Atomszőke (Atomic
Blonde)
Berlin, 1989 – a világ egyik
legizgalmasabb pontja, ahogy azt a filmben nem is győzik hangsúlyozni.
Nagyjából minden titkosszolgálat itt esik egymás torkának a hidegháború vége
előtti utolsó órában – leginkább mert féltik egymás elől a titkaikat, naná. Ide
pottyan szupertitkos és szuperfontos küldetésre atomszexi kémnőnk az MI6
kötelékéből, Charlize Theron, hogy a helyi brit kémfőnök, James McAvoy
segítségével megszerezze a vélhetően a szovjetek közelébe került listát az összes nagyon titkos ügynök nevével. Mindig
van egy lista… Persze semmi sem úgy sül el, ahogy tervezték, útjukat mindenfelé
hullák szegélyezik, kettősügynökök szivárogtak be mindenhova, keletnémet
forrásokat kell kimenekíteni, és még egymásban sem bízhatnak. Mily meglepő. A The Coldest City című kultképregény
alapján összehozott Atomic Blonde
itt-ott próbál mélyenszántó kémdrámát elénk pakolni, sőt, meg is vezetne ha
hagynánk – de túlságosan kilóg a lóláb. Az első perctől tudjuk, hogy ki itt a
tégla, ahogy azt is, hogy tuti nem ennyire egyszerű a helyzet – hát nem is.
Annyira csavaros(nak szánt) hogy az már fáj – jobban állt volna neki, ha nem
akart volna ennyivel többnek látszani annál, ami. Egy piszok látványos, de
percig sem komolyan vehető akció-orgia. Rengeteg atommenőre vágott
verekedéssel, iszonyú tökös Charlize Theronnal, sok meztelenkedéssel, ripacsmód
imádnivaló McAvoy-jal és a legkúlabb hideg várossal, Berlinnel (amit Budapest
alakít – szerencsére van olyan jó az atmoszféra, hogy nem zökkentenek ki az
ismerős terek). Az egész egy hihetetlen látvány- és hangulatflash, egy fárasztó
munkahét után nem is kell jobb agymosás: dübörögnek a nyolcvanas-kilencvenes
évek prog-rock zenéi, miközben hősnőnk tűsarkúban és divatlapokra illő
hacukában rúgja szét a fél KGB seggét. Van stílusa a filmnek, na. Többet várni
tőle viszont igazán kár.
Wonder Woman
Ha már seggeket szétrúgó
keménycsajoknál tartunk… Kevesen tudják rólam, hogy valójában eléggé bírom a
képregényfilmeket. Nem mindet, persze, és nem is követem őket mániásan, a
manapság mozikba kerülő szuperhősös izéknek tán a harmadát láttam, az
alapanyagokat meg aztán pláne nem ismerem – engem ez a műfaj csak képernyőn
vonz, papíron egyáltalán nem. Ráadásul ha már választani kell, akkor inkább
Marvel, mint DC, valahogy ha már egyszer teljességgel irreális
szuperhős-történeteket nézek, akkor jobban esik a vállaltan agyahagyott
ökörködés, mint a magát túl komolyan vevő folytonos világmentés. Wonder Woman
is ezzel nyert meg: túl azon, hogy persze meg kellett nézni, hisz mennyire menő
már, hogy végre egy önálló filmmel rendelkező női szuperhős rúgja szét a fél
világot ebben a macsó sportágban, de amiért még tetszett is, az hogy a
mítoszhoz illő komolysággal felvezetett ókori amazon mivolt, a világháborús
London pokla és a konkrétan istenek pusztítására vonatkozó végzet ellenére ő
maga sem veszi magát túl komolyan. Szeretnivaló öniróniával csöppen egy új
világba és ezzel a nézőt is bevonja egy ironikus alapállapotba: most komolyan,
miért is kéne komolyan vennem? Merjünk már pusztán röhögni a poénokon és
ámulni-bámulni az akciókat két órán keresztül, anélkül, hogy mindenáron el
akarnánk helyezni mitológiákban és össze akarnánk hasonlítani más
szuperhősökkel és mondanivalót sulykolnánk mögé. Minek? Ez egy agyatlan képregényfilm,
helló! Tessék leereszteni. Ami meg a feminista avagy sem kérdéskört illeti: tök
jó, hogy van egy női szuperhősünk, aki sokkal menőbb, mint számos pasi társa,
de nehéz lenne feminista ikonnak tekinteni valakit, aki miniszoknyában és
fémfűzőben rohangál a térdig érő hóban, mert az olyan jól néz ki.
Egyenjogúságról meg majd akkor lesz értelme beszélni, ha senkit nem az fog
érdekelni, hogy egy főszereplő nő vagy férfi-e, kizárólag az, hogy mennyire jó
a karakter és mennyire jó a színész. Abban meg itt nincs hiba.
A Kör (The Circle)
Megjelenésekor nagyon kíváncsi
voltam Dave Eggers regényére – nem is tudom, végül miért hagytam ki. Persze még
simán pótolhatom, de az a nagy helyzet, hogy a belőle készült film akkora
csalódás volt, hogy ezt a közeljövőben nem tartom valószínűnek. Iszonyú érdekes
és nagyon aktuális az alapötlet: vajon mit teszünk, ha egy mindenható
techvállalat szép lassan az egész életünket behálózza? A Kör a Facebook és a
Google nyomdokain járó, a szociális életet és az adatmegosztást a végsőkig
fokozó virtuális közösség, ahol a szó szoros értelmében több millió barátod
van, akik mindent (mindent) tudnak az
életedről. A magánszféra nem létezik, a megfigyelés totális, az önkéntesség
elvárt. Ha ki akarsz vonulni mindebből, antiszociális elem vagy, és fennáll a
veszélye, hogy élő adásban hajszolnak öngyilkosságba. S ha ez még nem lenne
elég, a Kör természetszerűen teszi rá a kezét pénzügyi adatokra, államtitkokra,
választási regisztrációra. A totális nyitottság és átláthatóság kollektív
álmából lassan de biztosan nagyvállalati diktatúra lesz. Aminek a közepébe
csöppen Mae, a feltörekvő fiatal lány, akit simán bedarál a Kör eszméje – hogy
aztán jó pár személyes tragédia után gondolkozzon el azon, mi is történik
körülötte. De vajon van-e mersze változtatni? Izgalmas kérdésfeltevésekkel
játszik a film, de pont a legnagyobb ziccert
hagyja ki: az egyén feloldódását a közösségi játszmában. Az
összeesküvős-leleplezős szál helyett sokkal jobban értékeltem volna, ha mer
igazán mélyre menni és megmutatja, mi történik Mae-ben. Emma Watson nem játszik
ugyan rosszul, de láthatóan vergődik a szerepben: Mae története, egyénisége,
egész karaktere kiforratlan – de még ezt a kiforratlanságot sem tudta
felhasználni a film. Ami azért is meglepő, mert a forgatókönyvet részben Eggers
jegyzi. Ezúttal még a félig-meddig nyitott vég sem tud kárpótolni azért, hogy
ez a zseniális felvetés nem lett több mint egy mézesmadzag.
Kingsman: Az aranykör (Kingsman: The Golden Circle)
Bár most úgy tűnhet, válogatás
nélkül nézek akciófilmeket, azért ez nem így van, eléggé ritkán fordul elő,
hogy ilyesmire vetemedjek, akkor is jobban szeretem a klasszikusokat, mint a
túlpörgetett újdonságokat. Egy kivétel van: a kémfilmek és kémfilmparódiák.
Hát, ezzel bármikor meg lehet venni. Az utóbbi évek abszolút kedvence a
kategóriában a Kingsman és Az U.N.C.L.E. embere volt – nem
véletlenül, ez a Guy Ritchie-féle agyonstilizált vonal már a Blöff és A ravasz, az agy és két füstölgő puskacső óta bejön. A Kingsman ráadásul felvonultatta az
isteni Colin Firth-öt, nem lehetett hát kérdés, hogy ott a helyem a folytatáson
is. (Persze CF meghalt az első részben, de ugye senkinek nem volt kétsége
afelől, hogy visszatér?) Az aranykör
pont olyan, mint a legtöbb sikerfilm-folytatás: nagyobb, hosszabb, vágatlanabb.
Mindenből egy kicsit túl sok: túltolt kreténség, túltolt stílusparódia, túltolt
karakterek, túl sok akció, túlságosan pszichopata főgonosz, túl nagyra nyitott
összeesküvés. (És egy picit túl hosszú is…) De nem tehetek úgy, mintha nem
élveztem volna vidámparkban idiótán vigyorgó kisgyerekként minden percét. Vélhetően
egyébként a színészek is, mert a totálisan agyatlan forgatókönyv és a borzasztó
túlzások ellenére látványosan lubickolnak a szerepben: az első részből
megismert Kingsman-gárda maradéka pont ugyanolyan élrevasalt Bond-paródia, mint
korábban, de ezúttal simán lejátsszák őket az újak: elsősorban a főgonosz
Julianne Moore, aki többnyire vaskos drámai szerepekben tündököl, ezért is
bolondozhatott ezúttal borzasztó üdén a kamdobzsai dzsungelben felhúzott,
ötvenes évek amerikai kirakatkisvárosát majmoló falucskájában (hab a tortán,
hogy én őt legjobban pont olyan szerepekben szerettem, ahol épp ilyen ötvenes
évekbeli amerikai kirakatkisvárosokban vergődő feleségeket játszott – ez adott
egy plusz réteget Poppy idiotizmusához). Rajta kívül akad itt még amcsi tahót
játszó Channing Tatum (ahogy azt az angolok elképzelik…), meg egy kis Halle
Berry is, de előlük simán ellopja a show-t a Trónok harca valaha volt legszexibb karaktereként elhíresült Pedro
Pascal, aki legalább olyan látványosan pörgeti a lasszót, ahogy Oberyn
Martellként hadonászott a lándzsájával. Lesz harmadik rész is, naná…
Kong: Koponya-sziget (Kong: Skull Island)
Látom magam előtt, ahogy a vaskos
szépirodalmat olvasó bloggert eddig lelkesen követő olvasóim egy emberként
fogják a fejüket: képregényfilmek, kémfilmparódiák, mi jöhet még? Ugye nem egy
óriásmajom? De. Azt aztán végképp nem tudom megmagyarázni, miért kedvelem
annyira a King Kong filmeket, de tény: az eddigi összes feldolgozást láttam és
még Peter Jackson finoman szólva nem körülrajongott verzióját is bírom :)
Ráadásul ebben az újban ott feszít Tom Hiddleston, hát persze hogy meg kellett
nézni. Kicsit egyébként olyan ez is, mintha paródia lenne, a forgatókönyvét meg
egy óriásmajmos/idegenlényes/lázadós katonai akciófilm-generátorban keverték
volna ki. Mondjuk úgy, némiképp átgondolatlan. És bár nem hiányol minden
eredetiséget, pont azok a részei a legrosszabbak, ahol eredeti akar lenni –
jobban jártunk volna, ha simán csak újraforgatják sokadszorra is a jól ismert
Kong-sztorit. Egyébiránt félelmetesen látványos és van néhány jó ötlete: az
egészen sajátos faunával rendelkező Koponya-sziget megjelenítése a rengeteg
gigantikus szörnyével és a legkülönbözőbb gyilkos állatával a jelenkori GCI
csúcsa; a dzsungelben menetelő katonákat felülről felnyársaló gigászi pókoktól
jó eséllyel az előttünk ülő nyakába zúdítjuk a popcornt, az óriásmajom meg tán
minden eddiginél emberibbre sikeredett, köszönhetően részben az őt játszó Terry
Notary-nek (meg a grafikusoknak, persze). Ezért is kár, hogy amúgy Kong mintha
csak dísznek lenne ott, néha összezúz egy-két helikoptert, birkózik pár
őshüllő-szerű izével, megmenti a szőke nőt, de nélküle is ellenne a film. Ahogy
a legtöbb szereplő nélkül is. Sem Hiddleston, sem a friss Oscar-díjas Brie
Larson (ez tuti valami átok, hogy a frissen díjjal dobált színésznők valami
akciómarhaságban égetik magukat), sem a világháborúból ott felejtett, idióta
poénokat puffogtató John C. Reilly, sem a nagyon csúnyán néző megfáradt katona
kliséjét tökélyre fejlesztő Samuel L. Jackson nem tesz hozzá semmit a filmhez.
Sajnos ez így csak egy baromira látványos, de tökéletesen felesleges sokadik
bőrlehúzás lett.
Amúgy Eggers regényével is ugyanez a probléma szerintem, mint a filmmel. Tök jó az alapötlet meg érdekes, de még Mae karaktere túlságosan gyengére sikeredett. :( Bennem egy erős közepes történetként maradt meg.
VálaszTörlésÓóó, pedig amennyire emlékszem, túlnyomórészt pozitív kritikákat olvastam róla. Gondoltam rá, hogy elolvasom, hátha helyrerakja a filmet, de egyre kevésbé vonz. Annyi a jó könyv :)
VálaszTörlésA Wonder Woman ún. feminista vonulatával nekem is ez volt a bajom; térdig érő csizma, rakott miniszoknya, fémfűző -és hajpánt, miközben Chris Pine és a többi férfi szereplő nyakig be van öltözve.
VálaszTörlésJa, hát tudod, Amadea, most eszembe jut Stallone, amikor meztelen felsőtesttel bohóckodik a magashegyen mászás jeligére (hóban-jégen) a Cliffhangerben. A jól kinéző, de minden valódiságot nélkülöző öltözetekben rohangáló szereplő (hova néz ki...) idiotizmusához a filmgyártás a némafilm óta ragaszkodik, ami óriási hatással volt (visszahatással) a képregények képi világára. A korai képregények harsány rucijai még inkább jelezték ezt a valóságból kiemelődést (a hétköznapi öltözetű összes többi figura mellett) - vicces látni, hogy a mai szcéna alkotói mit izzadnak, hogy egy-egy szuperhőst a jellegzetességei megőrzése mellett ágyazzanak valahogy egy realitásra jobban emlékeztető alternatívába...
VálaszTörlésAz mondjuk tényleg megér egy misét, hogy a nőknek mennyi kellék kell a cool kinézethez (s hogy milyen közel van egymáshoz kinézetben a "szétrúgom a tökeid" és a "Jabba láncon tartott szexuális tárgya vagyok" rucija), míg a férfiaknak az esetek jelentős többségében a meztelen felsőtest és egy fegyvernek látszó tárgy elég... hogy még a sztereotípiáink is mennyire mélyen kódoltan szexisták :P