Ezúttal pár sorozatról röviden…
Műfajilag és színvonalban is vegyesfelvágott lesz ez az összeállítás, akad
köztük, amelyik megérdemelné az önálló posztot, de egyrészt már nagyjából
mindent leírtak róla, másrészt a bőség zavarával küzdök, és hiába érek rá (most
épp) nincs energiám mindenről hosszan értekezni. Szóval, ezeket (is) néztem
mostanában. Vigyázat, szigorúan szubjektív értékelések következnek!
Válás (Divorce)
Sokan még mindig az egyik
legikonikusabb HBO-sorozatnak a Szex és
New Yorkot tartják, jól meg is lovagolta a csatorna ősszel a „Sarah Jessica
Parker visszatér az HBO-ra” témát. Új szerepe nem is állhatna távolabb Carrie
Bradshaw-tól: egy megfáradt házasságát épp felrúgni készülő, középkorú feleség,
aki nagyrészt saját hibájából a lehető legközhelyesebb csúnya válás közepén
találja magát. Komédiának szánták, legalábbis papíron – inkább tragikomikus,
ahogy két, egymást valaha szerető (?) ember kifordul önmagából és a gyerekek,
barátok, ügyvédek, szülők asszisztálása mellett következetesen a legrosszabbat
hozza ki a helyzetből. Sok újdonsággal nem szolgál, és szerencsére nem fajul
házastársi öldökléssé, mint egy mai
Rózsák háborúja, de kellőképpen undorító
ahhoz, hogy minimum elgondolkozzunk a házasság értelmén, ha úgyis ez a vége…
Csak rátesz egy lapáttal, ha a környezetünkben épp csúnya válások érik egymást.
Erős közepes a sorozat, amiért mégis érdemes nézni, az a két főszereplő játéka
– minden sablonos helyzet, idióta mellékszereplő, áskálódó ügyvéd ellenére SJP
és Thomas Haden Church is remekül hozza az önmagából kiforduló, és önmagából
kifordult társára rá nem ismerő, totálisan elveszett valakit, akinek a nulláról
kell felépítenie nem csak családi életét, hanem új önmagát is.
Berlini küldetés (Berlin Station)
Le Carré rajongóként bármikor le lehet venni a lábamról egy jó kis
kémes sorozattal, úgyhogy amikor megláttam a Berlini küldetést, dobtam is félre az akkor épp folyamatban lévőket
és cuppantam rá. Meg is néztem két nap alatt az első évadot és alig várom, hogy
elkezdjem a másodikat! Napjaink Berlinjében járunk, ami már messze nem a
hidegháborús Berlin, de még mindig Európa egyik fő gyújtópontja – pláne a
menekültválság idején. Főszereplőnk, a csendes CIA-ügynök, Daniel Miller egy titokzatos
szivárogtató utáni nyomozás okán kerül ide – gyermekkora helyszínére, ahol
anyját a szeme láttára robbantották fel egy állítólagos Stasi-ügynök elleni
merényletben. Remek háttér. Hogy mégsem Daniel lesz a főszereplőnk, hanem a
rejtélyes szivárogtató és a még rejtélyesebb szolgálatok egymás elleni
áskálódása, az kellemes meglepetés – bátran ki meri hagyni a sorozat a
„turkáljunk a főszereplő múltjában és használjuk ki a traumáit” ziccert.
Egyelőre. Hogy ki a Snowden-hasonmás szivárogtató, az egyébként kiderül az első
rész végén – innentől a kérdés nem a ki
hanem a miért. Kimondhatatlanul
örültem ennek, nem csak mert felnőttként kezelik a nézőket, hanem mert olyan
sokrétű morális kérdésfeltevéseknek ágyazott meg, amelyek méltók az általam
kedvelt le Carré-vonalhoz: meddig tart a hazához, szolgálathoz való hűség, és
mikor veszi át a helyét az emberiességhez kötő morális kötelesség? És ezt
szépen fel is fejti a rejtett fogolytáborokon át a szövetséges állam vezetőinek
lehallgatásán keresztül odáig, hogy a saját titkosszolgálat által megrendezett
félrevezető akció balsikere kollégák és civilek halálához vezet. Bár a végére
csak becsúszik egy pár gyomros, nem a megdöbbentésre játszik, inkább a
gondolkodtatásra – békénk viszonylagosságáról, a múlt feltáratlanságáról, a
nyílt társadalom eszméjének lehetetlenségéről, a titkosszolgálatok
mindenhatóságáról. És az emberről, aki pozíciótól függetlenül elvész ezen a
gigantikus sakktáblán.
Durrellék (The Durrels)
Louisa Durrell, a négy gyermekét
egyedül nevelő özvegyasszony a harmincas években kudarcoktól hemzsegő
bournemouth-i életet hátrahagyva felpakolja négy gyermekét - az írónak készülő
Larry-t, a puskáiba szerelmes Leslie-t, a bugyuta Margo-t és a kizárólag az
állatokért lelkesedő, az iskolában folyton kalamajkába keveredő Gerry-t - és
Korfu szigetére költözik. A többi már, ahogy mondani szokták, történelem. A
Durrell família korfui éveinek viszontagságait gyerekek (és gyereklelkű
felnőttek) milliói kacagták végig Gerald Durrell Korfu-trilógiájában. A sorozat
a trilógia alapján született, de korántsem hagyományos értelemben vett
adaptáció – a kis Gerry (és az állatok) helyett itt egyértelműen az anya áll a
középpontban és az ő küzdelme az idegen környezettel, a pénztelenséggel, a
társtalansággal és négy, a legkevésbé sem együttműködő gyermekével. Nyilván ha
nem lett volna világhírű író két fiából is, ma a kutyát sem érdekelné az anya
sorsa, ettől függetlenül én azt mondom, lehántva a Durrell-mázat a történetről
is sok szempontból érdekes Louisa élete. Ezer éve olvastam a Családom és egyéb állatfajtákat - és
őszintén szólva nem lettem nagy rajongója - szóval fogalmam sincs, mennyit
változtattak a sztorin, az életrajzot ismerve azért itt-ott éltek a
forgatókönyvírói szabadsággal az alkotók. De hangsúlyozom, ez ne tántorítson el
senkit! A lényeg itt most egy totálisan diszfunkcionális család szórakoztatóan
bájos bemutatása, egy, a saját korában, a saját szerepében, a saját magányával
vergődő nő és négy dinka gyereke élete egy meseszép környezetben, ahol azért
kijön, hogy a nehézségeket, amelyek elől futnak, valójában magukban hordozzák. Persze,
ahogy az várható volt a szereplők közül (is) az írógépét egész nap köntösben
kopogtató Lawrence lett a kedvencem.
A törvény nevében (True Detective) – 1. évad
A bemutató idején (most látom, ez
már három éve volt, sokkal frissebbnek érződik az egész felhajtás…) kimaradt ez
a méltán klasszikussá vált misztikus bűnügyi történet – amit valahol bánok,
mert így, az eltelt idő során rárakódott elvárások és az iszonyatos hájp
következtében nem ütött akkorát. Lehet, ha ott ülök hétről hétre a TV előtt
sokmillió sorstársammal, másként értékelném. Remek sorozat, nyilván – de nem
tartom korszakalkotónak. Hacsak a tekintetben nem, hogy mer ennyire nem bűnügyi sorozatként viselkedni.
Ennyire elengedni a nézői elvárásokat, lebegtetni a semmiben a misztikumot,
pofára ejteni a naaagy leleplezést várókat és kizárólag az emberre koncentrálni. Mert van ugyan itt bűnügy: undorító,
misztikummal nyakonöntött, rituális emberáldozatokkal, sorra eltűnő kiskorúakkal,
akik nem hiányoznak senkinek; forró, faji ellentétekkel, okkult hagyományokkal,
ragacsos halálkultusszal vert amerikai déllel meg az összes toposzával – mégis,
a fókusz végig a két nyomozó alakján van. Nyolc órára nyújtott karakterdráma,
mozifilmeket megszégyenítő alakításokkal, tapintható fejlődéssel és mély
bánatokkal. A kiégett zsaru unalomig koptatott kliséjét úgy töltik meg élettel,
hogy a végére már tényleg semmi nem érdekel, csak hogy ez a két ember ne nyírja
ki egymást. Vagy ha muszáj, akkor legalább gyorsan végezzenek egymással. Dacára
annak, hogy a bűnügy félig-meddig rejtve marad, hogy nincs nagyívű végjáték,
amiben minden a helyére kerül, hogy valahol félúton elszaladt a ló a forgatókönyvírókkal
és igazából nem tudtak újat vinni a rituális gyilkosságok szintén ezerszer
látott világába (még ha hátborzongatóra is sikeredett a megvalósítás…) és a
Sárga Király köré felépített misztikus szál teljesen elsikkadt; a két
főszereplő és az őket alakító Matthew McConaughey és Woody Harrelson játéka
miatt ott a helye a legjobb sorozatok között. Ahogy ez a két ember nyolc
hihetetlenül tömény részen át viaskodik önutálattal, fatalizmussal,
kötelességtudattal és hiábavalósággal, hogy a végére szép lassan csak
megnyíljanak egymásnak, az a legemlékezetesebb színészek közti dinamika, amit
mostanában láttam. Nem csak kisképernyőn.
A törvény nevében (True Detective) – 2. évad
Voltam akkora troll, hogy ha már
kimaradt anno a sorozat, a zseniális kezdés után a második évad pedig kvázi
közutálatnak örvendett internetszerte, azzal kezdtem. Mivel antológia jellegű
sorozat, tehát az egyes évadok cselekménye nem függ össze, a szereplőgárda is
más, megtehettem. Nyilván önáltatás részemről azt gondolni, hogy egy folytatást
lehet értékelni az előzménytől függetlenül – ugyanakkor az igenis releváns
kérdés, hogy mint önálló sorozat, működik-e. Jelentem, működik. Mivel ezzel
kezdtem, itt nyűgözött le először Pizzolato atmoszférateremtő képessége – a
zseniális főcímmel, a zenével, az operatőri munkával, a folyvást sötétbe vesző próbálkozásokkal,
a remekbe szabott karakterekkel. Korrekt bűndráma ez a második évad,
szövevényes politikai és gazdasági bűntettekkel, jó útra térni próbáló
gengszterrel, alkoholista, kiégett zsaruval, borzasztó múltbeli terheket
hurcoló keménykedő zsarunővel. Saját műfaján belül igazából a legkorrektebb
bűnügyi sorozatok közé tartozik. Ám látva az első évadot, nyilvánvaló, miért
utálta szinte mindenki – mert ez tényleg csak
egy bűndráma. Hiányzik belőle minden misztikum, nincs Sárga Király, nincsenek
Lovecraft-utalások, sem mélyenszántó filozófia Matthew McConaughey szájából.
Épp az hiányzik belőle, ami annyival kiemelte az első évadot a
sorozat-mezőnyből. Ami egyébként nem feltétlenül baj – ugyanazt a bravúrt
megismételni lehetetlen is lett volna, és ha már így, akkor szimpatikusabb,
hogy valami mással próbálkoztak. (Illúzióink ne legyenek: bár a
legszimpatikusabb nyilván az lenne, ha nem is készült volna folytatás, a piac
diktál, és már úton a harmadik évad.) Amiben ezúttal sincs hiba, az a színészi
játék: bár nyilván az előző évad párosát megismételni nem lehet, Colin Farrell
és Rachel McAdams simán elvisznek a vállukon egy ilyen kaliberű sorozatot – az
nagyobb meglepetés, hogy Vince Vaughn is felnőtt a feladathoz. Ugyanazt az
élményt várni tőle, mint az előzménytől nem szabad (még csak megközelítőt sem),
de utálni is kár. Megérdemelné, hogy megpróbáljuk önmagában álló alkotásként
megítélni.
Én imádom a Korfu-trilógiát, de így is feltűnt, mennyire diszfunkcionális családról van szó, hogy a vicces dilik mögött a családtagok mennyire nem törődtek egymással - de remélem, hogy a könyvek csupán vágott-kiszínezett változatok. A regényekben a gyerekek (főleg Larry:P) elég csúnyán beszél az anyjukkal, aki mégiscsak egy négygyermekes özvegyasszony, igen. Érdekes, fogalmam se volt, mi a keresztneve, talán egyszer sincs leírva.:)) Azt se tudjuk meg, hány éves, azt írja Gerald Durrell, a mama nem emlékszik, mikor született.:D
VálaszTörlésEddig idegenkedtem ettől a filmsorozattól, de lehet, hogy a Louisa-fókusz miatt belenézek, köszi (ezt is)!
Hát Larry itt se a tisztelettudásáról híres :) de tkp amikor baj volt, összezártak a mama mögött, legalábbis a filmben. Igazából pont azért merem ajánlani még rajongóknak is (meg olyanoknak, akik nem szeretik az adaptációkat ;) mert ez csak merít a trilógiából (is), de nem akar a szó szoros értelmében feldolgozás lenni. Egyébként meg tényleg üdítően könnyed és bájos kis délelőtti matiné sorozat, jólesett a sok vérgőzös krimi közt :D
VálaszTörlés