Lee Chandler kénytelen
hazaköltözni a régi városba – mert meghal a (ritka szívbetegségével sokáig
küzdő) bátyja, és őt nevezi ki a kamaszfia, Patrick gyámjának. Lee Chandler
kénytelen volna hazaköltözni, a helyre, ahol biztosan nem kap még egy szutyok
gondnoki munkát se. A helyre, ami emlékszik rá, ahol egy feldolgozhatatlan
tragédiában egykor megdermedt benne minden. Lee Chandler kénytelen volna
hazaköltözni, mert a bátyja, Joe így rendelkezett, mert így szeretett volna
ezen a dermedtségen valahogy (a halálában is…) változtatni. És Lee Chandler ezt
meg is próbálja.
Sokkal többet nem szabad elárulni
erről a filmről. Sajátosan kegyetlen (időre ügyesen fittyet hányó) logikai
rendben épít fel egy történetet, a feloldozhatatlanságról. Olyan képsorokkal,
amik hetekkel később is az eszedbe jutnak. Nem gondoltam volna, hogy valaha is
látok egy ennyire jól megválogatott filmes eszközökkel készült filmet – ami nem
lesz film, abban a szokott értelemben, ahogyan várnánk: egy pillanatra se lesz
álomország pátosza. Nincs benne hamis hang.
Kenneth Lonergan a saját forgatókönyvét vitte filmre – minden
porcikájáért felel is. Filmes eszközökkel dolgozik – de ezekkel a megszokott
(valahol általunk el is várt) momentumokkal nem úgy gazdálkodik, ahogy a
filmipar kis- és nagymesterei. Sokszor jelenetre pontosan felépíti azokat a
nagy érzelmi csomópontokat, amikkel egy társadalmi drámában Hollywood általában
operál. De ezekben a csomópontokban aztán élő figurák szomorúan élő reakciói jelennek
meg előttünk; minden, ami megjelenik előttünk, attól üt szíven, hogy egyetlen
esetben sem kerekedik ki teljesre a klisé. Érdemes figyelni a
kísérőzene-használatát, egy-egy ilyen (filmipar által generált) várakozásunk
hogyan támogatja meg a szokottan nagy ívű zene – hogy aztán azon a ponton, ahol
megmarad a hitelesség, megtörjön, beletörjön a valóságba, legtöbbször
elfulladjon a csendben, ami Lee tehetetlenségéből árad.
Hiszen a klisé valójában a
csinnadrattával körbepuffogott közhely. Viszont Kenneth Lonergan szerintem
pontosan tudja: valójában a közhelyszerű az, ami ezer apró eltéréssel
folyamatosan történik velünk – az életünk ilyen értelemben tényleg közhelyes.
Így próbálunk engesztelni és engesztelődni, így szeretnénk… és van, amikor így nem
vagyunk rá képesek. Ez az egyik sajátos véglet, ahonnan a történet szereplőket
láttatja: egészen hihetetlenül hétköznapi mer lenni egy halom olyan jelenetben,
ahol a film általában harsányabb – és bátran harsány ott, ahol a film általában
szívesen szenveleg. Egy élet egyszeri, szomorú szenzációja által kiváltott
dermedtség így lesz szinte hétköznapivá – és egy életéhes kamasz sajátos,
beletörődő, szinte elfojtás-mentes gyásza így lesz játékos, szívbemarkolóan
laza; mondjuk ki: szenzáció.
Egy ilyen rendezői bukfenc
rengeteget bíz a színészekre – és itt senki nem okoz csalódást. Casey Affleck teljesen megérdemelten
gyűjtötte ezért a szerepért be az Oscart, és az utolsó statisztáig (aki amúgy
maga a rendező) mindenki tartja vele ezt a kegyetlenül gyilkos lépést. Az
egykori feleségek, a báty, a barátok – de főleg Patrick szerepében Lucas Hedges (utólag esett le, hogy
láttuk már filmen, hogy ő volt a Holdfény királyság cserkészcsapatot eluraló, irritáló motoros sráca…). Traumákról
beszélni képtelen, szűkszavú emberek őszinte gesztusait látjuk tőlük, az
egymással való sajátos vívódás, az apaszerep és a fiúszerep másképp-felvételét
(nagy úr a kényszer…), rengeteg képbe oltott, őszinte humorral. Ez egy olyan
film a feldolgozhatatlanságról, amin időnként őszintén nevethetsz is. Milyen
érdekes – az egész elmesélt ettől a szívbe markolóan szenzációs humortól csak
még inkább valódinak tűnik.
Szerintem még nagyon sokáig
eszembe jut az a megszólíthatatlan figura, bárhol egy bárban, aki részegen is
csak azt várja, mikor köthet bele valakibe – hogy leverje rajtuk azt, amit (ha
hagyná magát érezni) lehet, az egykori barátain szeretne leverni. Aki egy
giccshatár felé ezerrel robogó érzelmes jelenetet állít meg azzal, hogy
elmondja: nem érez semmit. Nem tud érezni semmit. Aki nem érez semmit, attól
hiába kérsz az elszenvedett bántalmakért bocsánatot. Kicsiben ismerem ezt az
érzést. Amikor meghalt az apukám, nem akartam érezni semmit – azaz a semmit nem
akartam érezni, ott, az apukám helyén. Ezért értem, mit él át Lee, mit él meg
teljesen másképp Patrick, milyen lelkiismeret furdalásokat és félelmeket
hurcolnak a szereplők. De tudjátok mit? Szerintem ez a film a veszteség átélt
tapasztalata nélkül is megérezteti, milyen átélni (vagy mennyire lehetetlen valójában
átélni) a veszteséget.
Mert valóban van, ami
feloldozhatatlan. A filmipar számos gyönyörű próbálkozása szól arról, hogyan
bocsássunk meg másoknak és önmagunknak – a legszebb történetei szólnak arról,
hogyan engesztelődj, hogy élhess. Pont ezért: örülök neki, hogy ezt is
megfogalmazta valaki. Hogy olykor (sajnos talán: gyakrabban) ez csak egyetlen,
senki más által észre nem vett mosoly erejéig sikerül.
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése