Fabio Volo magyarul elsőként megjelent (egyébként negyedik)
regénye, a Ráadásnap friss, mai,
ironikus, laza és szókimondó hangjával, játékos szerelmeseivel, a romantikus
klisék szellemes kiforgatásával olyannyira kellemes élményt jelentett, hogy
amint hírét vettem az újabb megjelenésnek, azonnal le kellett csapnom rá. Aztán
amikor elolvastam az első véleményt a könyvről,
pestiesen szólva dobtam egy hátast. Mert hát a „nőolvasóknak a könyv felér egy trip-sorozattal a férfi(fiú)lélek
rejtelmeibe, mindent megtudsz rólunk, amit netán még nem tudtál, de tényleg
mindent” megállapítás és a kilátásba helyezett testnedvekben tobzódó
férfifantáziák nem biztos, hogy összehozhatók az én érdeklődési körömmel. Ám
ekkor már a könyv az éjjeliszekrényemen pihent, visszatáncolni pedig nem lett
volna elegáns, így belevágtam.
Fabio Volo első regényének „hőse” a huszonnyolc éves Nico –
rádiós DJ, életművész, kapcsolatfóbiás srác, aki megrekedt valahol a „jaj, csak
ne maradjon itt reggelire” szinten. Élvezi az életet, élvezi, hogy nincsenek
kötelezettségek, hogy arra megy, amerre akar, azzal, akivel akar, hogy csak
akkor kell elmosogatni, ha a pohár már nem fér a csap és a koszos tányérok
halma közé. Élvezi a szabad, kötöttségek nélküli életét – vagy mégsem? Mert ha
annyira élvezné, tán nem is gondolkodna annyit azon, jól van-e így, és nem írna
levelet öt évvel későbbi önmagának. Vagy ki tudja… Nico mindenesetre ír,
méghozzá nem is akárhogy – szókimondó, őszinte (hisz magának írja, miért
kendőzne bármit?), olykor siránkozó, olykor álmodozó, olykor valóban szívet tépő
levelei túl azon, hogy írójuk (s a könyv írója, hisz kétség nem fér hozzá, a
kettő egy és ugyanaz) megkönnyebbülésére szolgálnak, az olvasót is elgondolkodtatják.
Pláne, ha épp kallódó, ilyen-olyan fóbiás húszas-harmincas (és gondolom, pláne,
ha férfi, ám mivel nem vagyok az, ezt nem tudhatom).
Essünk túl az esetleges kellemetlen részeken: tény, hogy
Volo igencsak naturálisan (ha tetszik, szaftosan, ha nem, gusztustalanul) ír a
tizenéves és kicsit idősebb fiúk magányos örömszerzésének rejtelmeiről;
szexuális vágyakról és képzelgésekről; az orrtúrás profi módozatairól és a
megfelelő mennyiségű toalettpapír használatának kérdéséről. Látható, hogy nem
csak és kizárólag szexről van itt szó, a könyv minden szempontból nagyon is testi. Ami engem például általában
taszít – hogy most mégsem ez történt, az a szerző humorának és a megírás
könnyedségének köszönhető. Mert Volo nem hatásvadász módon, nem az amerikai
filmek kaki-puki poénjainak szintjén ír, hanem nagyon is hétköznapian és lazán,
ironizálva saját magán és rajtunk. Mindemellé mi, női olvasók (újabb)
bizonyítékát kapjuk annak (ha még szükségünk lenne rá), hogy a másik nem tagjai
épp ugyanannyira el vannak foglalva a saját testük tökéletlenségével, mint mi.
Ám ami a testi vonulatnál sokkal fontosabb e kisregényben,
az a felnőni képtelen/kénytelen Nico „konyha-egzisztencializmusa” – amely nemtől,
vallástól, politikai nézetektől, szexuális beállítottságtól függetlenül
betalálhat minden húszas-harmincas kallódó, nagyvárosi olvasónál, aki épp a
határán van annak, hogy „fiatal felnőttből” „felnőtté” váljon. A levelek
apropója egyfelől Nico főnökének hosszú távú szerződést kilátásba helyező
ajánlata, másfelől a régi baráttal való találkozás, melynek során kiderül, hogy
(ó, borzalom!) egyes vele egykorúak már öltönyt-nyakkendőt viselnek, és várandós
feleség várja haza őket. Nico pedig ezt nem akarja. Nem akar felnőni, nem akar
betagozódni, nem akarja azt érezni, hogy az élet feldugta az ujját a hátsó
felébe és bábuként mozgatja. Nico fél. Fél attól, hogy ha betagozódik, olyan
lesz ő is, mint mások, és onnantól már csak társadalmi elvárásoknak fog
megfelelni, normákat fog követni, és elveszti saját magát.
És ezzel nyer meg. Mert manapság, átalakult, globalizálódó,
klasszikus családmodelleket felrúgó (sorolhatnám a jelzőket a végtelenségig) korunkban
ez egy létező, és baromira fájó problémakör. Ezerrel kapálózunk a fehér
kerítéses ház, gyerekek, kiskutya, jelzáloghitel ideája ellen, miközben valahol
mélyen mindannyian erre vágyunk – csakhogy… Látjuk magunk körül eme idea összeomlását
is, és sajnos-szerencsére már nem kötnek minket a szokások, a hallgatás
szabályai, a „rend” és ezért ki is mondjuk, hogy ez sok esetben egy kalap szar,
köszönöm, nem kérek belőle. Ám hogy mi van (mi lehet) helyette, azt nem tudjuk.
Ahogy Nico sem tudja. Kapálózik valami ellen, de maga sem tudja, mit csináljon –
mert amiben van, az sem teszi felhőtlenül boldoggá. És közben szembesül a
felnőtté válás azon jeleivel, amiket nem tud befolyásolni – a ráismerés, hogy a
szülei öregszenek, és maholnap felcserélődnek a szerepek például torokszorító
erővel bír. Mert bármennyire késleltetnénk, az életet néha rohadtul nem érdekli,
hogy mi még nem akarunk „igazán” felnőni…
Persze Volo regénye közel sem ilyen komoly; sok szempontból
tipikus első könyv, csapongó, (túl) lelkes, mindenrőlmegmondomatutit
jellegű – hogy mégsem haragszunk rá, az lazaságának és őszinteségének
köszönhető. Ahogy a mantraszerűen ismételgetett „Éretlen, éretlen, éretlen.” megállapítás is tükrözi, Nico (Volo)
tisztában van saját korlátaival – és igazából jól elvan velük. Érdekes ez a
hazai összevissza-kiadás – a Járok egyet
fényében a később íródott Ráadásnap
kimondottan fejlődést mutat, mind irodalmilag, mind (ha elfogadjuk, hogy regényei
hőse ő maga) emberileg. A kettő együtt pedig csak még kíváncsibbá tesz a többi
művére.
Kiadó: Európa
Fordító: Barna Mária
Végre olvashattam erről a könyvről is, köszönöm! A Ráadásnapot imádtam, így ez a könyve is érdekelt, amiben most csak megerősítettél. (Szerintem ott is pár embernél kiverte a biztosítékot a szókimondása bizonyos területeken, én akkor sem undorodtam tőle, pont azért, amit írtál, mert humorral tette mindezt.)
VálaszTörlésNincs mit :) Nagyon kíváncsi voltam rá, én is szerettem a Ráadásnapot. Abban azért nem volt ennyire direkt szerintem (mondjuk a WC-s elmélkedés ott is mély nyomot hagyott bennem :), ez még szókimondóbb. Viszont tényleg rém szórakoztató!
TörlésÉdes istenem, de jó könyv lehet ez, és de jó poszt lett! Köszönöm, köszönöm! Ráadásnap megvolt, még most is keresem az állam a földön a saját életemre (is) jellemző pontos leírások miatt, hát még ez... de kellett már egy ilyen, ami szembemegy a szirupos családközpontú valósággal. Jujj, ezzel remélem senkit sem bántok meg. :)
VálaszTörlésóó, ezt biztos elolvasom.
VálaszTörlésNagyon tetszett a posztod!
entropic
Köszönöm!
VálaszTörlésMillabell, szerintem aki ezen megbántódik, az már a poszton is megbántódott, úgyhogy oda se neki :)
Betti, szerintem neked nagyon tetszene Volo!
Remélem, a többi könyvét is kiadják szép sorban...
Eddig nem nagyon figyeltem az íróra, de az ilyen elcseszett-felnövős-huszon/harmincas cuccok tényleg be szoktak jönni nekem, szóval köszi, hogy ilyen jó figyelemfelkeltő módon írtál róla. :)
TörlésNem olvastam még semmit Volotól, de a bejegyzésedről a Szeretem a mostohámat és a Pop, csajok, satöbbi jutott eszembe. Az előbbit falhoz akartam vágni, amikor Don Rigoberto tisztálkodási szokásairól olvastam nagyon részletese, az utóbbi nem igazán jött be, úgyhogy egy harmadikra pláne kíváncsi lettem :).
VálaszTörlésRáadásul te mániása vagy az olasz irodalomnak :) Érdekes, a Pop, csajok, satöbbi nekem se jött be, Volo meg igen, szóval egy próbát megér.
TörlésÍgy van :). (Olvasni is kéne már valami jó olaszt.) Ha egyszer rábukkanok, mindenképpen teszek vele egy próbát ;).
Törlés