2020. július 20., hétfő

After Life - Mögöttem az élet


Ha azt mondom, eddig folyton ambivalens érzések fogtak el vele kapcsolatban, igen finoman fogalmazok. Értettem én mit akar katasztrofálisan elbaszott főnökként A hivatalban, azt is, mit figuráz ki a legbetegebb módon a Futottak még tapló statisztájaként - és tényleg mindig megnevettetett, de közben fájt, amit csinált. Nem lehetünk ennyire hülyék, gondoltam, ennyire elbaszottan, figyelmetlenül figyelmesek (pedig de), nem létezik, hogy ilyen szakadékok vannak bennünk önkép és valóság között (pedig de), szóval fájt, mert ha tehetem, én kényszeresen ügyelnék rá, hogy ne bántsak, érzékenység-kényszerbeteg vagyok, és az ő átlagon felüli gonoszsága ez irányba folyton ezt az érzékenységet piszkálta bennem. Közben persze tudtam, sorozat-történetet ír minden humorbőrbe kötött figurájával, és tényleg rengeteget nevettem rajta (csak legalább fele részben kínomban), és nevelt is rajtam (mivel ha kínomban, akkor ebben az önmegvezetésben én is vastagon sáros vagyok, ugye). Láttam Golden Globe-átadón gát nélkül szénné osztani mindent és mindenkit, láttuk többször filmekben apró, de emlékezetes szerepekben - de erre, amit itt és most elénk rakott, nem számítottam. Mert ez a pali olyat mutatott az After Life két évadával, ami első blikkre (nekem) nem volt benne a pakliban.

Tony egy senkit nem érdeklő kisvárosi ingyenes lap újságírója, megözvegyül. A feleségét, Lisát elviszi a rák. Tony nem tér magához a gyászból. Rendezett életet él, egy kutyával, van otthona (egyre inkább elhanyagolódva), van élete (egyre elhanyagoltabb az is) - és miközben legszívesebben utána halna a feleségének, egyszerűen nem hajlandó tovább játszani a kis, álságos, hétköznapi játékainkat. Ami eszébe jut, azt kimondja. Magától nem csinálna az égadta világon semmit, de nem habozik megtenni bármit, amire késztetik. Tényleg olyan, mint akinek nincs veszteni valója, mert már elveszítette. Az erre nem a legmegfelelőbb kifejezés, hogy őszinte. Mert tényleg megtalálja a réseket, tényleg bárkit bármikor gát nélkül bánt a nyers szembesítéssel, kis hétköznapi hülyeségeknek ugyanolyan éles tükröt tartva, mint komoly hibáknak. Halálba segít egy drogost, például. Egyszerűen nem értettem, hogyan tudják megbocsátani neki a barátai, kollégái, az ismerősei, a prosti, akit felszed egy mosogatás erejéig ("...te mondtad, hogy ötvenért bármit..."), a kretén postás, akit fullban aláz, szóval a többiek hogyan tudnak (mindannyian) ennyire szeretni valóan és tehetetlenül aggódni érte. Egyszerűen nem értettem, nézőként hogyan tudom szeretni és hogyan tudok (tehetetlenül) aggódni érte. Én is. Bmeg. Én is...

Rohadt nehéz a gyászról valódit mesélni. Bevett filmes fogások, meg könnycsatorna-szabályzó panelek nélkül. A filmnek és sorozatnak is megvan mára az a filmnyelve, amit ilyenkor nem egy, amúgy tehetséges alkotó is elővesz és elővezet. Na, ebből itt az utolsó epizódig kumma nincs. Kegyetlen, kíméletlen, és beteg humorral az utolsó kockáig átitatott valóságérzet van, amin úgy röhögsz, hogy közben teliszalad könnyel a szemed. Valódi fájdalmat és tehetetlenséget látsz, ami kibeszélhetetlen a pszichológusnál (pláne ha akkora farok az illető, mint a filmen), és tényleg csak egy sírnál naponta megejtett padon ücsörgés során lehet hitellel beszélni róla, egy asszonynak, aki szavak nélkül is pontosan érti. Olyat látsz, amiből tényleg nem lehet csak úgy továbblépni, ahogy a filmeken, pedig akár lenne kivel (ahogy a filmeken...). Az utolsó epizód aztán mindezt nagyon finoman mégis a szokott filmnyelvi módon oldja fel, vállaltan túlzásokba esve - de komolyan mondom, kellett ez, kellett ez, mert az életünkben is van ez, a kegyelmi pillanat amúgy, amit nem lehet kiérdemelni (hiszen attól kegyelem...). Így ért véget az első évad.

Úgyhogy ne csodálkozzatok, ha a magam módján halogattam (Timi türelmetlensége ellenére), hogy belenyissunk a másodikba, pedig tényleg érdekelt, hogy ez a vállaltan (hithű) ateista pasi hova csavarja még ezt a mesét. Hiszen ő találta ki, és rajta áll az egész, azon a játékon áll, amit tényleg nem néztem ki belőle (hogy nemcsak a tapló-szerepekben, de a szeretni való pillanatokban is, a nagyon apró arcrezdülésekben meg a könnyekben is ennyire pontos és hiteles). Láttam közben, hogy a második évad nem aratott az elsőhöz mérhető, osztatlan sikert, (azt hittem) értem is miért. Pedig csak megmutatta: az elhatározásainktól a megvalósulásig iszonyat nehéz az út, főleg akkor, ha az alapállapot, a hiány egy dekányit se változott. Ahogy Tony a feleségéről készített videókkal ébred és fekszik, ahogy minden pillanatában hiányzik neki, az nem változik elhatározásra. És nem egyszerű megélni a jó szándékot, ha valakiben amúgy a karcos énje folyamatosan köpködné tovább a szájába került válaszokat. Nem egyszerű tudomásul venni, hogy akit egyszer beengedtél, az kopogtatás nélkül be fog nyitni hozzád. Pont attól szerettem, mert megmutatta, ez az újra-élet hányszor és milyen zsigerekig a terhére van, mekkora munka jó fejnek lenni, ha amúgy továbbra is sokkal szívesebben lennél (elhagyva magad, ezt a nehezen felépülgető önmagad) az a felelőtlen és szerethetetlen seggfej, akivé a szerelmed halála tett. Hogy a magadra találáshoz (annyi, amennyi), sajnos megint a halál kell. Ricky Dene Gervais nem azt tette képre, amit a rajongók elvártak, hanem ami ebből az állapotból jó eséllyel következik.

Szóval ezt mindenkinek szeretettel ajánlom, mert úgy jó, ahogyan van. Olyasmiről beszél, amit megtapasztalsz, ha szerencséd van (ha akarod, ha nem), ha meg nincs, te tapasztaltatod meg azokkal, akik szeretnek (ha akarják, ha nem). Köszönöm, apafej, most már komolyan érdekel, milyen standupos vagy...

Nincsenek megjegyzések :

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...