Murakami Haruki 1982-ben eladta a jazzbárját, hogy teljes
egészében az írásnak szentelhesse magát – ezzel egyidőben, hogy megőrizze
kondícióját, futni kezdett. Azóta is fut, mondhatni, megállás nélkül: évente
egy maraton, havi 250-280 kilométer, és az utóbbi években a futás mellé
felsorakozott a triatlon, mint kiegészítő sport is. Csoda, hogy gondolatai
állandóan a futás körül járnak?
Ez persze ilyesformán nem igaz, de bárminemű sportot csupán a
képernyőn szemlélő olvasóként nem igazán tudtam elképzelni, mi az ördögért írna
napjaink egyik legelismertebb és méltán népszerű szépírója könyvet a futásról.
Nos, a válasz egyszerű. Ez a könyv nem a futásról szól. Ez a könyv Murakami
maga. A sport köré szerveződő emlékekből összeálló laza szövésű memoár
betekintést enged Murakami nagyon japán és nagyon intelligens életszemléletébe,
anélkül, hogy túlságosan kitárulkozna, miként egy „hagyományos” önéletírás
tenné.
Már önmagában az is meglepő, hogy ennyi betekintést enged.
Murakami Haruki ugyanis már-már bosszantóan visszahúzódó író. Nem sztár, nem is
szereti, ha sztárolják, ő csupán teszi a dolgát: naponta néhány órát ír
(elképesztő rendszerességgel), időnként kiad egy nagyregényt, novellákat, cikkeket
ír, előadásokat tart hazai és külföldi egyetemeken – mindezt fegyelmezetten,
óraműpontossággal. Mert szerinte így normális. Elképesztően furcsa szembesülni
egy olyan művész életszemléletével,
aki rendszerezettebben él, mint a napi nyolc órában dolgozgató irodisták jó
része. Mert valljuk be, mindnyájunkban élnek a sztereotípiák az önpusztító,
széteső művészekről, akik a határidő közeledtével mániásan alkotnak, hogy aztán
élvezve a jól megérdemelt sikert hosszú ideig hódoljanak szenvedélyeiknek, és
szétcsapják magukat – mintegy „élményeket” gyűjtve a következő határidőig.
Murakami ennek épp az ellenkezőjét képviseli, és ez –
sajátosan japán mentalitásán kívül – a sportnak (is) köszönhető. Ami
rendszerességre szoktat, és megtanít beosztani az energiáinkat, kitartást és
fegyelmet követel, és fájdalmasan megbosszulja, ha elhanyagoljuk. Murakami
szerint az aktív sportolás nagymértékben segíti az embert az alkotó munkában is
– vagyis, minél jobb futó, annál jobb regényeket ír. Egye fene, hiszek neki
(bár hogy ettől még nem veszek futócipőt, az is biztos).
Érdekes és élvezetes kis könyv ez, Murakami-rajongóknak
nyilvánvalóan kötelező, ám nem tudom, rajtuk kívül bárkinek ajánlható-e. Főleg
azért, mert a futás leírása néhol bosszantóan unalmas. Ha nem lennék az író
elkötelezett híve, én bizony becsuktam volna a könyvet nem egy helyen. Amit
később bánhattam volna, mert pont a végére vált érdekessé. És szerethetővé is, hisz
bebizonyosodott, még egy ily tudatos, alázatos, önmagát és a világot is
rendkívül józanul szemlélő embernek is vannak (olykor gyermeteg) kételyei:
„Arra számítok, hogy
úgyis lesz valami nehézség. Képzeletben előre tréningezem magam, azt hiszem. (…)
Lehet, hogy a tengerben gonosz, mérgező medúzák csapata áll lesben. Lehet, hogy
téli álmára készülő, éhes medve fog rám támadni biciklizés közben. Lehet, hogy
megcsap egy szeszélyes villám, míg futok. Vagy talán üldözőbe vesz egy, ki
tudja, miért, de megdühödött méhraj. Vagy lehet, hogy a feleségem, aki elvileg a
célban vár, felfedezett valami szörnyen kiábrándító tényt a privát életemre
vonatkozóan… Nem lehet tudni, hogy mi fog történni.”
Ami azonban ezúttal is nagyon a helyén van, az Murakami
utánozhatatlan stílusa. Egyszerre szikár és pontos, mégis érzékletes leírásai,
varázslatos hangulatai, visszafogott eszközkészlettel is erős atmoszférateremtése
még egy ilyen rövid és egy téma köré szervezett kötetben is teret nyernek. Olyannyira,
hogy újra meg újra eszembe juttatják a regényeket – ha másra nem is, arra mindenképpen
jó volt az olvasás, hogy szinte elemi kényszert éreztem, hogy vegyem kézbe újra
például az 1Q84-et. Rajongóknak így
valóban kötelező, akár közel áll hozzájuk a sport témája, akár nem – azonban az
íróval való ismerkedésre nem elsősorban ezt ajánlanám.
Kiadó: Geopen
Fordító: Nagy Anita
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése