Amikor először hallottam a Finzi Pasca Társulat La Verità című előadásáról, őszintén
szólva elképzelni sem tudtam, pontosan mit is fogok látni – az előzetesek
kivételes cirkuszi és színházi élményt, artistákat, tánc- és mozgásszínházi
produkciót, élőzenét, álmokról szőtt történetet ígértek, és ráadásképp egy óriásvásznat,
melyet maga a mester, Salvador Dalí
festett. Ami bár önmagában lenyűgöző tény, kételyekre is adhat okot: mert az
még csak hagyján, hogy hogyan lehet a beígért attrakciókat egy estébe sűríteni
és koherens egésszé szervezni, de vajon nem fog egy színpadi produkción
teljesen idegenül „lógni” egy Dalí-vászon? Vagy épp ellenkezőleg: nem fogja-e
elnyomni egy ilyen felbecsülhetetlen értékű remekmű magát a „produkciót”? És
akkor a neten fellehető képeken látott groteszk jelmezekről és maszkokról még
nem is szóltunk...
Kételyek ide vagy oda, hogy látni
kellett, ahhoz nem fért kétség – már csak azért is, mert a két hónappal ezelőtt
látott Recirquel produkció pont
annyira varázsolt el, hogy ezután bármit sodor elém a Művészetek Palotája
tavaly indult „Új cirkusz” sorozata, én azt megnézem. Ráadásul a Finzi Pasca
Társulat és alapítója-vezetője, Daniele
Finzi Pasca személyében igazi világsztárt üdvözölhettünk a MÜPA falai
között: az alapító, mielőtt feleségével és régi harcostársaival megalapította
volna saját együttesét, olyan társulatoknak dolgozott, mint a Cirque du Soleil vagy a Cirque Éloize, két turné között
megrendezte a torinói téli olimpia záróünnepségét, és most is épp a jövő évi
Szocsi-i téli játékok záróeseményén dolgozik. S ha ez sem lenne elég, hogy
becsalogassa a nézőket, habnak a tortán ott van az előadás valóban mesébe illő háttérsztorija, mely Dalí évtizedekig
elveszettnek hitt (eredetileg a Metropolitan Opera Mad Tristan című balettje díszletének szánt) óriásvásznának
megtalálásával kezdődött, majd inkognitójukat féltve őrző svájci műgyűjtőkkel
folytatódott, akik felajánlották – úgymond „használatra” – a vásznat Finzi
Pascának, azzal a megkötéssel, hogy a Dalí-kép köré alkosson előadást. Ami újabb kérdést vet fel: mert hát ugyan
hogy lehet egy festményt „színpadra állítani”, s főleg, hogy lehet épp egy Dalí-képet?
Hát, így…
Daniele Finzi Pascának sikerült
az, ami soha nem hittem volna, hogy sikerülhet: elénk pakolni egy színpadra a
szürrealizmus leglényegét.
Már maga a kerettörténet is –
mely szerint mi, nézők egy árverésen vagyunk, ahol a színpad elé eresztett Dalí-vászonra
licitálhatunk, hogy aztán az árverés bevételéből a megrokkant artisták
szeretetotthonát támogassák – groteszk, mégis valahol bájosan (ön)ironikus; hát
még, amikor fellibben a függöny (képletesen és konkrétan is) és elénk tárul eme
„roncs” művészek valódi világa. Valódi? Vagy mégsem? Mi a valóság és mi az
álom? Mi rejlik e furcsán nyugtalanító, mégis lenyűgöző festmény mögött? Hol
vagyunk? Kik a szereplők? Mi a jelentősége árnyéknak, fénynek, burjánzó
növénynek és semmibe vezető létrának? Megannyi kérdés, melyeket egy Dalí-képet
csodálva milliók tehettek már fel maguknak. S ugyan miért ne egy tucatnyi
artista adja meg rá a választ, akik maguk is valóság és álom, nyugtalanító és
lenyűgöző, olykor életveszélyes produkciók, árny- és fényjátékok közepette
léteznek?
Látunk itt balerinának öltözött,
Dalí-maszkos férfiakat, talicskába oltott bikát, mely orrából gőzt eregetve
holtig kergeti a nőnek öltözött férfi matadort, marionett-bábuvá átlényegülő
gumiembert, érzékeny-érzéki, a képre gyönyörűen reflektáló táncosokat,
festményre kívánkozóan szomorú zongoristalányt és görkorcsolyázó artistákat. És
a háttérben időről időre átvonul egy rinocérosz. Dalí pedig, a színpadon
megelevenedő Dalí csak játszik, mint egy elvarázsolt gyermek, miközben szó
szerint a fejére omlani látszik az egész építmény.
Mert van történet is, amúgy
szürreálisan: egy álmodó gyermek története, aki juszt sem törődött a
„valósággal”, inkább megfestette magának a saját
valóságait – vagy tán, aki jobban látta, mi is van a leplek mögött, mint a
legtöbb ember? Álom és valóság, éjszaka és nappal, férfi és nő, egészséges és
roncs rendre összemosódik az előadásban, hogy aztán együtt valami elképesztő egyveleget alkossanak. Melynek minden egyes
eleme a maga tökéletlen tökéletességében lenyűgöző – a szándékolt rontások, a
félresikerült jelmezek, a groteszk testek egytől egyig kivételes teljesítményt
rejtenek. Az a könnyedség, elegancia, amivel mintegy „mellékesen” hazudtolják
meg a fizika törvényeit és ejtenek ámulatba, mellőzve minden
„attrakció”-jelleget, egyszerűen elképesztő. Sokkal inkább színház ez, mint
cirkusz, az artistaszámok oly szépen simulnak bele az előadás szövetébe, hogy
olykor észre sem vesszük az előtérben zajló tánc, élőzene, miegymás közben,
hogy a háttérben mellesleg „világszámot” láthatunk.
Hozzátartozik
egyébként ehhez a szürreális bájhoz, hogy egy megtekintés alkalmával
gyakorlatilag befogadhatatlan az egész előadás: annyi minden történik egyszerre
a színpadon, annyi minden vonja el a
figyelmünket, hogy képtelenség mindent „meglátni”. Épp, mint egy Dalí-kép
esetében. S ha már itt tartunk, pont annyira jellemzőek az előadásra a túlzások
is, mint a képekre. Gyakran érezhetjük soknak, túlhegyezettnek, amit látunk –
mintha az előadók nem csak a saját teljesítőképességük, hanem a néző
befogadóképességének határait is feszegetnék. Itt bizony nyitottnak kell lenni
a gúnyra, az élcre, az alpáriságra, a hétköznapi mércéhez képesti rondaságra –
mert ez is viszonylagos. Hogy mi a szép és mi a ronda, mi az elbűvölő és mi a
nevetséges. A társulat tagjai amellett, hogy valóban elképesztő produkcióval
ajándékoznak minket, újra meg újra átértelmezik ezen fogalmainkat az est
folyamán. Na, erre mondom én, hogy maga a színpadra álmodott szürrealizmus...
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése