Ugye írtam már párszor ezeken az oldalakon,
hogy mennyire utálom a meleget? Írtam? Naugye. Ez az érzés az évek előrehaladtával
csak súlyosbodik – nem csoda hát, hogy amint beköszöntött a júniusi kánikula,
én azonnal elkezdtem viszketni valami skandináv krimi után. Tavaly ilyentájt A terapeuta volt a „túlélőfelszerelés” –
a hóval borított svéd tengerpartra képzelve magam még azt sem bántam volna, ha
egy őrült sorozatgyilkos üldöz, csak szabaduljak a forró városból. Idén A boszorkány idejére esett a választás –
ami ugyan nem skandináv (ugye mindenki emlékszik a középiskolai
földrajzórákra?) de legalább északi és szerencsére Izlandon sincs kevésbé
hideg, ráadásul itt azért a gyilkosságok is eggyel visszafogottabbak voltak,
szóval különösebb borzongás nélkül merülhettem el a fagyos hegyvidék
varázsában.
Apropó, varázs! Ha valaki - hozzám hasonlóan
- a fülszöveg alapján várna némi mágiát, boszorkányságot, természetfelettit,
csalódnia kell: itt bizony a legmitikusabb gonosz maga az ember. Ez is épp
elég. Sőt…
De ne szaladjunk ennyire előre. Árni
Þórarinsson regénye ugyanis nem is annyira vérgőzös krimi, mint inkább látlelet
a kisvárosi Izland mindennapjairól, problémáiról, társadalmi feszültségeiről –
emberi tragédiákkal, kapzsisággal, pszichés betegségekkel, helykereséssel
súlyosbítva. A krimi itt kedélyes nyomozás, főszerepben egy saját démonaival
küzdő újságíróval (igen, ordas nagy közhely, de legalább a „küzdés” maga nem
közhelyes) – a rendőrség csak mellékesen van jelen, a nyomozás szigorúan saját
szakállunkra történik, két hétvégi „kis színes” között, segítséget sokkal
inkább egy középkori színdarab nyújt, semmint a nyomozati anyagok. Az egészet
belengi valami jóízű amatőrség, már ami a nyomozást illeti – maga a regény
ellenben profi.
Einar, a frissen vidékre helyezett újságíró
persze hogy nem találja a helyét – nem elég, hogy küzd alkoholizmusával és
minden „tiszta” napot hallatlan sikerélményként kéne megélnie, ha éppenséggel
érdekelne bárkit a környezetében, hogy iszik-e vagy sem; ráadásul a főváros
nyüzsgéséből (már amennyire Reykjavík nyüzsgő) Akureyri porfészkébe vezénylik,
hogy segítsen felfuttatni a vidéki eladásokat. Ezt főképp több helyi
tartalommal kéne elérnie, csak hát Izland negyedik legnagyobb városa a maga
tizenhétezer lakójával együtt is leginkább egy dunántúli kisvárosra hasonlít,
ahol az égvilágon nem történik semmi. Nem csoda, hogy Einar épp készül
beleőrülni az unalomba, pláne annak fényében, hogy a helyi kirendeltség
vezetője régről gyűlölt kollégája, akinek még zsémbes feleségét és Zsömi
nevezetű idegbeteg kutyáját is el kell viselnie az irodában. Csoda-e hogy a
legmeghittebb kapcsolat az albérletével együtt járó papagájhoz fűzi?
Akureyri - ide bármikor... |
Einar tipikusan az a hétköznapi életéből
kizökkent, emberi kapcsolataitól megfosztott szenvedélybeteg, akinek egyszerűen
muszáj valami „küldetést” találnia, különben garantált, hogy egy csendes estén
vagy leugrik egy hídról, vagy visszaesik. Szerencsére a küldetés rátalál – mi pedig
örömmel követjük terápiának is beillő nyomozását.* Egy szép napon a helyi
csokoládégyár igazgatójának felesége némiképp gyanús körülmények között kizuhan
a csónakból a céges csapatépítésnek szánt vadvízi evezésen és belehal
sérüléseibe. Amíg a „gyanús körülmény” kimerül annyiban, hogy a dolgozók jó
szokásukhoz híven fogyasztottak némi alkoholt a céges kiránduláson, addig az
eset meg is maradna a helyiérdekű bulvárhírek szintjén – amikor azonban a nő
idős édesanyja megosztja gyanúját az újságíróval, miszerint lányát
meggyilkolták, szép lassan elkezd körvonalazódni a dráma. Nem sokkal később a
helyi színjátszókör vezetőjét, a némiképp küldetéstudatos, ám mindenki által
körülrajongott huszonéves szépfiút, Skarphédinn Valgardssont (hah, csak
leírtam) holtan találják a Vajákos Loftur
bemutatója előtti napon. Két rejtélyes haláleset ilyen rövid idő alatt, hát
ilyet is ritkán látni errefelé, mégis, a kisváros ugyanolyan álmos unalomban
lézeng tovább, mint eddig, csak ez a mindenlébenkanál fővárosi újságíró nem tud
megmaradni a hátsóján és mindenáron nyomozni akar. A rendőrség meg valahogy úgy
lehet vele, hogy hát jó, ha pattogni akar, pattogjon csak, hátha nekünk is
hasznunk származhat abból, amit megtud… Mindeközben a szomszéd városban
politikai feszültségek kerülnek napirendre – középpontban a bevándorlás és a
kábítószer. De vajon van bármi köze mindennek a fiatal színész és a
gyógyszerfüggő gyárosfeleség halálához?
Þórarinsson krimijében az a legjobb, hogy
nem is próbálja felvenni a ma divatos krimik tempóját – nem jut minden oldalra egy
hulla, nem lőnek a főhősre napjában százszor, még csak az idő sem szorít
senkit, nem folyik patakvér és nincs hősies megmenekülés a végén; ahogy nincs
lélektépő thriller sem. Lassan csordogáló, komótos, régivágású krimi ez,
középpontban az emberrel – a tragédia is úgy szolgálja a makrotársadalmi
problémák bemutatását, hogy egy percre sem érezzük azt: minden hulla csak kellék
hogy valami nagyot mondjunk. Szerethető szereplőivel, kellemesen otthonos
kisvárosi hangulatával, belterjes csipkelődéseivel és fagyos hangulatával - no meg
a Vajákos Lofturre való utaláshálóval
és az időnkénti idézgetéssel - kiváló szórakozás a régimódi krimik rajongóinak.
Nem kell mindig sokkolni.
Kiadó: Scolar
Fordító: Egyed Veronika
*Hogy Einar hogyan jutott idáig, azt
nyilván megtudhatnánk a sorozat első három kötetéből – A boszorkány ideje ugyanis egy negyedik. Engem mondjuk nem zavart,
hogy nincs a szánkba rágva az előzmény, de legalábbis fura hogy ezt olvashattuk
először. Ötletem sincs, vajon kiadják-e a korábbiakat…
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése