Kathryn Stockett tavaly megjelent regénye, A segítség
tökéletes alapanyag egy nagyszabású, könnyfacsaró hollywoodi drámához –
nem véletlen, hogy már megjelenése előtt lecsaptak rá a stúdiók, és
megvették a megfilmesítési jogait. Polgárjogi mozgalmak, megindító
személyes történetek, családi és baráti konfliktusok, remekül megírt
szereplők, szolid irónia és – kár lenne titkolni – kissé didaktikus
„nagy tanulság”; mindez a hatvanas évek Amerikájában – minden együtt van
ahhoz, hogy mind a nézők, mind a díjkiosztók ítészeinek kegyeit
elnyerje a film.
A
néző, aki olvasta és szerette a könyvet, persze minden hasonló esetben
némi kétkedéssel ül be a moziba – adaptálni sosem egyszerű feladat,
ráadásul jelen film esetében a legnagyobb csapda az a bizonyos tanulság,
ami a könyvben is még épp elfért anélkül, hogy átcsúszott volna a jó
ízlés határán. A film esetében is rezeg a léc, de örömmel mondhatom,
hogy az eddig számomra ismeretlen rendező-forgatókönyvíró Tate Taylor
nagyon jó érzékkel nyúlt a könyvhöz, és – noha van néhány fájó hiány,
és sajnos a regény hibáit is sikerült maradéktalanul átemelni a filmbe –
azt lehet mondani, hogy az utóbbi évek egyik legjobb adaptációját
láthattuk.
Skeeter Phelan (Emma Stone)
az egyetem elvégzése után tér haza szülei házába, a Mississippi-beli
Jacksonba. A huszonnégy évesen már-már vénlánynak számító Skeetert anyja
és barátnői egyesült erővel próbálják férjhez adni, azonban őt jobban
érdekli az írás, mint a helyi jó társaság férfiúi – nagy álma, hogy
újságíró, majd regényíró legyen. Ám Jackson nem az a hely, ahol a
konvencionálistól minimálisan is eltérő álmok megvalósulhatnak. Itt
mintha megállt volna az idő, a forrongó hatvanas évek az államhatárnál
visszafordultak, Jackson a harangszoknyában parádézó „született
feleségek” és a szegregáció városa – sem a faji előítéletek, sem a nemi
szerepek nem kérdőjeleződhetnek meg egy percre sem.
Márpedig
Skeeter nem megy férjhez és nem veszi magára a tökéletes
háziasszony-szerepet, hanem elhelyezkedik a helyi lapnál, majd a fejébe
veszi, hogy könyvet ír a város fekete cselédeiről. Az alapötlet egy
mélyen személyes élmény hatására pattan ki a fejéből, amikor az
egyetemről hazatérve nem találja a háznál az őt felnevelő dajkáját,
Constantine-t, aki anyja helyett anyja volt – erre épül rá barátnője
házvezetőnőjének, Aibileen-nek (Octavia Spencer)
drámája, aki több mint tíz fehér gyereket nevelt már fel, és mindet
sajátjaként szerette, miközben egyetlen saját fiát másokra kellett
bíznia. Skeeter rákérdez arra, amire előtte senki, hogy mit éreztek ezek
a fekete cselédek, amikor a fehér gyerekeket dajkálták, a sajátjukat
hátrahagyva, annak a biztos tudatában, hogy ha a gyerek felnő, éppúgy
lenézi és szolgaként tekint majd addig rajongva szeretett dajkájára,
mint előtte a szülei.
Ám
ez csak a kiindulópont, a cselédek, akik lassan, több lépcsőben nyílnak
meg Skeeternek, történeteikkel sokkal tágabbra nyitják a könyv
horizontját, mint azt Skeeter előre sejtette. Számtalan mocskos titokra
derül fény, a város legelőkelőbb családjainak szennyese teregetődik ki,
ugyanakkor szívderítő és humoros történeteknek is tanúi lehetünk. S
miközben íródik a könyv, a város élete sem áll meg – a szegregáció
élharcosa, a nőegyleti elnök Hilly Hoolbrook (Bryce Dallas Howard)
mesterkedéseinek köszönhetően egyre több háznál építenek külön mosdót a
fekete cselédeknek, mert az „emeli az ingatlan értékét”, polgárjogi
harcosokat gyilkolnak meg, kétségbeesésükben lopásra vetemedő cselédeket
tartóztatnak le, az előkelő társaság pedig egyre jobban belesüpped
saját nagyszerűségébe. Aztán megjelenik a könyv, robban a bomba, és a
városi hölgyek szembesülnek saját legféltettebb titkaikkal.
A
legnagyobb kihívás, ami elé a filmkészítőket állította a könyv, minden
bizonnyal a megfelelő színészek kiválasztása lehetett: Stockett
emlékezetes karaktereket alkotott, akikről minden olvasónak volt egy
markáns elképzelése, aminek mindig nehéz megfelelni. Őszintén szólva én
teljesen másképp képzeltem el a három kulcsszereplőt, ennek ellenére –
és ez a filmkészítőket dicséri – teljesen elégedett voltam a színészek
játékával. A legérthetetlenebb választás talán Emma Stone a könyvben
csúnyácska, esetlen, tenyeres-talpas lányként leírt Skeeter szerepére,
de a fiatal színésznő bebizonyítja, hogy nem csak komikaként van jövője,
hanem komolyabb szerepekben is – ráadásul Skeeterként egy kényes
feladatot old meg elég jól: úgy játszik alá a két fekete cselédet játszó
színésznőnek, hogy noha ő van feltüntetve a film főszereplőjeként,
végig érezzük, a cselédek itt sokkal fontosabbak.
Az Aibileent játszó Octavia Spencer és a másik kulcsfigurát, a nagyszájú, nagyszívű, nem kissé bárdolatlan Minny-t alakító Viola Davis
szenzációs alakítást nyújt – borítékolható, hogy mindkettőjük nevével
találkozhatunk egyszer-kétszer a jövő évi díjátadó szezonban. És az sem
kizárt, hogy egy-két jelölés kijut a Hilly Hoolbrookot életre keltő
Bryce Dallas Howardnak is, aki olyan hitelesen alakítja a korlátolt,
rosszindulatú, hatalommániás picsát, hogy szinte viszket a tenyerünk,
úgy megütnénk. A mellékszerepekben is számtalan kiváló alakítást
láthatunk, közülük kiemelkedik Allison Janney Skeeter anyjának szerepében és a városba költözött kívülállót, Celia Foote-ot alakító Jessica Chastain.
A
színészi alakítások és a humoros párbeszédekkel teli forgatókönyv
mellett a film legnagyobb erőssége a látvány – a hatvanas évek (vagy
inkább a konzerválódott ötvenesek) teljes pompájukban jelennek itt meg:
színpompás ruhaköltemények, harangszoknyák, tonnányi lakkal fixált
tupírozott frizurák, házhosszúságú Cadillac-ek és folyamatosan füstölgő
cigaretták. Minden a helyén van, az atmoszférateremtés, a dráma, a
humor, és az a mélységes emberség, ami egy ilyen történethez kell. A
nézőket már meghódította, kasszasiker szerte a világon, most következik a
díjátadó szezon – a magam részéről biztos vagyok benne, hogy jó néhány
kisebb díjat bezsebel majd, és egy részüket meg is érdemli.
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése