Meg kell mondjam, miután az előző
hét végén, a Budapest Ritmo három napján kicsit túladagoltam magam nagyon jó
zenéből, némileg tartottam tőle, hogyan érint majd ez a nagyon várt személyes
találkozás. Hogyan és mit nyitnak meg bennem, és hova költöznek be Avishai
Cohen és zenésztársai. Merthogy ez sem egy laza „odadobom magam aztán lesz ami
lesz” zene; hanem a jazz egyik teteje – azzal a nem rendeltetés-szerűen
használt bőgővel, a végletekig kipöttyözött dobbal, a ritmusára feszített
zongorajátékkal; a teljesét akkor adja ki, ha egyszerre tartod életben magadban
az önátadás képességét a megfeszített figyelemmel. Hogy úgy engedjen ki benned
a hangok tömegéből ömlő feszültség, ahogyan a dalban – hogy a teljesen nyitott
fül kedvéért lehunyt szemek mögött is azokat az érthetetlen helyeken (benned is
érthetetlen helyeken) húrhoz érő ujjakat figyelhesd: hadd rajzoljanak ki valami
megnevezhetetlent.
Ez a három zenész egyetlen képet rajzol…
Tanítani való, hogyan lép hátra a meglehetősen extrém játékmódból a szelíden
szokott háttérbrummogásba a legváratlanabb helyeken Avishai Cohen, hogy teret
adjon a billentyűkön bűvészkedő Omri Mornak, vagy a doboknál olykor elszabaduló
Noam Davidnak. Tapsot provokáló bravúrmomentumok tömegével játszadoztak ők
hárman; de legfőképp egymással. Megdöbbentő, hogy a felvételekhez képest
egy-egy koncert jelenlétében mennyire bátran kalandoznak, mennyire merészen
ütik egyre magasabbra az egymásnak passzolgatott labdát – ez a zene él; akár a
játszói arcán az egymásra figyelés közben letörölhetetlen vigyor. Tényleg van
az a szint, ahol a rontás is csak egy szokatlan, izgalmas lehetőség a
játszótársnak – hiszen a meglepetés erejével hat és teljesen új harmonikus
ösvényeket nyithat.
Persze nem mondom, hogy nem kell
szoknia a fülnek a tényt, hogy nem fenn vinnyog a szóló, hanem alant brummog.
Alapjában arra vagyunk kódolva, hogy a mélységek kísérő lüktetése fölé várjuk a
cifrát – nem is biztos, hogy ez pusztán nevelődés kérdése… azt bőven el tudom
képzelni, hogy elsőre ezt lehet a legnehezebb követni. Hogy pengetve és
húzva-vonva, de ott, a mélyben születik meg a közös legattraktívabb fele. S
talán az általam nagyra becsült játszóhely is hozzáteszi mindehhez a maga
körülményeit… A MÜPA egyébként csodálatos akusztikájával (és profi
hangosítás-rendszereivel – avagy a hangosítás kezelőinek attitűdjével) kapcsolatban Pisti
barátom fogalmazott meg egy markáns kritikát, miszerint az
összhangzás a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben túl kulturált – hogy
szinte soha nem engedik szabadjára a mélységek dübörgő dögeit. Tény, olykor
tényleg megfeszített figyelemmel kellett követni a pengető ujjakat – az
egészből olykor alig emelkedett ki ez a mélyben formálódó csoda…
Mindezt most rakosgatom össze, az
élmény után, annak leülepedése közben – mert ott és akkor csak hálát éreztem,
és nagyon jól eső fáradtságot a végén (még egy ellentmondás: hogyan lehet a
feltöltődésbe elfáradni). Elmondhatom: láthattam élni a színpadon az egyik
legizgalmasabb zenei utakat járó kortársam, elmondhatom, részt vehettem a magam
szerény módján az est varázslatában. Nem akartuk leengedni őket a színpadról –
túl hamar repült el az a két óra. Hallatlanul bájosan cselezték ki a sokadik
visszatapsolást, az utolsó utáni utolsó dalukban jó alaposan megtapsoltattak
bennünket…
Ez mind a varázslat technikai
része – valójában azt hiszem, nem itt van a titkuk. Rafael barátom meséli, hogy
azokra a dolgokra figyel szívesen és igazán, amiben tisztán hallja a megéltség,
a jelenlét mélyről zengő A hangját. Ez a jó humorú srác, Avishai Cohen, és a
játszótársai is élik a zenét – és éltetik nekünk; ez sem előadás volt, hanem
egyfajta szeánsz, zenében való előadói és hallgatói lélegzetvétel, a legjobb
fajtából. Érzésekről beszélni a legnehezebb – de a triónak ezen az estén is
(szavak nélkül és mégis) maradék nélkül sikerült.
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése