hagyomány változik, s valójában hiteles újragondolókat igényel, nem
pedig a lényeget folyvást dekoratív díszítménnyé pazarló epigonokat. Megértem
például (ez által könnyen…), miért alappontja Csontos ítéleteinek Makovecz
életműve és gondolkodásmódja.
Viszont persze közben (haragudjon
érte, ha akar) egy nézetrendszer besorozott katonája is az író. Nincs középen,
attól, hogy középre húz: mély (és sok tekintetben jogos) kritikával illeti
Európát, a tágabb értelemben vett Nyugatot – de jó párszor a szokott (minden
tekintetben előítéletes) konzervatív ösvények mentén. Európa értékrendje nála
is sokszor pusztán „globálkapitalista strucclogika” – a pragmatizmus
szörnyetegének kedvünkért felöltött kedvesóvónéni-köténye; vékony és könnyen
levakarható máz. A tárca műfaja maga is okolható ezért – a terjedelem nem enged
a frappáns utalásoknál sokkal többet – a tárca a mögöttesbe nyitott tágabb
lélegzet, de csak ritkán, kegyelmi pillanatokban maga a mögöttes látvány. Így
lehet „ócskavas-únióvá” egy sokrétegű kapcsolat, ahol az ideológia csak szépen
hímzett takaró. Ezek a gondolatok olykor fájtak – ugyanaz az egyszerűsítés érzik
rajtuk (ugyanaz a szerkezet), ami például balról botránnyá dagasztotta Ferenc
pápa szerencsétlen félmondatát a gyerekverésről – melyben a pápa mindössze
annak örült, hogy a kezét ütésre emelőben egyáltalán felmerült a vert
méltóságának kérdése, ha teljesen hibásan is (hiszen jobbára egyáltalán nem
szokott: a verés maga a másik méltóságának teljes elvétele…). Minden
nézetrendszernek megvannak a maga lövésre kész katonái, és belátom, nehéz
megállni, hogy elsüsd a fegyvert, ha már a kezedbe nyomták a körülmények – és a
másik oldal legalább ennyire méltatlan módon használja a magáét (mintha lehetne
egyáltalán méltón…). Ezzel együtt állítom, hogy ha valaha érdemi vita indulhat
el oldalak közt, azt Csontos János és a hozzáállásához hasonlóan érző
publicisták fogják elkezdeni.
Viszont mindez még így is
fényévekre áll Hamvas Béla látásmódjától. Én a címválasztás okán vettem a
kezembe ezt a kötetet, mert a szenvedélyemmé lett a magyar szellemtörténet
egyik legnagyobbjának életműve. De Hamvas (miután levetette ifjúkori
elitizmusát, a „Hyperion-t”) mindig pontosan érzékeltette a különbséget, hogy
mi alkot bennünket, és mibe öltöztetjük. Karneválja a tanítás szerkezetét tárja
fel, a figyelmeztetéssel együtt: a kirajzolódó tükör illusztráció, a
belenézéssel a valódi szembesülés nem történik meg; a munkát nekünk is el kell
végezni, nekünk is elemenként, távlatban kell felépíteni életünk alkotó
vegyelemeit, el kell különítenünk a köré gondolt rengetegféle eszmeruhát, hogy
lássuk, kik is vagyunk. Az attitűd, amit Csontos János tiszteletre méltón
képvisel jóval korábban megáll – s ha látom is a szándékot benne, azért nem árt
tudni: Hamvas Karneváljában ez az attitűd is megkapja a maga teljes és
kíméletlen kritikáját, az egész korai, poshadt polgári miliőben, idősebb és ifjabb
Herstalban – a csődben, amit a magyar irodalom egyetlen valódi
beavatás-történetében ezek a szereplők képviselnek.
Kiadó: Napkút
Kiadó: Napkút
Sajnos tévedtem. Úgy tűnik, Csontos János nemhogy nem indít érdemi vitát, de aktív szakadékmélyítőként lép fel. A legutóbbi NKA-s szereplése után elgondolkodtam azon, hogy eltávolítom innen ezt a bejegyzést. Ha már újra van irodalompolitika, meg kultúrharc, a katonáit legalább a saját blogunkon ne hagyjam menetelni.
VálaszTörlés