Noha kedvelem a skandináv
krimiket, nem mondhatnám, hogy valami rettentő sokat olvastam az immáron
polcokat megtöltő sorozatból. Néha becsúszik egy-egy és olyankor nagyon jól
szórakozom, de nem keresem őket. Így lehet, hogy a skandináv krimi abszolút
szupersztárja, Jo Nesbø könyvei is elkerültek az utóbbi években – még valamikor
a blog kezdeti éveiben, tán már nyolc éve olvastam a Harry Hole sorozat egy
darabját, de különösebben mély benyomást nem tett rám, valamint idén az inkább
ujjgyakorlatnak tekinthető Vér a havont,
ami pláne nem. (Hogy borzoljam kicsit a Nesbø -rajongók idegeit, hozzáteszem,
most, hogy az isteni Michael Fassbender főszereplésével hamarosan mozikba kerül
a Hóember, felmerült bennem, hogy fel
kéne zárkózni a Harry Hole történetekből…)
Annak, hogy Harry Hole eddig
kimaradt, megvan az a kétségtelen előnye, hogy A fiú olvasása közben nem éreztem semmiféle késztetést arra, hogy
összehasonlítsam ezt a különálló művet (melyről még nem derült ki számomra,
hogy valóban különálló marad-e vagy egy új sorozat felvezetése) a világhírt
hozó szériával. Egyébként a többi skandináv krimivel sem – tény, hogy
illeszkedik a sorba, az alapmotívumok ismerősek, a társadalomkritika és a
borongós északi atmoszféra itt is éppúgy megvan, mint bármelyik random skandi
krimiben, de a regény van olyan jó, hogy egyszerűen sodorjon magával, bármiféle
kombinálás és hasonlítgatás nélkül.
Persze mi más is állhatna a
középpontban, mint a rendőri korrupció… Jó, akad némi drog, gyilkosság,
ingatlanmanipuláció, szerencsejáték-függőség, emberkereskedelem is, de
mindennek az eredője már megint az a fránya testület, amely jó pénzért
elsősorban a bűnözőket szolgája és védi. És aminek ezúttal egy önjelölt
igazságosztóval gyűlik meg a baja.
Sonny Lofthus tizennyolc éves
kora óta ül börtönben, két gyilkosságért, melyeket nem ő követett el. Hivatásos
bűnbak – egy lecsúszott drogos, akinek sem jövőképe, sem családja, sem
megélhetése, ezért önként és dalolva vállalja magára mások bűneit, cserébe a
börtönben biztosított napi heroin adagért. Persze csak olyanokét, akik jól
megfizetik – és nem neki. A börtönigazgató, a lelkész, a rendőrség – mindenki
benne van a játszmában. Mert mindig vannak, akik nem eshetnek ki a társadalom
körforgásából holmi hirtelen felindulásból elkövetett házastársi
gyilkolászásért, teszem azt, míg egy sokadik drogos kölyök… kinek is hiányozna?
Egy nap azonban Sonny úgy dönt, nem csinálja tovább. Mert megtud valamit.
Valamit a múltjából, ami erősebb szenvedéllyel ajándékozza meg, mint a heroin.
Valamit, amibe kapaszkodva egyedül kimászik a drog poklából és megszökik
Norvégia legbiztonságosabb börtönéből. Ami miatt, ha kell, tucatnyi áldozatot
hagy maga után. Hogy megtalálja azt az egyet, aki miatt családja szétesett,
hősként tisztelt rendőr apja gyilkosság áldozata lett, neve bemocskolódott, fia
süllyesztőbe került. Hogy elkapja az Ikert, Oslo alvilágának fejét. És
megtudja, ki volt a vakond a rendőrségen belül, aki helyett az apjának kellett
meghalnia.
Sonny bosszúhadjárata mocskos,
véres, nem kímél senkit és semmit. Mégsem tudjuk elítélni. Mert ebben a
megborult világban, ahol kétely nélkül elhisszük, hogy a rendőrség már rég az
alvilág kezei közé került, ahol kétségünk sincs, hogy a szimpatikus rendőrtiszt
is sáros a maga módján, ahol a börtönlelkész a Bibliában csempészi be a heroint
az elítéltnek egy vallomásért cserébe, könnyűszerrel érezhetjük azt: kell egy
igazságosztó, aki borítja a rendszert. Közben persze drukkolunk a szimpatikus
rendőrtisztnek és lelkes újonc társának, fejtegetjük a múltbéli szálakat,
reméljük, hogy van kiút, ami nem temet maga alá mindenkit, de a szívünk mélyén
tudjuk: ennek úgyis tragédia lesz a vége. Szerencsére Nesbø meg tud lepni.
Nem mondom, hogy életem legjobb
skandináv krimije (részemről az még mindig a Sámándob), de nagyon jól
szórakoztam olvasás közben és hagyott maga után bőven gondolkodnivalót.
Társadalomkritikából jeles – adja is magát a kérdés: ha a jóléti
mintaállamokban így mennek a dolgok, mi lehet kevésbé szerencsés vidékeken (ad
absurdum: nálunk)? Ahol érheti kritika az leginkább a néhol túlságosan is
pörgő, forgatókönyvszerű cselekmény – aminek kapcsán még az is felmerült
bennem, hogy olyan, mintha direkt Hollywoodnak íródott volna. Lehet, hogy Harry
Hole után nemsokára egy másik Nesbø hőst is a vásznon láthatunk viszont?
Kiadó: Animus
Fordító: Petrikovics Edit
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése