Susan Boyle 2009-ben, negyvenhét évesen debütált a Britain’s Got Talent tehetségkutató show-ban A nyomorultak
című musical egyik dalával – ez volt az „I Dreamed a Dream”. Az amatőr
skót énekesnő egy csapásra eloszlatta a zsűri és a közönség jól látható
kétkedését, előadása még a szőrös szívéről híres Simon Cowellt is
meghatotta – a fellépéséről készült videó pedig rövid időn belül a
legnagyobb videómegosztó legtöbbet nézett klipje lett. Nem véletlenül.
Noha a tehetségkutatót végül a második helyen zárta, azóta Susan Boyle két albumot is megjelentetett (I Dreamed a Dream, The Gift),
melyek minden addigi rekordot megdöntöttek. Újságcikkek, tanulmányok
tömkelege foglalkozott az elmúlt két évben a „Susan Boyle-jelenséggel” –
ezek többsége persze egyik végletből a másikba esik: van, aki óriási
társadalmi jelentőséget tulajdonít annak, hogy egy előnytelen külsejű,
egyes híradások szerint viselkedészavarokkal küzdő, hétköznapi középkorú
nő ilyen sikert ért el abban a világban, ahol a fiatalság és a jó külső
mindent visz; és vannak, akik Susan Boyle-ban is csak egy, a média
által felfújt „sztorit” látnak. Az igazság minden bizonnyal valahol
középen van, hiszen már Miss Boyle előtt is voltak rendhagyó
felfedezettjei a BGT-nek (például a még nála is sikeresebb,
vitathatatlanul tehetséges Paul Potts), Boyle története azonban valóban
egyfajta furcsa huszonegyedik századi tündérmese.
Én
magam, bár hallottam Boyle-ról, és mint mindenki, aki nem tudja
teljesen elzárni magát a napi hírözöntől, nagy vonalakban ismertem a
sztorit, különösebben nem érdeklődtem eddig az énekesnő iránt. Még azt a
híres videót sem láttam, egészen mostanáig. Valószínűleg a harmadik
stúdióalbum megjelenése is hidegen hagyott volna, ha nem hallom meg
véletlenül egy rádiós beharangozóban a Boyle által feldolgozott „Enjoy
the Silence” egy részletét. Ami a maga nagyjából húsz másodpercével
egyből levett a lábamról. Onnantól kezdve ez az album kellett nekem.
A Someone to Watch Over Me
ezek után már első hallgatásra megbabonázott – és ezt most szó szerint
kell érteni. Főleg azért, mert jó néhány olyan dal hallható rajta, ami
kedves a szívemnek – az említett Depeche Mode-klasszikuson kívül például
Joni Mitchell „Both Sides Now” című száma, vagy az én generációm
számára leginkább a Donnie Darko című
film betétdalaként elhíresült Tears for Fears-szám, a „Mad World”.
Ahogy ezeket meghallottam, el voltam veszve, nem csak azért, mert ezek
szerint hasonló az ízlésünk Susan Boyle-lal, hanem az előadás módja
miatt is – a visszafogott, már-már minimalista hangszerelés mellett
akadály nélkül érvényesül Miss Boyle gyönyörű hangja, és érzelemdús
éneke.
Mert
a kulcs a sikeréhez úgy gondolom, valahol itt keresendő. Minden dalában
ott van egy nagy adag saját magából – az érzelmeiből, vágyaiból,
boldogságából és keserűségéből: ez az, ami már az „I Dreamed a Dream”
előadásában is elbűvölő volt; nem csak a hang, hanem hogy ez a
csodabogárnak kinéző hölgy valóban átélte azt a dalt, úgy, ahogy a
patikamérlegen kimért, sikerre ítélt sztárok közül egy sem éli át a
dalait.
Természetesen
erről az albumról sem hiányozhatnak a Boyle-t híressé tevő musicalek,
az album nyitó- és záró száma két, nálunk nem annyira ismert musicalből
származik: a „You Have To Be There” a svéd Kristina című darabból, a „Someone To Watch Over Me” pedig George Gershwin Oh, Kay! című musicaljéből. A feldolgozások között helyet kapott még a Ghost betétdalaként
a könnycsatornák elleni egyik legbiztosabb fegyverré vált The Righteous
Brothers-szám, az „Unchained Melody”; az eredetileg Nina Simone által
énekelt „Lilac Wine”; és egy francia sanzon, a „Les feuilles mortes”
angol verziója („Autumn Leaves”), amit nem kisebb sztárok énekeltek már
el, mint Edith Piaf, Yves Montand, Frank Sinatra vagy Barbra Streisand.
Gátlástalanul érzelmes album a Someone To Watch Over Me,
aki nyitott a romantikus, nagyívű zenékre, garantáltan nem tudja
meghatódás nélkül végighallgatni – és az sem kizárt, hogy egy-két
papírzsebkendő is előkerül. És innentől kezdve már teljesen mindegy,
hogy Susan Boyle valójában egy médialufi-e, hogy mennyi idős, hogy néz
ki, hogy kezeli a sikert, vagy mit mond róla Simon Cowell – csak az
számít, hogy milyen hatást váltanak ki belőlünk a dalai. Nekem a
legkedvesebb albumaim között fog landolni, és nem szégyellem, hogy
elmorzsoltam pár könnycseppet a hallgatása közben.
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése