Amikor
annak idején kijött a Hétköznapi élet… sorozatban, nagyot néztem, és
nem is igazán értettem, mit keres a fáraók, Napóleon vagy Kádár János
illusztris társaságában Buffalo Bill – nos, örömmel jelenthetem, akkori
értetlenségem jórészt elfújta a Magánélet Bufffalo Bill korában
kötet lapozgatása. Hiszen Észak-Amerika teljes átformálásának időszaka
az életmód szempontjából soha nem látott változatossággal szülte a
megörökíthetőt, annyira, hogy a kötet szerkesztőjének, Philippe
Jacquinnak éppenséggel nem lehetett könnyű dolga a válogatáskor.
A
sorozatban szokásos felosztásban kapjuk a fejezeteket: a „Család és
erkölcs” után a „Lakóhely és kényelem”, a „Ruha és test” majd az „Étel
és asztal” fejezetei a maguk módján korrekt áttekintést adnak egy
meglepően gazdagon dokumentált időszak magánéletéről. A rendkívül jó
fotóanyag, például Salomon D. Butcher megdöbbentő erejű, szinte
szociografikus fényképei olykor maguk is köteteket mesélnek a világról,
amikor az európai bevándorlók belakják az új világot – szükség is van
erre, hiszen a szűkös terjedelemben a legtöbb témának, például az
őslakókkal, az indiánokkal való viszonynak, a rabszolgatartásnak is
mindössze néhány bekezdésnyi tér jut – nem csoda, ha a képanyag mellett
gyakran a szöveg tűnik „illusztrációnak”.
Hiszen
a sorozatban megszokott tematika itt inkább akadálya az
áttekinthetőségnek. Hatalmas időszakot fog át e kötet, és hatalmas
földrajzi távolságokat, ahol életmódok garmada alakult ki és tűnt el.
Csak pár példa: a magányos vadász, a trapper életmódja, a tömeges
nyugatra vándorlás szekértábor-világa, letelepedő földművesek,
bányászok, az aranyásók nyomor-világa, a farmok terebélyesedése, majd az
egész életmód máig tartó fonnyadása a századforduló környékétől.
A
vasútépítés, a bölények kiirtása, az indián-lázadások és a rezerváció
kora, és persze a tömeges állattartás elterjedése, a ranchok világa, a
marhahajtó, a cowboy embléma-figurájának valódi életmódja: a tipikus nő
nélküli férfivilág. A robbanásszerű városiasodás, majd a
„szellemvárosok”. A fegyverek kultusza. A tanítónő, a kuruzsló, kínai
mosodások, fekete cselédek, a „tenderfoot”: a keletről jött zöldfülű. És
ez csak a Nyugat, a maga hullámokban terjedő életmód-változásaival,
emellett ott a keleti parti, szintén jó pár „kulturális lépcsőfokot”
megjárt nagyvárosiasodásával, egy másik történet, mondhatnám.
Nem
csoda hát, ha hiányérzet ébred az olvasóban e kötetet lapozgatva nem
egyszer, de akár azon is elcsodálkozhatunk, e sokszólamú világ hány
elemét sikerült mégis, az érintőlegesség ellenére is megragadni.
Meglepően sok új ismerethez juthatunk a korabeli emberek
hétköznapjairól, beláthatunk úgymond a legenda mögé – hogyan is
nézhetett ki az élet a könyvekben és filmeken annyiszor megidézett
„vadnyugaton”.
S
ha már legenda: a „címszereplő” Buffalo Billről – minden korba remekül
illő jellemzője ellenére – a kötetben egy szó sem esik. Értem a magyar
sorozatszerkesztő választását, hiszen kétségtelen vadnyugati hatást kelt
a név puszta említése, ilyen szempontból az anyasorozat esetében
elfogadható címválasztás volt, de itt kissé suta hatást kelt a
leghazugabb kortárs nyugat-mítoszalkotó nevével fémjelezni ezt a
kellemesen figyelemre méltó könyvet. Hiszen talán a legkevésbé az övé
volt ez a kor – a Nyugat „meghódításának” időszaka.
Kiadó: Corvina
Fordította: Aczél Ferenc
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése