Kezdjük egy vallomással: nem szeretem a Csajokat. Próbálkoztam egy-két résszel, találtam
is benne egy-két érdekes ötletet, volt, hogy visszamentem a következő héten,
mert érdekelt, hogy folytatódik a sztori, de összességében mérhetetlenül irritált
a vászonról áradó közönségesség – ami külsőségekben, szóhasználatban,
dramaturgiában egyaránt megjelenik. Nem vagyok célcsoport, ez tény. Hogy akkor
mégis miért olvastam Lena Dunham önéletrajzát? Mert tetszik vagy sem, a Csajok alkotója manapság a „sodródó”
(huszonéves) generáció egyik legfontosabb és legnépszerűbb feministája odaát, a
nagy víz túloldalán. „Hangot adott egy generációnak” – mondják róla. Joyce
Carol Oates a fiatal Woody Allenhez hasonlította, hetente milliókat ültet a
tévéképernyők elé, nyert már két Golden Globe-ot, jelölték számos Emmy-díjra,
rendszeresen publikál a New Yorkerben. Megkerülhetetlen jelenség a kortárs
amerikai popkultúrában – akár szeretjük, amit csinál, akár nem.
Na de ki is ez a fiatal és dühös
nőszemély, aki előszeretettel botránkoztatja meg a nemzetközi sajtót és a közönséget
előnytelennél előnytelenebb ruhakölteményeivel; aki sokszor túlzásba vitt
szabadszájúsággal beszél minden fórumon drogokról, szexuális kalandokról, pszichés
problémákról; aki könyve megjelenése után tán minden addiginál nagyobb vitát
gerjesztett Amerikában az egyetemi nemi erőszakok ügyében? Lena Dunham 1985-ben
született New Yorkban egy festő és egy fotós lányaként: egész életét a „nagy
alma” művészköreiben élte, mondhatni az anyatejjel szívta magába a művészi
önkifejezés szabadságát – ahogy a neurózisra való hajlamot és a túlzásba vitt
útkeresést is. A Sohóból egyenes út vezetett egy liberális főiskolára, ahol
aztán minden elképzelhető kalandot megtapasztalt, ami az amerikai főiskolai
élet sajátja – hogy aztán a jólesően punnyadt diákévek után ott találja magát ő
is ahol milliónyi társa a nagyvilágban: valahol a felnőttkor küszöbén, egy
halom hasznosíthatatlan információval a kobakjában, Pán Péter-szindrómával,
világmegváltó ötletek garmadájával.
„Miért
nem mondjuk el ezt a történetet, ahelyett hogy csak megéljük? A művészvilág
gyerekeinek történetét, akik megpróbálnak lépést tartani a szüleik sikereivel
(de nem jön össze nekik), akik bizonytalanok azzal kapcsolatban, mihez
kezdjenek magukkal, de biztosak abban, hogy dicsőségre vágynak. Miért nem
készítünk websorozatot olyan karakterekről, akik még nálunk is szánalmasabbak?”
Valahogy így kezdődött. A fenti kérdésfeltevés
nyomában született a Delusional Downtown
Divas websorozata, melyben Lena és két legjobb barátnője ökörködi végig New
Yorkot. A sorozat ugyan mára az alkotó szerint is leginkább csak cikis mellékvágány,
mégis meghozta a lehetőséget a folytatásra: Tiny
Furniture című félig önéletrajzi, kísérletező nagyjátékfilmjével már felkeltette
Judd Apatow figyelmét is (neki és csapatának köszönhetjük az utóbbi tíz év
legtöbb nézhető hollywoodi vígjátékát), innen pedig egyenes út vezetett az
HBO-ra. 2012 tavaszán Lena beköltözött annak a néhány milliónyi amerikai tizen-
és huszonéves fiatal nőnek a hálószobájába, akik a Szex és New York keltette elvárások alatt megtörve bújtak a paplan
alá és teljes meggyőződéssel vallották, hogy mivel a világ szemében úgyis
minimum vizuális környezetszennyezésnek számítanak, nem is érdemes kibújniuk
onnan. A többi már, ahogy mondani szokás, tévétörténelem…
S hogy mit tud ez a polgárpukkasztásban
járatos eszement belvárosi díva
a könyvében mindehhez hozzátenni? Aki végignézte a Csajok eddigi négy évadát, annak gondolom, nem sokat – hisz a
vállaltan önéletrajzi ihletésű főhős kalandjai azért oly sokban nem különböznek
a könyvben leírtaktól. Aki viszont hozzám hasonlóan távol tartja magát a sorozattól
ilyen-olyan okokból, annak kirajzolódhat egy borzasztó bizonytalan, a bizonytalanságát
nagyszájúsággal kompenzáló, igen korán (túl korán?) baromi nagy sikereket elérő,
okos, ámde finoman szólva nem elég megfontolt, nem kicsit zavarodott fiatal nő
képe, akinek a gondolataira azért összességében nagyon is érdemes odafigyelni.
Beszél testképzavarról, szexuális
ébredésről, alkohollal és droggal való kacérkodásról (bár amit ott a
főiskolások művelnek, az azért jóval több kacérkodásnál), gyerekkori
zaklatásról és felnőttkori erőszakról, halálfélelemről, ótvar pasikról és
megtartó családi háttérről. Elénk tárja fogyókúrás naplóját (a’la Bridget
Jones), megosztja velünk, milyen betegségektől retteg (minden olyan betegségtől,
amitől általában a nagyvárosi, kicsit is tájékozott fiatalok rettegni szoktak),
listázza, miért szereti New Yorkot és mit tanult az apjától. Szabadszájú,
nagyon gyakran túl sok, túl alpári, túl kitárulkozó – valahol mégis bájos,
pont, mert minden sorát áthatja a bizonytalanság. Baromira szeret magáról
beszélni, és ez viszi magával a könyvet is – más kérdés, hogy ettől még nem
lett volna okvetlen muszáj kiadni. Vagy talán nem most – pár év múlva tán
meglenne a szükséges érettség és éleslátás, ami eltávolítaná saját személyétől, hogy fókuszba
helyezze a láttatni kívánt jelenséget.
Jonathan Franzen Diszkomfortzónája
kapcsán írtam, hogy legnagyobb erénye, hogy nem csinál attrakciót az
önvetkőztetésből – Lena könyvének legnagyobb hibája épp az, hogy folyamatosan
attrakciót csinál a kitárulkozásából. Ezzel viszont minket, olvasókat távolít
el.
A legérdekesebb részek óhatatlanul
azok, ahol a szerző elhallgat. Például amikor jelenlegi párkapcsolatához érne: „visszaolvasva mindent, rájöttem, hogy a
szavak az enyémek. És hogy ő azért az enyém, hogy védjem. Olyan sok mindent
elmondtam és olyan sok mindent tönkre is tettem ezzel.” Vagy amikor a munkájáról
(nem) ír. Engem például sokkal-sokkal jobban érdekelt volna, milyen viszony
fűzi a sorozatához, hogy értékeli saját kreatív munkáját, mi foglalkoztatja a Csajokon kívül. Minderről nem esik szó –
vagy csak nagyon érintőlegesen. Tán mert ezen a téren maximálisan a helyén van?
Valahogy azt érzem, ami igazán fontos, arról Lena nem ír. Mert nem érzi
szükségét, hogy írjon róla. És ez valahol elmond mindent.
Kiadó: Bookline Könyvek
Fordító: Tamás-Balha M. Etelka
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése