Megnéztem életem első maradéktalan katasztrófafilmjét. És
most szeretnék úgy beszélni róla, mintha mindannyian láttuk volna már. Ha még
nem láttad – vagy nem tudsz róla mindent – kérlek, ne olvasd tovább. Nem mintha
akkora csavarok lennének a történetben. Ez csak egy maradéktalan
katasztrófafilm. Talán az első, ahol nincs kiskapu. Nincsenek megmenekülő
kevesek, nincs megmentő, patetikus napnyugtába úszás, nézés, egymásra
pillantás, mentett családot, szerelmet dédelgető megkönnyebbülés; a jövendő
magvacskáinak ültetése a holtak trágyálló televényén. Nincs kiskapu: nincs
holnap. Ettől maradéktalan.
A kezdő képsorok próbája. Ha tovább nézed, jó – ha nem, az a
te döntésed. A legidegesítőbben művészfilmes hosszú snittek, a filmnyelv
„katasztrófája”: nyomasztó zenére beúszó gyökérbe akadt menyasszony, önterhétől
földre rogyó ló, ujjvégeken vibráló elektromosság, égből potyogó madarak.
Érdemes emlékezni rá, mert a filmben aztán e kezdeti látomássorozatból (a
menyasszony, Justine vízióiból, féléber álmaiból?) következetesen meg is
valósul minden – de úgy, ahogyan a szereplők döntései következtében
beteljesedhet. A nincs kiskapu, a nincs holnap. Ami független a vágyainktól. No
meg a szereplők elénk tárt, egyediben is általános katasztrófáitól és
diszfunkcionális kapcsolataitól. Mert „katasztrófák és diszfunkciók” egytől
egyig. A kezdő képsorok lassú ideglelése után meghívást kapunk egy esküvőre,
ahol a döntő többség ilyen vagy olyan okból irritál: ütnivaló, önhitt,
gusztustalan, önző, álságos, édelgő, kegyetlen és kíméletlen emberek mászkálnak
egy fokozatosan félrecsúszó puccos parádé közben annak tökéletes összeomlásáig.
Ezek vagyunk. Lehet, hogy nem is kár értünk.
Aprócska „nem kár-értünk tükrök”: a szeretetlen anya, a
végtelenül önző apa, az irritáló főnök és űzött tekintetű „eleven
tapintatlanság” asszisztense, az ostobácska vőlegény. A „nem akarom látni,
tönkretette az estélyemet” gesztusával irritáló rendezvényszervező. S persze
hogy a „hú ez de kínos” testvér, Claire (Natalie Ginsburg), „tudod, ez mibe
került?” férjura, John (Kiefer Sutherland) és a menyasszony, Justine (Kristen
Dunst) is „nem kár-értünk tükör”. A színészi játék kifogástalan. Csak ámulhat a
néző, mennyi tehetséges, bátor embert pazarol el úgy egyébként gumicukorgyúrásra
a filmipar – s mennyire nem lehet egy-egy színész kvalitásait a látott munkái
alapján megbecsülni. Mert az egyszerűen gyönyörű, ahogy a játékuk által
összeáll az egymásnak rutinnal hazudozó, egymás gödreit igen jól ismerő, a
másik reakcióit mindig joggal rettegő maradvány-család, s a túlduzzasztott
vendégsereg – egy esküvőn, ami önmagába fullad.
De Lars von Trier nem lenne önmaga, ha meghagyná a képet
ebben az egy dimenzióban. A filmidő telése megismertet a figurákkal. Aprócska
kár-értünk tükrök lesznek. Ahogyan a fenyegetés – amelyik a legérzékenyebbet a
pánik teljes tehetetlenségébe lökte: a működésképtelenségbe – nyilvánossá lesz.
Egy a földnél nagyobb bolygó, a
Melancholia túl közel kerül a föld pályájához. A számítások szerint
elkerül. Pánikra semmi ok. Élvezzük a látványt, amilyen nem adatik többször az
életben. Mellesleg egyébként sincs ok a pánikra. A pánik állapota: amikor
valami készületlenül ér. S erre nem lehet felkészülni. Ha a számítások mégsem
pontosak.
Ott van John, a gazdag szállodás és hobbicsillagász, a maga
kontrollált rettegésével. Amely elfogyasztja a lelkierőt. Hiszen bizakodnia
kell. Amikor a felesége megkérdi: megígéred? Megígéred, hogy nem jön nekünk?
Akkor megígéri – mit is tehetne mást. De az ember ebben a
felelősség-túlvállalásban előbb vagy utóbb elfogy. A szemünk előtt látható
aprócska csepp, amelynek az egész világot kell tükröznie, általa kapja meg a
bukást. Azt, aki nem tudja kivárni az egyetemes sorsot, aki előrerohan. Mert
képtelennek érzi magát, annyi reménykeltő féligazság, a rettegés folyamatos
tudatos távolságtartása után, hogy tehetetlenül tűrje a fia, a felesége
halálát.
Ott van Claire. „…nem pusztulhat el a világ. Akkor hol fog
felnőni Leo?” Az édesanya. Az ő rettegése atavisztikusabb. Fel-feltörő,
elfojtott rettegés, amely tehetetlenné tenne, ha nem volna a rutin: ágyazni
kell, reggelit adni a gyereknek, megfürdetni a magától tehetetlen húgot – akit
muszáj volt befogadni az elbaltázott esküvőre pár nappal, mert eluralta a
pánik. Valahol az a szerencsétlen mondat, a „jól akarom csinálni” az ő igazi
géniusza, ezt akarná az életvégig, akkor is, ha hamis, ha egy része látszat,
kényszer, hazugság – akkor is, ha ő veszi meg a halálos adag gyógyszert, s
kénytelen annak átadni a gyeplőt a végén, akit örökös gyámolítottjaként
valójában hol irigyelt, hol megvetett.
Justine-nak. Aki testében és lelkében az érzékenység nyers
és kíméletlen himnusza. Aki a művi esküvőt egy idegent lovagolva koronázza meg,
aki pánikbeteg, a tehetségéért drágán fizet elviselhetetlen – sokban a gyűlölt
anyára emlékeztető gesztusokból faragott – természetével. Aki addig retteg,
amíg a sors bizonytalan. Addig tehetetlen, amíg remélni kell és lehet. A
reménytelenségben otthon van az, aki „tud dolgokat”. Aki kifejti egyedüllétünk
filozófiáját. Kifejti, mert önmagán ezt érzi: hogy az élet kórokozó. A
világegyetem betegsége, defektus, amire a kataklizma a gyógyszer. S aki a végén
mégis képes megajándékozni azokat, akiket szeret – ha csak egy mesével, hiába
való reménnyel, utolsó érintéssel is – aki viseli azt, ami történik. Övé a
hisztérika megigazulása. Jó, szebben mondom: az érzékenység himnusza.
A végén: a sötétség. A semmi. Szinte sajnáltam, hogy
stáblista jött mégis, a kitartott csend után. Én úgy hiszem, a rendező lassúdad
nyitó képei alá komponálta volna szívesen ezt a filmes kötelezőt. Ilyesmit
sugallt a kitartott csend. Hogy úgy állj fel a moziban a kivilágosodó teremben,
mint ébredéskor egy rossz álom után. Ez egy katasztrófafilm volt. Teljes,
végleges, maradéktalan. Amikor tényleg elfog: valahogy tényleg így érne véget –
ha nálunk mérhetetlenül nagyobb erők játékaként kozmikus karambolozna
rejtelmes-gyönyörű otthonunk.
Holott ez is csak élni tanítana – mégis.
Jó kis írás. Megint. A film megnézését én is tervezem, annál is inkább, mert nemrég láttam az Antikrisztust, ami hirtelen egész új megvilágításba helyezte nekem Lars von Triert és kíváncsi vagyok, hogy a Melankólia is alátámasztja-e majd, amit gondolok újabban róla.
VálaszTörlésMit gondolsz újabban róla? (gondolom, csak kiderül a válaszodból, hogy régebben mit gondoltál:))
VálaszTörlésHogy talán inkább egy nő lakik benne mélyen legbelül és azzal birkózik.
VálaszTörlésVan olyan nézet, hogy ezzel mindannyian így vagyunk. Én nem láttam minden filmjét, sokak szerint a leglényegesebbeket, a korai Dogmás holmikat nem - de az általad emlegetett birkózás azért már a Hullámtörés, s a Táncos a sötétben bizonyos jeleneteiben is ott lakik, nem is beszélve a Dogville nem egy momentumáról. Egy mondattal: nem csak áldozatok. Van bennük valamennyi leküzdhetetlenül démoni.
VálaszTörlésIgen, sőt az igazán jó művészeknek sikerül is egyesúlyba hozni a két pólust.
VálaszTörlésÉn csak azt akartam ezzel mondani, hogy azt kezdem gondolni, talán mégsem a nőgyűlölet dolgozik benne újabban, mint eddig gondoltam. Hogy mégse az a célja és perverz öröme, hogy korunk legszebb színésznőit nyomja a művészet biztonságos pajzsa mögül egy közös film erejéig a porba, hanem szövetkezni akar velük, hogy megfejtsen valamit önmagáról. Úgy tűnik, hogy Charlotte Gainsborourg-val ebben a procedúrában emberére talált.
Lélegzetvisszafojtva várom a folytatást.
Akárcsak én. :)
Törlés