A színpad előtt és a színpad két oldalán
félkörben elhelyezett kávéházi asztalkák, a páholyok könyöklőjén és az asztalokon
sejtelmes fényű lámpák, félig leeresztett függönyök, kopott tükrök – mintha
valóban egy kissé már leharcolt párizsi mulatóba csöppennénk, ahogy belépünk a
Fesztivál Színház terébe. A helyünkre kísérő hölgy figyelmeztet: semmit ne
pakoljunk a tökéletes táskatartó alkalmatosságnak tűnő asztalra, hisz az bizony
a produkció része lesz. Nocsak! És tényleg, testközelség ez bizony a javából,
amikor az előttünk álló bútordarabra libben az artistalány, és neccharisnyás
térdéről gumicukorral eteti a szerencsés nézőt (hogy aztán mit kap az
asszonytól a szerencse fia, azt fedje jótékony homály). Persze ennél komolyabb
attrakciók is zajlanak eme asztalokon: szó bennszakad, amikor fél méterre
tőlünk látunk a fizika törvényeivel dacoló artistamutatványokat. És még egy
majom is ellopja menet közben a táskámat. Szóval van itt minden, ami cirkusz.
A Recirquel
Újcirkusz Társulat harmadik egész estés bemutatója tavaly ősszel debütált a
CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztiválon, majd rövid szünet után beköltözött
a Fesztivál Színházba és azóta is gyakorlatilag előadásról előadásra teltházzal
játsszák. Nem csoda – a Cirkusz az éjszakában és A meztelen bohóc
után egy újabb, igen markáns szín került fel a Vági Bence vezette társulat palettájára.
Míg az első előadást simán elvitte a hátán a hazánkban addig jószerivel
ismeretlen újcirkusz varázsa, a rácsodálkozás, az új színpadi műfaj
bemutatkozása, a második pedig lenyűgözött dramaturgiájával és történetbeli
mélységeivel, addig a Párizs Éjjel
elsősorban az atmoszférájával bűvöl el.
Paris
de nuit
– a világhírű fotográfus, Brassaï jellegzetes művei által ihletett színpadkép
sikerrel idézi a harmincas évek éjszakai Párizsát. Mondén, erotikával
átitatott, határvonalon egyensúlyozó világ ez, ahol az éj leple alatt bármi
megtörténhet és meg is történik. Az alkotók nem finomkodnak, nem idealizálnak,
nem hintenek művi bűbájt az éjszaka Párizsára: itt bizony nem csak csábítás,
tánc, szerelem és szenvedély van, hanem erőszak, csalódás, kiégés is. Félig még
tündöklő, félig már lecsúszott mulatók világa ez, ahol a díszletek már
rongyosak, a ruhák rendre félrecsúsznak, az attrakcióba óhatatlanul keserűség
vegyül, a fellépők ki-kitekintenének, ha lenne hova.
De nincs. Nincs más, csak az attrakció. Mintha az éjszaka szereplői menekülnének a testük határait feszegető trükkökbe – ahogy a zsonglőr megalázott segítőjéből alulöltözött táncosnővé avanzsáló leányzó ájulásig táncolja magát a színpadon; ahogy a tükör mögött ölelkezőket vágyódva figyelő kötéltáncos a végsőkig facsarja magát a lengődróton. És közben szól az édesbús jazz. Még jó, hogy a lélegzetelállító artistaszámok azért visszarántják a nézőt a füstös lokálok hajnali keserűségéből a jelenbe – mert hangulat ide vagy oda, a lényeg mégiscsak a cirkusz lenne. Erre pedig most sem lehet panasz – a dróton, rúdon, kötélen, óriáskeréken előadott számok éppúgy elbűvölnek, mint első alkalommal. Nem is beszélve a társulat egyik legfőbb erősségének számító bohócpárról, akik olyan fergeteges, lámpán lógva egymás haját tépő őrjöngésbe torkolló civakodást mutatnak be, hogy azon szó szerint könnyesre röhögjük magunkat, miközben groteszk tükröt is tartanak elénk és - teszem azt - piszlicsáré kis házastársi torzsalkodásaink elé.
Nem mondom, hogy hibátlan produkció –
nekem például gondolatisága okán jobban tetszett A meztelen bohóc. Ám hangulatát tekintve nagyon erős, jóval
összefogottabb, mint az eddigiek, és így, immáron három bemutatóval a hátuk
mögött azt kell mondanom, az ifjú artisták színpadi jelenlétében bizony látszik
a változás. Még játszanak, és látszik, hogy játszanak, de már sokkal
jobban csinálják, mint az elején. Az attrakció és a játék mellé pedig egy
komplett kis jazzkoncertet is kapunk – a Sárik Péter vezette kompánia
fáradhatatlanul zenéli végig az estét, tökéletes aláfestést nyújtva az
artistaszámokhoz (vagy épp egy gyertyafényes vacsorához egy félhomályos
mulatóban). Hallgatnám tovább őket. Úgy vinném haza az egész atmoszférát. Hogy
aztán bármikor belevethessem magam, amíg ki nem derül, mit tartogat még
számunkra Vági Bence és a Recirquel. Az most már egész biztos, hogy bármit is
húznak elő a képzeletbeli kalapjukból, mindenképpen érdemes lesz (eztán is) figyelni
rá!
Akit érdekel, épp a minap találtam róluk egy friss interjúvideot: https://www.youtube.com/watch?v=cKF76hvXt-w
VálaszTörlésköszi, érdekel.
VálaszTörlés