Akik ott voltak, felejthetetlen
élményként számoltak be Sade 2011. novemberi budapesti koncertjéről – s nem
csak ők. A 10 év szünet után visszatérő énekesnő és együttese 104 állomásos
világ körüli turnéjáról ahol csak megfordult, ódákat zengtek a kritikusok és a
közönség is. A sajtó az „év legjobb koncertjének” nevezte, Amerikában pedig
bekerült az év 10 legnagyobb bevételt hozó turnéja közé. Június óta pedig mi,
akik lemaradtunk a koncertről, is részesei lehetünk az élménynek – a koncertet,
valamint a zenekar több klipjét is dirigáló Sophie Muller rendezésében
napvilágot látott egy kétórás koncertfilm, mely CD-vel kiegészítve került a
boltokba DVD-n, illetve Blu-Ray lemezen.
Úgy hiszem, nem voltam egyedül a
csodálkozásommal, amikor nyilvánosságra került a hír, hogy Sade az arénában lép
fel – ez a smooth jazz-es, fülledt zene nekem túlságosan meghitt egy ilyen
hatalmas koncerttérhez, inkább füstös klubokba való, semmint arénákba. Persze
ha valaki meg tud tölteni 104 koncerttermet szerte a világban, tegye – le a
kalappal előtte. Mégis, picit fura ez a kanapén összebújáshoz való zene ilyen
gigakoncerten. A koncertfilm tanulsága szerint viszont sikerült a színpadképpel
és a kreatív, ám visszafogott díszletekkel valamicskét becsempészni ebből a
meghittségből. Elképesztő látványvilág tárul elénk – igazából meglepően
egyszerű eszközökkel.
Az első néhány számnál picit
megtévesztő is volt a látvány – lehet, hogy én vagyok vaksi, vagy a tévém nem
elég nagy, de kellett egy kis idő, mire beazonosítottam, hogy ezért a fura,
kicsit szürreális látványért az előretolt színpad köré három oldalon leengedett
félig áttetsző vászon a felelős. A színpad mögött szinte a koncert teljes
hosszában látható vetítést – melyben videoklipből kiragadott részek,
fekete-fehér árnyjátékok és képregénybe illő montázsok is szerepelnek –
egészítik ki a vászonra kivetített képek-klipek, ami együtt egy elsőre elmondhatatlanul
furcsa, másodszorra nagyon összetett, sokadszorra meg iszonyatosan szellemes
látványt eredményez. Tényleg, le a kalappal az együttes és a rendező előtt –
meg mindenki előtt, akinek része volt ennek megkomponálásában –, mert túlzások
és látványos effektek nélkül sikerült olyan látványt varázsolni, ami biztos
sokáig emlékezetes marad!
Az elsősorban a 2010-es Soldier of Love albumot népszerűsítő
koncerten a zenekar pályafutásának legnépszerűbb dalai kivétel nélkül
felcsendültek – kiegészítve természetesen az új album számaival. A nyitódal, a
„Soldier of Love” után máris az egyik legnagyobb sláger, a „Your Love is King”
hallható, és ez nagyjából ezen a nyomvonalon folytatódik – egy-egy új számot
egy régebbi, nagy sláger követ. A hangulat – nem meglepő módon – a „Smooth
Operator” tájékán, a koncert harmadánál hág a tetőfokára, melyet egy, még az
addig látottaknál is izgalmasabb videó-felvezetés előz meg. Az önálló klipnek
is beillő montázs kicsit képregényes, kicsit noiros hangulattal elevenít meg egy
nagyvárost, egy készülődő nővel, egy bárból menekülő figurával, fényekkel, esti
hangulatokkal, üldözéssel. Ezek után a dal maga igazi érzelmi kitörés,
elképesztő szólókkal, olyan atmoszférával, hogy még a képernyő előtt gubbasztva
is borsódzik tőle a hátam – élőben tényleg fergeteges lehetett.
A kiváló rendezésre újabb példa,
hogy egy ilyen borzongatóan jó, felhevült dal után a folytatás tán a
legvisszafogottabb, legérzelmesebb szám, a „Jezebel” – ami pont visszafogott
előadásával ér el hasonlóan nagy katarzist. Mindig elképeszt, amikor ennyire
profin rakják össze egy koncert anyagát – olyan hangulati íveket járunk be ez
alatt a két óra alatt, hogy csak na! A díszlet változásai, a vetített képek, az
énekesnő és a zenészek ruhái mind-mind tökéletesen szolgálják ezt az
érzelmi-hangulati libikókát. Sade egyszer visszafogott feketében tündöklő
„párduc”, máskor szexi fehér estélyiben táncol és engedi el magát, megint
máskor zenészeivel együtt a huszas évek gengszterstíljét idéző fekete-fehérben
vonul színpadra.
A „Smooth Operator” már említett
felvezető klipje mellett a legmarkánsabb látvány a „Pearls” című számot kísérő
felkelő-tündöklő-kitörő nap, ami a színpadon egymagában álló énekesnő mögött
valami elementáris erővel „süt” az arénában; valamint a ráadásszám, a „Cherish
the Day” nagyvárosi felhőkarcoló-klipje. De igazából minden számot ki lehetne
emelni, a látvány annyira változatos és annyira fantáziadús, hogy egész
biztosan még jó néhányszor megnézem, annak ellenére, hogy koncerteket nem
nagyon szoktam újranézni – inkább hallgatom őket.
Amire itt kiváló lehetőséget ad a
DVD-hez csomagolt CD, mely a 22 elhangzó dalból 13-at tartalmaz – fájó
hiányosságként épp a kedvenc „Smooth Operator”-t nem, de annyi baj legyen. A
DVD-n található még három extra melyek közül kettő felejthető, a How Do You Say Thank You? című húsz
perces „dokumentumfilm” viszont aranyos. Igazából nem tekinthető dokunak,
inkább egy rengeteg apró jelenetből, turné közben elkapott pillanatokból,
jópofaságokból, megható és andalító pillanatokból összevágott montázs – de
kedves és emberi, nekem jobban tetszik, mintha egy sablonos „A világon nekem
vannak a legjobb zenészeim/kollégáim/rendezőm, imádom őket” jellegű erőltetett
werkfilmet kaptunk volna.
Minden szempontból kiváló
kiadvány: remek koncertfilmmel, bónusz CD-vel, visszafogott, ám nagyon szép
külalakkal. Ezek után pedig csak remélni tudom, hogy nem kell újabb tíz évet
várni Sade következő turnéjáig, és legközelebb is útba ejti Budapestet – még
egyszer nagyon kár lenne kihagyni!
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése