„Szerintem a nénik soha nem a madarakat figyelték.”
Négy évvel az első olvasás után
Jennifer Egan remekműve, Az elszúrt idő nyomában továbbra sem
ereszt. Az azóta eltelt időben évente egyszer legalább kézbe ugrott, olykor
végigolvastam, olykor csak kiragadtam pár novellát – jó ég, hányszor elhatároztam,
hogy írni fogok a kedvenceimről, aztán ezzel is úgy jártam, mint a „most már
aztán tényleg kéne írni a blogra erről meg erről meg erről is” jellegű
elhatározások legnagyobb részével: nem lett belőle semmi. Pedig e tizenhárom
novellából jó néhány megérdemelné, hogy külön-külön is kivesézzük őket, ahogy
azt tettem az abszolút kedvenc Az arany-kúrával. Érdekes egyébként,
hogy ahogy újra meg újra olvasom, egyre erősödik bennem az érzés, hogy sokkal
inkább novellafüzérről beszélhetünk, mintsem regényről – persze minden
olvasással újabb kapcsolódási pontok fedeződnek fel, mégis: minden önálló
történet egyre kompaktabbnak tűnik az újrázásokkal. Valahol itt rejlik Jennifer
Egan zsenialitásának kulcsa: elképesztő, mennyi rétege van ennek a tizenhárom
történetnek együtt és külön is. Kis túlzással írhatott volna
belőle tizenhárom regényt is. (Fussuk le
a kötelező köröket: fájdalom, hogy Egantól azóta sem olvashattunk mást
magyarul. De sajnos nem lep meg, hogy nem aratott elég nagy közönségsikert
hozzá.)
Ha már említettem Az arany-kúrát, érdemes összevetni másik
nagy kedvencemmel, a Szafari című
novellával. Érdekes, hogy míg Az
arany-kúrának meglehetősen plasztikus középpontja és jól körülhatárolható
mondanivalója volt, a Szafari úgymond
„lebeg a levegőben”. Jóval kevésbé ragad torkon, mint a kötet írásainak nagy
része, nem vádolható különösebb direkt mondanivalóval, nem üt szíven egyetlen
váratlan leleplezéssel sem – inkább azon írások közé tartozik, melyek a regény
összekötő elemeit adják. Nem lendít előre, csak van – életképet ad a szereplők
egy részéről. És közben jóízűen játszik ezzel az életképpel, lásd madármegfigyelő
nénik és az antropológus doktorandusz erőltetett strukturális megfigyelései. Mégis, látszólagos jelentéktelensége
(persze tanuljuk meg: Egannál semmi,
egy árva vessző sem jelentéktelen) ellenére hatással van rám.
Van benne egy nagy adag
ártatlanság: ez köszönhető részben a gyerekszereplők világra csodálkozásának,
mely felfoghatatlan tragédiákat (is) vetít előre (hopp, mégiscsak van itt
szívenütés); részben a klasszikus kalandregényes körítésnek. A saját megszokott
világukból kiszakított, különböző státuszú, életstílusú, értékrendű amerikaiak
egy turistakönyvekbe illő afrikai szafarin ismerkednek a „másik” világgal.
Gátlástalanul játszadozik velünk Egan, novellája valójában épp az az
antropológiai esettanulmány, amit Mindy írhatott volna – nyilván kevésbé
tudományos köntösben. „Egy-egy reggeli
során, a forró feketekávétól feltüzelve Mindy egyenesen azon gondolkodott, hogy
az újonnan szerzett ismeretei a társadalmi osztályok és érzelmi reakciók
relációjáról bőven elegendőek lehetnének, hogy újraértelmezze Lévi-Strausst egy
kifinomultabb, modernebb közelítésben.” Persze nem értelmezi. Mindy, a
huszonéves doktorandusz, aki a negyvenes Lou partnereként belekóstol a
luxusélet és gondtalan utazgatások világába – naná, hogy nem megy vissza a
koleszbe a szafari után. Inkább dédelgeti majd élethosszig strukturális kielégületlenségeit.
Lou, a másik novellából megismert
Bernie mentora, több írás negatív hőse, a szánnivaló zenei producer, aki számos
feleség és hat gyermek után magányosan hal meg; Mindy, a leendő sokadik
feleség, aki éppúgy nem lesz az utolsó, mint előtte már jópáran; Rolph, a
dédelgetett fiúgyermek, akinek tragédiája előre látható; Charlie, a nőiségére
épp ráismerő kiskamasz, aki az apa szeretője iránt érzett gyűlöletbe
csatornázza bele összes bizonytalanságát: mind megérnének egy posztot
(posztötlet a jövőre nézve: végigkövetni egy-egy karakter sorsát a széttartó
novellák során). Ám mindőjüknél érdekesebb a csoportdinamika, ami megelevenedik
a lapokon. Ahogy a közösen átélt kaland, a közösen látott majdnem-tragédia
közösségképző (egyeseknél: identitásképző) erővé válik. Aminek köszönhetően
húsz év múltán is egymásra ismernek a facebookon, hisz egyszer együtt éltek át valami
rendkívülit. A családi kapcsolatok, félrelépések, szülő-gyerek ellentétek,
álarcok tengerében Egan tollhegyre tűzi a rendkívülit, ami mentén hajlamosak
vagyunk meghatározni önmagunkat. Érdekes gondolatkísérlet, de nem alaptalan
feltételezés: egy világban, ahol mindenki trendin bizonytalan, rossz döntést
halmoz rossz döntésre, ahol annyi mesterségesen generált kép, elvárás,
hagyomány vagy tabudöntés mentén kéne
meghatároznunk önmagunkat, kapva kapunk az első alkalmon, amikor valami igazán
rendkívüli történik velünk; mert igen, végre itt van egy abszolút biztos pont,
egy megkérdőjelezhetetlen, valós történés, nem holmi trenddiktálók által generált
képződmény, hanem egy igazi, hús-vér oroszlántámadás, amit átéltem. Ami mutatja:
éltem. (Hogy maga a támadás nem
velünk történt, hogy a turistacsoportból csak páran voltak ténylegesen jelen,
hogy gyorsan véget ért és túl nagy tragédia nem történt, az esetünkben
jelentéktelen.)
Végül csak oda lyukadunk ki újra,
ahová Az arany-kúra végén (ami nekem,
most, itt meglepő, mert szándékolatlan – az írás önmagát írta ide): Egan itt is
az emberit keresi. Tisztaságmánia helyett vért, verejtéket, könnyeket,
tankönyvi leírások helyett őszinte reakciókat, szerepek helyett valódi
kapcsolatokat. Azokat a dolgokat, amik mentén az agyonfilterezett
facebook-profilunk mögül kikandikál az ember.
(Tényleg nagyon jó lenne ám olvasni mást is tőle magyarul. Ha egy
regénye [tizenhárom novellája, ha úgy tetszik] ennyi gondolkodnivalót ad, mit tudhat a többi?)
Aktuális volt most ez a szöveged, mert alig két hete jelent meg angolul a legújabb regénye, a Manhattan Beach (a kiadó jóvoltából elolvashattam már megjelenése előtt), és fantasztikusan kimunkált mű, habár hagyományos(abb) történelmi írás, mégis érezhető benne a sokrétűség, sokhangúság, amit itt kiemelsz. Már megjelenése előtt jelölték a National Book Awardra, meglepne, ha nem hozzák le magyarul is. Hátha, hátha :) Egyébként írtam róla, megadhatom a linket, ha érdekel.
VálaszTörlésNagyon meggyőző a recenziód, előveszem én is a Good Squadot, már rég ott rostokol a polcomon :)
Óóó de jó, igen, szeretném a linket, köszi!
TörlésNagyon jó lenne, ha folytatnák Egan könyveinek magyar megjelentetését, ez a könyv nekem sokadszorra is egy kincs, borzasztó kíváncsi vagyok a többire!
Itt találod a recenziómat: https://kekharisnyak.wordpress.com/2017/10/01/hajogyari-moral-noir-jennifer-egan-manhattan-beach/
TörlésÉn nagyon élveztem a könyvet, lenyűgöző az a kutatómunka, ami mögötte állhat, közben mindvégig izgalmas. Nagyon finoman szőtte össze itt is a szálakat, a fókusza itt is változik, egyik szereplőről a másikra ugrik, de olyan jól csinálja, végig az a benyomásom, hogy igazán hagyományos felépítésű, pedig dehogy. Kindle-re is kapható.
Nekem is felkeltette az érdeklődésemet a többi könyve iránt, The Keep, Look At Me érdekelne még.
Köszönöm, nagyszerű írás és nagyon kíváncsivá tett :) Tényleg remélem, hogy kiadják magyarul!
TörlésÖrvendek, hogy tetszett :) Szeretettel várunk, hogy belépj máskor is, hetente van új tartalom.
VálaszTörlésNagyon tetszik, hogy mindent felfaltál Franzentől, nagy kedvencem nekem is :)