Nézzünk valami karácsonyit! Hozza
úgy a kedvünk – mert miért ne. Az eltelt években reszkettek a betörők, robbant
a Nakatomi Tower teteje, igazából szerelem uralkodott a Holiday alkalmával. Néztünk
valami karácsonyit. Volt morbid és felszabadult választásunk is, volt
nosztalgikus, meg olyan is, ami csak úgy beesett, mint egy elkésett rokon a
családi szentestére. Aztán Timi rátalált a norvég sorozatokra, és 2020 fura
adventjében beleszeretett az Új barát
karácsonyra mini szériájába. Írt róla egy szeretetre méltót, s megnézette velem is, végül, nem is pont
karácsonykor, hogy végre megérthessem, mi ragadta ennyire magával. Nagyon nem
bántam meg, hogy hagytam magam, komolyan rég szórakoztam ennyire felhőtlenül,
komolyan rég hatott meg ennyire valami sorozatipari, ami azért ilyen, hogy
hasson. Simán lebontotta minden cinizmusom.
Egy szinte vállaltan Bridget
Jones-klón. Ami azért jóval több lett, finomabb, fűszeresebb, két síléccel a
talajon állva-suhanva. Johanne párvadász kalandjainak alján annyi ismerős
reakció, szelíd, hétköznapi realizmus lakott; annyi valóban megeső és teljes
érzetű apróság, hogy volt mire rárétegződjön ez a kedves, de egyáltalán nem
ártatlan, nyers és szókimondó, vagányra tetovált, bővérű mese. Ida Elise Broch
vérbeli komika, a plakátról is ránk bambuló karikatúra-arccal, de közben egy
hallatlanul széles skálán hiteles színész is. És kolosszális menazséria
csapongott körülötte. Én az első évad után nem hittem volna, hogy lehet így
folytatni, mert imádtam annak a végét – de a második úgy tett hozzá minden
szereplőhöz, ahogy az ilyen szériák közül csak a legbátrabbak, mondjuk egy After life. Nem tudom, lesz-e harmadik – annak ellenére nem bánnám, hogy
imádtam ezt is, ahogy duplázás abbamaradt.
Ugyanez az alkotógárda, Per-Olav
Sörensennel, a rendezővel az élen tett most boldoggá bennünket két este, amikor
ledaráltuk a Karácsonyi vihar című
hatrészes minit. Ha amaz Bridget Jones-klón volt, ez kacarászva Igazából szerelem. Rájöttem miatta
valamire a karácsonnyal kapcsolatban (túl azon, hogy körülvesz); hogy valóban
van bennünk valami zsigeri igény ezekre a boldog végekre. Hogy ott hagyjuk abba
a mesélést, azon a ponton, ahol feloldozást nyertünk, ahonnan a becsukódó
ajtókkal szemben kinyílik egy másik. Az a születés, aminek a jegyében ezek a
mesék regélnek (ha hiszed, ha nem), csak egy ilyen kinyitott ajtó. Egy
lehetőség, megváltódásra, kegyelemre, hogy elszámolhasson ki-ki a maga
adósságával. Ez a kis részekre tördelt szkeccsfilm egyik történetszálában sem
ígér egetverő izgalmakat, vagy hatalmas katarzist, de csaknem mindenhol megőrzi
a valószínűség sajátos faktorát – igen megesnek velünk ezek, még sokkal
cifrábbak is; ahogy beleélünk egymás életébe.
Egy öregedő zongoraművész, amint nem
tud rágyújtani a reptéren sehol. Lehet, hogy ez a legkisebb problémája. Egy
utas, aki Marbellára tart, és már átöltözött a klímájához. Amúgy lát, nemcsak
néz. Egy popsztár, akit irritál az asszisztense, a testőre, az egész reptér –
de leginkább saját magából utazna el, ha lehetne. A mikulás, akinek tele a töke
a gyerekek kívánságaival. A reptéri alkalmazott, akihez hozzátapad egy
gazdátlan kiskutya sorsa. Egy anya, aki a fiát vinné át az óceánon, egy
szemműtétre. Egy csapos, aki szeretne beszélni a reptér lelkészével; lenne neki
miről. De a lelkész nem ér rá – elveszített egy öregembert, aki most ott
bolyong ebben az átmeneti térben. Ahol egy lány végre találkozna a soha nem
látott apjával, de nem tudja, mit vegyen neki karácsonyra. Ahol a naiv
influenszer és a rezignált pilóta véletlenül egy asztalhoz keveredik. Ahol egy
kikapós csajszi szakít a szeretőjével, de így sem biztos, hogy karácsonyra
hazaér. Ahol az ügyvédnő elveszti a pénztárcáját, miután mindenkinek alaposan
az idegeire ment – a nélkül ül be egy taxiba. Ahol a folyvást veszekedő apu meg
anyu egyszer csak ráébrednek: a lányuk eltűnt mellőlük. A reptéren, ahonnan egy
darabig biztosan nem utazik senki sehova: minden járatot töröltek.
Az alkotók rengeteg utalással
mesélnek, nagyon sok ízzel játszanak, és nemcsak a karácsonyi mesék fűszereit
használva. A popsztár történetében, ami az egyik kedvencem lett (Ida Elise
Broch megint – de nemcsak ezért) nekem ott ül a Sandman egyik mese-ágának, Halál hugi egyik történetének íze, gyönyörűen megidézve. Ilyen idézetet szinte
mindegyik kis elemben detektálhatsz, sőt, akár ki lehetne mondani, hogy szinte
semmi eredeti nincs ebben a könnyed, hatrészes szösszenetben. Viszont ezt olyan
elegánsan viseli, ahogy a karácsonyi történeteink a vég nélküli ismétlést. Nem
azért szeretjük őket, mert valami gyökeresen újat akarnak. Hogy mégis úgy
érzem, ez a sorozat is ott ül ebben a sajátos norvég innovációban: ezt a
szokásosat ez a széria is aprólékos, ismerős, hiteles momentumokra alapozva
meséli el. Két ünnep közt, eltelve a sokféle családi jóllakottsággal szokott
lenni időtök – engedjetek ennek a kísértésnek. Hadd vegyen körül.
Szenteste mi idén egy szelíd hazai, a Nagykarácsony; meg egy ízletesre pucolt Üveghagyma előtt pihentük ki a karácsonyi vacsit. Az utóbbi a Tőrbe ejtve tét-emelése, és parádésra sikerült.
VálaszTörlés