Az évtizedek óta termékeny
esszéista és irodalomkutató Bán Zsófia a 2007-es Esti iskola után idén jelentette meg második önálló prózakötetét, Amikor még csak az állatok éltek címen.
A kötet tizenöt novellája kép és szöveg különös egymásra hatásával, a különböző
művészeti ágak közti áthallások-átjárások furcsa kirakósaként mutat be egy
diszfunkcionális anya-lánya kapcsolatot – s közben végigvisz egy
megpróbáltatásokkal teli, néhol nehezen értelmezhető, de mindvégig érdekes
utazáson. Egy utazáson, mely a röntgensugár feltalálásával – Frau Röntgen
kezének képével – kezdődik, és az Antarktiszon ér véget, ahol a jéghegyeket
fotózó főszereplő (?) a tökéletes fehérséget keresi.
Hogy kapcsolódik a röntgenkép és
a jéghegyek képe az emberhez, az emberi kapcsolatok útvesztőjéhez, a kibillent
életekhez? A novellák szereplői mind valamilyen kapcsolatban állnak a képpel,
hol egy képpel, hol sokkal – hol egy fotót őrizgetnek kényszeresen, hol maguk
fotóznak, hol egy festmény szereplői, hol a magukról kialakított kép (mert ez
is kép, ugye?) rabjai. Az ív a röntgensugártól – mely az ember „vázát”, mintegy
lényegét ragadja meg, Wilhelm Röntgen felfogásában ellenben a feleségéből áradó
„érzéki energiát” ejti rabul – a monumentális, emberi ésszel felfoghatatlan
jéghegyekig terjed. A legelemibb alkotóelemtől a totális, megfoghatatlan
fehérségig.
Miközben képről képre járunk,
festmények, dokumentumfilmek útvesztőjében bolyongunk, bolyonganak a szereplők
is – akik mindannyian valamiféle kizökkent élethelyzetben vannak épp, hol hazát
hátrahagyva, hol családot, barátot, szeretőt elhagyva. Az utazás, a menekülés
valahova, valami-valaki vagy épp önmagunk elől központi elem, olyannyira, hogy
tán nincs is novella, amiben ne mozogna
valaki valahova. Mintha az egy helyben maradás, a mozdulatlanság, a nyugalom
egyfajta elérhetetlen álom lenne az ember számára – az a kép sajátja. A kép az,
ami nem mozdul, ami őrzi a látványt, emlékezik és minket sem enged felejteni.
Ez a kizökkentség, helykeresés, az állandóság hiánya olyan közös élmény, mely
nem csupán a főszereplő Anna és édesanyja, hanem az itt-ott feltűnő ismerősök,
talán-rokonok, a huszadik század végi, jellegzetesen közép-európai szereplők
közös élménye. Melyből tán nincs is más kiút, mint a visszatérés a kezdetekhez,
a természet ölére, az anyák puha ölelésébe, a gyermeki-animális, civilizációtól
és gondolkodástól nem fertőzött énünkhöz.
„Anélkül, hogy szemét levette volna a kavargó derengésről, Anna elővette
a fényképezőgépe tasakját, kiemelte a napok óta érintetlenül hordott kameráját,
lepattintotta a lencsevédőt, a gépet a szeméhez emelte és megcsinálta a képet,
amelyik végül képes volt visszaadni annak az egy évvel korábbi pillanatnak a
dermesztő, mégis nyugodalmas, széttartó fehérségét ott a kórházban, amikor
eltűntek a színek, a szagok, a hangok, eltűnt a tér, és vele együtt minden más
is visszahullott abba az egyetlen, ismeretlenül ismerős idősíkba, amikor még
csak az állatok éltek.”
Bán Zsófia könyve nem egyszerű
olvasmány, aki könnyed nyári kikapcsolódást keres, ne ezt vegye le a polcról,
ellenben a kortárs magyar irodalom rajongóinak és a posztmodern szövegkirakósok
szerelmeseinek szinte kötelező. Aki nyitott a számtalan intertextuális
utalással megszórt, bonyolult összefüggéshálót felvonultató
novellagyűjteményekre, hosszú időre elég kibogoznivalót találhat itt – elsőre
minden összefüggését átlátni szinte lehetetlen. Munkás olvasmány ez, de megéri.
Kiadó: Magvető
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése