A Harcsa Veronika Quartet december 10-én beköltözött a Bárkába, a Lámpafény koncertet egy sokkal intimebb térben előadva. A májusban bemutatott albumon
az alkotók Weöres Sándor, József Attila, Kassák Lajos, Nemes Nagy
Ágnes, Babits Mihály, Kosztolányi Dezső, Karinthy Frigyes és Tóth Árpád
verseit ötöztették zenébe – a koncert különlegessége még, hogy Kulka
János előadásában a dalokat prózai szövegek központozzák.
A
koncertek előtti hetekben a zenekar jótékonysági árverést is
szervezett, melynek bevételét Veronikáék a Bátor Tábor Alapítványnak
ajánlották fel. Többek közt exkluzív Harcsa Veronika Quartet
ajándékcsomagot, és az együttes 2012-es koncertjeire szóló jegyeket
vihetett haza a győztes licitáló. Veronika egy interjúban elmondta,
mennyire mélyen érintette a súlyosan beteg gyerekeknek és családjuknak
szervezett táborban töltött időszak. Hiszen Gyémánt Bálinttal közösen
maga is bekapcsolódhatott egy workshop erejéig a tábor életébe, ahol a
gyerekekkel együtt zenéltek, és komponáltak dalokat. Ahogy fogalmazott:
az alapítvány elhivatottságát, profizmusát látva nem volt kérdés, hogy
őket támogatni szeretnék.
Nagyon
vártam ezt az estét, kíváncsi voltam hogy a versek, a sajátosan
szubjektív huszadik századi „költő-válogatott” a közéjük tűzdelt próza
kíséretében hogyan szólal meg a nagy koncertterem után ebben a teljesen
más közegben – hogy alakul-e az aprólékosan koreografált műsor a Bárka
terében. Jelentem: nem sokat alakult, de kétségtelen, hogy más hatást
keltett a zene „közelsége” által a koncert. Sokkal jobban feltűnt,
mennyire szervesen illeszkedik a Lackfi János író-költő által válogatott
prózai szövegek sora a dalok közé, az akár kegyetlen, akár jópofa
egymáshoz-beszéd mennyire mélyen komponált a dal után próza, utána dal
játékos hullámzása közepette.
Az
is csak most tudatosult, hogy az albumhoz képest a dalok sorrendje is
más – a beillesztett prózai szövegek más dinamikát, más ívet követelnek,
máshogyan épülnek egymásra a koncert „hangulatai”. Ahogyan „előre
távolít” például Füst Milán Babitsról szóló, szomorkásan kiábrándult
írása, s helyezi idézőjelbe a Babits-verset - a Nyár teljes derűje az albumon Nemes Nagy Szomj-a
után a színtiszta feloldozás volt, itt a teljes derű helyett az
elhangzó próza tükrében egy gyanakvó alaptermészetű ember feloldódásának
ritka versi pillanataként: maga a dráma. És sorolhatnám még – azt
tanítani kéne, ahogyan ez az előadás felépül.
Mert
az egyszerű utat nem egyszerűen járja a koncerten a csapat, a lágyabb
világú daloktól az egyre dinamikusabb, erősebb hatású zenék felé. Több
kiemelkedő erejű versi pillanat után segít vissza bennünket a jól
kiválasztott prózai betét erre a jól tervezett hullámvasútra – olykor
humorral, mint Gelléri Andor Endre szappanügynökének története esetében;
olykor iróniával, mint Nemes Nagy a költészet „tevéjének két púpjáról”
szóló írásakor – hogy aztán a lezárás Tóth Árpád szelíd szavú versével
valóban elköszönés legyen közönségtől, „lámpafénytől”.
Néhol
ebben a szűkebb térben azért csorbultak a keverés arányai, főleg
Gyémánt Bálint gitárjának nem találták meg minden esetben a megfelelő
erőt – de nagy szemtelenség volna a Bárka alternatív színházi terén a
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem akusztikájának hatásait számon
kérni. A testközelség, a „szinte az orrom előtt” élménye bőven kárpótolt
mindezért. S végre leesett a tantusz, hogy a koncerten elhangzó,
ihletett Tiszta szívvel miért nincs a lemezen – Orszáczky Jackie szerezte a zenét, nem saját tehát, ezért nem került fel.
Remek
este volt, köszönet érte! És csak ismételni tudom magam: remélem a
Harcsa Veronika Quartet alkalomadtán tovább búvárkodik a magyar
költészet oly gazdag kincsestárában, új versekhez újabb dallamokat
lelve, mindenki gyönyörűségére.
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése