A Hatalmas kis hazugságok után ismét egy remek HBO minisorozatba
futottam: az Aznap éjjel a tavalyi
nyár sikerszériája volt, jelölték pár Golden Globe díjra, a főszereplő Riz
Ahmed pedig teljesen megérdemelten hozta el a legjobb minisorozatos főszereplő
Emmy-díját. Fojtogató atmoszférájú, kifejezetten lassú folyású krimisorozatról
van szó – ehhez képest bravúr, hogy elérte nálam, hogy két részletben
végignézzem a nyolc részt, melyek közül kettő (az első és az utolsó) ráadásul
mozifilm hosszúságú. Komótos tempója ellenére olyan feszültség jellemzi, hogy
egyszerűen nehéz otthagyni, már ha valaki vevő a lefojtott bírósági drámákra és
a szöszölős nyomozásokra. Nem eredeti széria egyébként, egy jó tízéves angol
minisorozat, a Criminal Justice
amerikai újrája.
Kezdjük is ezzel – az eredeti cím
sokkal helyénvalóbbnak tűnik, hisz a sorozat középpontjában nem a bűncselekmény
felderítése, hanem az igazságszolgáltatás működésének bemutatása áll, épp ezért
a The Night Of cím nagyjából teljesen
érthetetlen, ha csak fel nem tételezzük, hogy szolid fricska: épp annak, hogy
egy idő után senkit nem érdekel, hogy mi történt Aznap éjjel. Azon az éjszakán, amikor a fiatal pakisztáni
származású, de már az USA-ban született diák, Nas felvette az apjától elkötött
taxiba a gyönyörű Andreát, hogy aztán némi drog és eszelős szex után ott
találja magát a lány holttestével, egy véres késsel, hiányos emlékezettel és
készülődő pánikrohammal. Az ügy eléggé egyértelműnek tűnik, mégis, a bevezető
epizód az egyik legfeszültebb és legokosabban felépített felvezetés, amit az
utóbbi időben láttam. Attól a perctől, hogy Nas fennakad a közlekedési rendőrök
hálóján, mert balra fordul ahol nem kéne, ráadásul totál beállva, odáig, hogy
az őrsön megtalálják nála a véres kést és végre összeáll a nyomozóknak, hogy a
balek taxis srác, akit bevittek egy véres gyilkossággal egyidőben, épp az a
taxis srác, aki a gyilkosság helyszínéről elmenekült, eltelik bő háromnegyed óra és egy idő
után már a fotel karfáját kaparjuk idegességünkben, hogy nem igaz hogy nem
veszik észre ami ott van az orruk előtt… Baromi ügyesen vonnak be minket a
rendőrségen magányosan és bepánikolva ücsörgő Nas nézőpontjába, aki tudja, hogy
nála a kés, tudja, hogy látta a szomszéd, tudja, hogy egy pillanat alatt lebukhat,
minden percben meg akar lógni, de reménykedik, hátha nem jönnek rá. És
komolyan, a rendőrök bénázása láttán mi is abban reménykedünk, nem jönnek rá.
Aztán persze rájönnek. És ahogy előhúzzák a véres kést, az tán az egyik legjobb
rendőrségi jelenet a sorozatok világában.
Innentől Nas bekerül az
igazságszolgáltatás körforgásába és nem lehet sok kétségünk, hogy kerül ki
onnan, ha egyáltalán kikerül. A sorozat sikerrel egyensúlyoz a börtöndráma, a
tárgyalótermi dráma és a nyomozós krimi között, hogy részről részre tolódnak el
hangsúlyok, az simán lehet szándékos. Utóbbi a legkevésbé fontos: egy nyugdíj
előtt álló kiégett nyomozó alakján át követhetjük, mi is kellene ahhoz, hogy
kiderüljön az igazság. Már ha érdekel egyáltalán bárkit. Érdekes, hogy bár ez a
szál a legelhanyagoltabb, a nyomozóé az egyik legizgalmasabb szerep: Bill Camp
remekel a „klisés is meg nem is” bulldog-szerepben. Apró felvillanásokban
láthatjuk, hogy kezdettől kételkedik a fiú bűnösségében, nehezen is vádolja
meg, néha el is gondolkodik azon, hogy akár más is tehette, még potenciális
gyanúsítottak is felbukkannak, aztán hagyja a fenébe az egészet, mert úgyis
tudja, hogy az igazság nem számít senkinek.
Legkevésbé az ügyészségnek, akik
nagyjából ki is mondják, hogy tök mindegy, mi történt, csak rá lehessen
bizonyítani valakire. A főszereplőn kívül abszolút kedvencem a kiégett
ügyésznő, akin hosszan időz a kamera, ahogy a bíróság hátsó ajtajánál szívja
egymás után a cigiket magányosan, miközben olyan rettentően elege van már az
egészből, hogy arra nincsenek szavak. Erős az ellentét és nagyon jól pakolja
elénk a sorozat: egy fiatal, talán ártatlan, talán nem srác, aki beleesik az
igazságszolgáltatás nyúlüregébe és ezek az idősödő, a rendszer és a saját abban
betöltött szerepük által megtört figurák, akiket már semmi nem tud kizökkenteni
a rutinból.
Valahol a kettő között mozog a
koszhadt ügyvéd, aki véletlenül talál rá a srácra az előzetesben – hogy az addig leginkább prostikat és piti drogosokat védő „utca ügyvédje” pusztán
kiugrási lehetőséget lát a gyilkossági ügyben, vagy némi filantróp hajlamnak
engedve tart ki a vesztes ügy mellett akkor is, amikor Nas lepasszolja egy menő
hiénáért, aki a médiaszenzációért vállalná a védelmet, majd a srác első rossz
húzására lelép, az végig rejtve marad előttünk. John Torturro remek a
szerepben, karaktere tökéletesen fémjelzi az igazságszolgáltatás reménytelenül
ócska oldalát – mégis, az ő szála lógott ki leginkább a nagy egészből, az
egészségügyi és családi problémák részletezése teljesen felesleges volt. Az
erre szánt időt inkább fordíthatták volna a nyomozásra vagy Nas börtönben
töltött idejére.
Mert a lényeg végső soron ez
lenne. Hogy mi lesz egy fiatal, ártatlan kinézetű jófiúból, ha bekerül a
rendszerbe. Nyilván újat nem mondd az eddigi sokszáz börtöndrámához képest, az
sem meglepő, hogy ha eddig nem is követett el semmit a srác, mire kijön (ha
kijön), addigra fog; mint ahogy az sem, hogy szó szerint nem lesz ugyanaz az
ember – ami meglepő, az annak a plasztikus és bátor ábrázolása, amit a
börtönbeli mentor, Freddie ki is mond: nem ugyanolyan jó bent is, mint kint?
Itt is van, aki törődik veled. És annak fényében, hogy Nas ártatlanságában még
a saját anyja is kételkedik, ez elgondolkodtató. Hogy lehet, jobban jár, ha a
történtek után bent marad. Mert mi várja kinn? Egy halom stigma,
egzisztenciális romlásba lökött család, kiújuló muszlimgyűlölet. Tök mindegy,
mire jut az esküdtszék, hogy felmentik-e vagy sem, hogy ejtik-e a vádat vagy
sem, ha kijön, már ő lesz a pakisztáni srác, akit gyilkossággal vádoltak. És ez
sokkal mélyebb átalakulás, benne magában is, mint néhány börtöntetkó vagy a
leborotvált haj vagy a magára szedett izom.
Érdekes a nyitott vég és az,
mennyire felnőttnek nézi a sorozat a nézőit. Semmi nagyívű igazságtétel, semmi
feloldás, semmi nagyszabású közhelypuffogtatás. Pont ugyanolyan bizonytalanok
vagyunk a végén is, mint az elején. Pont ugyanúgy nem tudjuk meg, mi is történt
pontosan aznap éjjel. A szereplők pedig pont ugyanolyan fásultan, kiábrándultan
mennek tovább újabb igazságok után kutatni. De vajon tud-e bárki hinni benne,
hogy ezúttal jobban fogja érdekelni őket az a bizonyos igazság?
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése