A félszemű
(True Grit) című filmmel való első találkozásomkor teljesen az előzetes
hatása alá kerültem, nem kis részben a trailer alá kevert Johnny Cash-klasszikusnak,
a God's gonna cut you down-nak köszönhetően. Westernhez Johnny Cash
kell, tudták ezt jól az előzetes készítői – sajnos azonban így annál
nagyobb a csalódás, amikor az ember a soundtrack-et hallgatva az ismerős
számok helyett valami egészen mást kap. Szerencsére csak pillanatnyi
csalódásról beszélhetünk, a zene aztán elég hamar meggyőz.
Ethan Coen és Joel Coen ez alkalommal is a legtöbb filmjük zenéjét szerző Carter Burwellt
kérték fel a filmzene megírására. Az 55 éves Burwell nem tartozik a
leghíresebb filmzeneszerzők közé, ennek ellenére a nyolcvanas évek eleje
óta folyamatosan jelen van a pályán, és Coenék alkotásai mellett olyan
nagy sikerű mozik zenéjéért volt felelős, mint az Alkonyat, az Ahol a vadak várnak (melyért 2009-ben Golden Globe-ra is jelölték), az Erőszakik, az Adaptáció vagy az Ez a fiúk sorsa.
Burwell
a „klasszikus” filmzenék írói közé tartozik – a nagyzenekarra és
szólóhangszerre írt darabokat váltogatva ér el feszültséget, olykor
hatásvadász dallamai sikeresen támogatják a képeket, alárendelődve a
filmélménynek, épp ezért munkái önmagukban tán kevésbé élvezhetők, mint
némely invenciózusabb filmzeneszerzőé. Nincs ez másként a True Grit
esetében sem, azonban ha láttuk a filmet, vagy olvastuk a könyvet –
egyszóval ismerjük a történetet, és a környezetet, amihez ez a zene
háttérül szolgál, rögtön megelevenedik előttünk a végtelen préri, ahol
farkastörvények uralkodnak, és a bosszúálló kislány, aki az egész
világgal szembeszállna, hogy megtalálja apja gyilkosát.
Az átélésben segítségünkre van a fő motívumnak választott klasszikus himnusz, a Leaning on the Everlasting Arms. Anthony Showalter és Elisha Hoffman
1887-ben írt dala számtalan feldolgozást megért, és jó néhány filmben
hallhattuk felcsendülni – itt a filmzene nagy részében ennek a súlyos,
drámai, ám jellegéből adódóan felemelő dallamnak az átdolgozásait
hallhatjuk, a végefőcímben pedig felcsendül a dal Iris DeMent
előadásában (ez sajnos nem került fel a CD-re). Ám nem a Leaning on the
Everlasting Arms az egyetlen keresztény himnusz, ami inspirálta
Burwellt a zene megírása közben – a Coen testvérek és a zeneszerző
közösen döntöttek úgy, hogy a tizenkilencedik századi vallásos
himnuszokból merítenek a filmzenéhez, s hogy döntésük helyén való volt,
azt igazolja ez a különleges filmzene. Ami nem klasszikus western-zene,
mégis képes felidézni a western-hangulatot, és még hozzá is tesz. A
sors furcsa fintora, hogy a filmzenét azért nem jelölhették idén
Oscar-díjra (noha a film tíz jelölést kapott, és ez is simán belefért
volna), mert a himnuszok „újrafeldolgozott” zenének számítanak, és azok
nagy aránya miatt a score nem tekinthető „eredetinek”.
Szép
és felemelő filmzenealbumot vehetünk a kezünkbe, az egyetlen kritikám,
hogy túl rövid – harmincöt percnyi muzsika manapság édeskevés egy CD
áráért. És ha a God's gonna cut you down hiányát meg is bocsátjuk,
hiszen valóban kilógna ebből a zenei környezetből, az Iris DeMent-féle
Leaning on the Everlasting Arms kihagyása egyszerűen érthetetlen.
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése