Ha valaki a viccesen ötletes
borító alapján választja ki ezt a könyvet, benne van a pakliban, hogy csalódni
fog – s valamilyen szinten akkor is, ha a fülszöveg alapján választ. Hisz
valóban van itt érzékletesen ábrázolt kocsma és közösségdeformálás, testi és
lelki kínoknak gyönyöre, meg alkohol általi önlebomló elmeszárnyalás – hogy pár
igen sikerült képet ideemeljek Hagymásy András ajánlójából –, de más is van, és
máshol a hangsúly. Ez a könyv inkább ironikus, mintsem humoros; inkább önélet-
semmint részegségtörténet-írás, de leginkább bújtatott társadalomrajz és
korrajz, hogy ne mondjam, propaganda – mindazonáltal az általam eddig
olvasottak közül tán a legintelligensebb részegkönyv. Adomáz, mesél, igazi
kocsmaasztali-bölcselkedő módon, s az könnyen meglehet, hogy olvastán a
legszentebb szent is rákívánna némi mámorra – még ha a deklarált cél épp a
lebeszélés volna is, a bújtatott cél pedig egészen más.
Érdekes a szerző viszonya könyve
pohárban lötyögő „tárgyához”. Hiszem is meg nem is ezt az iróniával alaposan
átitatott önostorozást – mert a szép ritmusosan visszatérő „ne tegyétek, ti
legények” jellegű szövegbetéteken túl az író biza jó alkoholista módjára
kérkedik az állóképességével, ízesen adomáz az egykori nagyivászatokról, a „sokak
által azóta is emlegetett” legendás berúgásokról – úgy, ahogyan azt mindenki
teszi, aki több-kevesebb rendszerességgel, de fogyaszt: elregéli a jól
mesélhető, csattanós sztorik tömegét gyermekkortól érett felnőttkorig. Ügyelve
rá, hogy első pillanattól mintegy áldozata legyen a megesett szeszeseteknek – s
ez az áldozatság akkor is szem előtt maradjon, amikor John Barleycorn (az alkoholnak
árpa és a kukorica nevéből képzett megszemélyesítő csúfneve) barátságát az ifjú
Jack maga keresi – amikor vele utóbb már önként paroláz.
Van is mivel kérkedni, mert ha
hihetünk Jack Londonnak, ifjúkora elfogyasztott alkoholmennyiségébe egy
vékonyabb dongájú legény többször is simán belefúlhatott volna. Számomra azért sokkal
fontosabb az alkoholizmustörténetbe belecsomagolt önéletírás, a sajátos
szeszirodalmi tükör, mert a legpontosabban meséli el, mennyire az életét írta a
szerző minden művében. Egyrészt volt mit megírnia, nem kellett kiötölnie
meséket, elég volt optikailag kicsit elcsalni a vele megesettek nézőpontját, s
máris előttünk állnak a novellák, a regények. A kalózhajó, a szövőgyár,
Klondike viszonyai, a kalandvadászatok, a csavargás, a gyári robot ugyanúgy,
ahogy Martin Eden rohamtempójú
önművelése és írókarrierje. Egymás után jutottak a könyvek az eszembe, ahogy
ennek az igen hányatott sorsnak a lépcsőfokait taglalja az Alkoholmámorban, s jutottak eszembe azok a vágy építette optimista
befejezések – a felemelkedés elképzelt rövidebb útjai a valóság igen rögöse
helyett. Másrészt a vég, amit nem lehet feledni – a birkózás a neurózissal, az
alkoholba (is) csomagolt halálvágy, az említett nagyregény, mint
sorsbeteljesítő jóslat. Egy olyan ember regénye és élete, aki végül nem bírta
tovább cipelni a saját magára rakott súlyokat; s aki – akárcsak a mi József
Attilánk – hiába szórta szélbe irodalmi segélykiáltásait.
Az a gyanúm, hogy az írónak a
könyv megjelentetése idején – a tükörbe nézés keserű momentumain túl, ahol
szembesül a maga illúziók által pozitívra hangolt írásművészetével – nem a
szesszel való nyilvános szembenézés, hanem a jól megalapozott politikai
vélemény vállalása (a nők szavazati jogának támogatása), az alig rejtett
propaganda jelenthette a legfontosabb mondanivalót. A könyve keretét adja a
választójogról szóló szavazás, azzal kezdi és azzal fejezi be - úgymond a
szeszes sztorik férfias „mézesmadzagjának” két végét e kérdés feszíti ki. S
hallgassuk például Jack, a csavargó szavait: „Onnan lentről megfigyelhettem e társadalom szerkezetét. Láttam, hogyan
forognak a társadalom gépezetének kerekei, és láttam, hogy a kétkezi munkát
egyáltalán nem becsülik meg úgy, mint ahogy azt a tanítók, a papok és a
politikusok igyekeznek velünk elhitetni. A szakma nélküliek tömege tehetetlen
horda. De ha az ember mesterséget tanul, akkor is kénytelen valamilyen
szervezethez tartozni, hogy foglalkozását űzhesse… sehol sem tapasztaltam, hogy
valakit vagy valamit megbecsültek, vagy tiszteletben tartottak volna. Ha a munkás megöregszik, vagy baleset éri –
kimustrált gép. Sok olyan sorsot láttam, mely minden egyébnek nevezhető, csak
éppen az élet emberhez méltó befejezésének nem”. Csak hogy világos legyen,
mennyi mindenről esik itt szó a pia mellett…
Szóval többfenekű könyv ez, mint
amit a csomagolása sugall, a harsány felröhögések mellett időnként keserítő
részletekkel. Mindezzel együtt nagyon ránk fér, érintettségtől függetlenül, hogy
a pohár mellett avagy helyett kézbe vehessük Jack London könyvét John
Barleycornról. Mert – minden korba záró illúzióján túl – sajnos nemcsak az
alkohollal kapcsolatos aggályai érvényesek ma is. És mert valójában ez a könyve
is igen szórakoztató olvasmány.
Kiadó: Alinea
Fordította: Bartos Zoltán
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése