Ha pár hete azt mondja valaki, hamarosan
egy Jamie Dornant és Gillian Andersont felvonultató sorozatgyilkosos szériáért
fogok rajongani, körberöhögöm. Először is, utálom a sorozatgyilkosos
történeteket. Nagyon nagy csoda kell ahhoz, hogy ezt levetkőzzem, legutóbb
Lauren Beukes-nak sikerült áttörnie ezen a falon, de őt ugye az előző két
könyvéért eléggé kedveltem – egyébként sem a sokak által imádott Dexter, sem a
vérfagyasztóan okos Hannibal, sem bármely sorstársuk nem tudott közel kerülni
hozzám. Másodszor, Jamie Dornannal szemben azért elég combos előítéleteket
keltett bennem a „szürke” – az életben nem gondoltam volna, hogy ez a fickó tud
játszani. Hát még, hogy ilyen jól. (Jó,
tudom, le kéne vetkőzni az efféle prekoncepciókat, de én is csak emberből
vagyok, na.) Harmadszor, szegény Gillian Andersont olyan alaposan
beskatulyázták ballonkabátos vénkisasszony nyomozónőnek, hogy nem nagyon
akartam látni, ahogy századszorra is ugyanabban a szerepben vergődik. Hát,
nagyobbat nem is tévedhettem volna!
A Hajsza
épp úgy kezdődik, mint a legtöbb sorozatgyilkos utáni nyomozást bemutató darab:
messziről érkezett nyomozó pottyan a helyszínre, hogy a töketlenkedő helyieknek
megmutassa, mennyi az annyi és elkapja a szexuális aberrációkkal és/vagy
pszichopata vonásokkal küszködő, így-úgy-amúgy emberi, de azért mégis nagyon
gonosz és a sztori egy pontján óhatatlanul hibázó gyilkosunkat. Sok nyomozás,
némi vér, nehéz gyerekkor, saját démonokkal küzdő rendőrök, utolsó pillanatban
megmentett utolsó áldozat, nagyszabású megkönnyebbüléssel járó finálé. Nos,
ebből itt nem sok van… Ami van, az is pont annyira elcsavarva, hogy a néző lenyűgözve bámulja a képernyőt.
Az eddig két évadot megélt sorozat
dinamikáját egyértelműen a két főszereplő közti párhuzamok és az ebből fakadó
zsigeri feszültség adja. Az első perctől világos, hogy sorozatgyilkosunk, Paul
Spector nem hétköznapi aberrált gyökér, annál jóval okosabb, érzékenyebb és
tudatosabb szereplő: neki a gyilkolás egyfelől elfojtott vágyak kiélése,
másfelől művészet. Rituálisan gyilkol, áldozataira alapanyagként tekint,
holttestükre műalkotásként. Borzasztó nyugtalanítóan és plasztikusan láthatjuk,
milyen törődéssel, az alapanyag iránti rajongással, hogynemondjam, szeretettel
dekorálja ki a testeket, tökéletes torzókat
hagyva maga után. Paul megcsúszott személyiség, akinél valami nagyon félrement,
mégis, nehéz egyértelműen gyűlölni. Félni, undorodni, megvetni – azt igen.
Gyűlölni – nem.
Tökéletes párja a nyomozónő, Stella, akit
Londonból helyeznek Belfastba, hogy átvegye egy helyi politikus menyének
gyilkosa utáni nyomozást – ami hamar több, összefüggő gyilkosság utáni
nyomozássá nő. Stella sem az a tipikus kedvelhető nyomozó-karakter. Hűvös,
maximalista, arrogáns, aki arroganciáját kimértségbe rejti – ráadásul
megközelíthetetlen, folyvást szerepet játszó, magasra törő nő egy férfiak
uralta világban. Éppúgy bábuként tekint az embereire, a kollégáira, a
férfiakra, mint Spector az áldozataira. Egyszerre gyűlöli és csodálja a
gyilkost, tán épp, mert annak tökéletességre törekvése oly nyilvánvaló
összhangban áll az ő tökéletességre
törekvésével. Stella olykor kimondottan irritáló lassú, kimért, megfontolt,
halk stílusa, érzelemmentessége, játszmázása, szerepei nem egyszer azt az
érzést kelthetik, mintha ő lenne a
tökéletes sorozatgyilkos. Persze nem az, nincsenek itt ekkora csavarok, nem is
kellenek.
Gyönyörű a sorozat építkezése – még úgy
is, hogy a két évad teljesen más stílusú, és hogy a készítők ügyesen úgy zárták
az elsőt, hogy a függővég ellenére is simán adhatott teljesség-érzetet.
Szerencsére azonban lett folytatás, ami úgy más, hogy koherensen folytatja a
megkezdett (le)építést – a szereplőkről rétegekben hullik le a máz, ahogy egyre
több tárul fel a mozgatórugókból és ahogy egyre közelebb kerülnek egymáshoz.
Ami azért is remek, mert párhuzamuk nem merül ki abban, hogy van néhány hasonló
tulajdonságuk – óhatatlanul elkövetkező közös jeleneteikben gyönyörűen
demisztifikálják egymás karakterét, és taszítják le egymást és önmagukat a
mezei nyomozó-gyilkos szintre. Emberivé válnak egymás tükrében. Kevés olyan
szuggesztív tévés jelenetet láttam, mint amikor a mindig kemény és rideg Stella
először megtörik és kibújik a szerep mögül az ember – hát még amikor az évad fináléjában végre valódi érzelmeket
is látunk tőle. És ha már finálé: az elsőhöz hasonlóan a második évadot is úgy
kerekítették, hogy combos függővéget is kapjon, de pont megadja azt az érzést
is, hogy ezzel a nyugtalanító kérdéssel is be lehetne fejezni. Hogy ezt kétszer
egymás után sikerült meglépniük, igazán elismerésre méltó – egyik szemem sír, a
másik nevet, amiért lesz folytatás.
Muníció van még itt bőven – Stella és
Spector még rengeteg mindent kihozhatnak egymásból. Ráadásul eddig szót sem
ejtettem a körülöttük kavargókról, pedig bennük is jócskán van potenciál: a
Spectorba gyilkos mivolta ellenére is szerelmes tinilány, a megtört feleség,
Stella főnöke és egykori szeretője, beosztottja és jelenlegi szeretője, a furcsa
kalandokba keveredő igazságügyi orvosszakértő egytől egyig érdekes színfoltjai
ennek a kavalkádnak. Amihez a hátteret az északír állóháború adja, ahol nem
elég, hogy valaki nő, rendőr, magas rangú és dekoratív, még „angol picsa”
mivoltával is meg kell küzdenie a nyomozás során. Tökéletesen építették fel a
készítők azt a környülest, ami fojtogatja a szereplőket, amiben nem léphetsz ki
az utcára rettegés és páncélozott autó nélkül – ott van a folytonos fenyegetés,
időről időre beleköp a levesbe a politika és a korrupció, de nem telepszik rá túlságosan a nyomozásra. Az megmarad
annak, ami: remekbeszabott karakterdrámának két megdöbbentően jó teljesítményt
nyújtó színész között. Nézzétek, érdemes!
én nem vagyok egy sorozatnéző, de ez jól sikerült. rehabilitáltam Gillian-t. az igazság mégsem csak odaát van:)
VálaszTörlés