Cselényi Béla régóta alkot, az
1973-as bemutatkozás óta számos kötet, antológia őrzi a verseit. „Ne rettegj a
biblia hangerejétől; majdnem bűnözőknek írták…” pengett 1988-ban a Törvények vastag könyve felütése.
„Konok, néma leány, szemedben a vadság kiszivárogatott lezuhanyozottság” éli
meg a másvalaki érettségét a Merengés egy
diáklányon című versében 1996-ban. S most „Csörren, csörren valami egyre;
páncélinges ifjú tart a megálló felé…” – Cselényi Béla verseit lapozva ma is,
2012-ben is az a furcsa élményem van, hogy ifjonti nekirohanások szavakba
koppantott nyomait dokumentálja valaki előttem, angyali makacssággal. Bár ezer
módon közlik a versek; hol az egykor volt kódokat boncoló emlékezés, hol a
megélt idő és tapasztalat súlya közli, akár a friss idézet folytatása közli:
hosszas múlttal terhelt folyamat, régóta művelt költészet ez. „…lehetne már
nekem egy magas / kora középkorú fitness leányom” írja a költő, „mintha az
isten másfelé nézne / nyugtázza, hogy megkomolyodtam” meséli máshol, de ne
higgyük el neki.
Mert az invenciója, a versekből
sugárzó lelkület a kezdetektől változatlan. Ijesztően fiatal költészet
Cselényié, s ez nem az érettség hiányát, nem hangkeresést - lopott invenciókat,
nem kiforratlan technikát, nem fésületlen gondolatokat jelent; hanem azt a
hallatlanul furcsa, szinte kamaszos bátorságot, ahogyan a költő minden versével
bele szeretne állni az idejébe. A legrezignáltabb verse is hangos „itt vagyok”
kiáltás. Lehet fogyóban a hit, a lelkesedés, lehet, hogy a vállalás: a napi egy
vers, az „önmagam előtt való bizonyítási kényszerből” vállalt napi penzum, a
mindennapi vers, ami nélkül nem érdemes a napot leélni olykor belefásul a
megszokásba – nem tudhatom, de amit olvasok, azon nem fásultság látszik, hanem
a világ újszerű megközelítésének makacs keresése, a megtörhetetlen avantgárd
előrerohanás. A „napi lírai svédtorna”, ahogy a költő egy interjúban fogalmaz,
nem versnaplót épít – hanem verseket. A naplóírás különbözik a „lírai
hevülettől”, szerzőnk azt is szenvedéllyel műveli, sőt, harminc-évek távlatából
lábjegyzeteli pontosító észrevételeivel az egykori rögzítéseit, notórius
naplóíró, olykor úgy nyilatkozik: az a fontosabb, a naplóíró-én, nem a költő. A
napló kívül áll a lírai dimenzión.
S mi áll belül? „…a polgárjogi
igazságérzetem nem idegenedett el a tizenöt éves serdülő megvesztegethetetlen
igazságérzetétől; a régebb a (neo)avantgard(e) fogalomkörbe sorolt, voltaképpen
nem körvonalazódó, de folyamatosan táguló lehetőségek aktív, változatos
kihasználása ma is ugyanannyira fontos a számomra, mint fiatal koromban, és ez
az igényem ízlésemből kisöpri a maradiság patetikus, giccses, katonás,
középszerű, konyhabútorosan sallangos, szerzetiesen személytelen, nádpálcásan
fontoskodó, messianisztikus sallangjait” - mondja a Káfé, a jelenlegi „hazai
terep” nevében kérdező Gergely Tamásnak az interjúban. Az ébren tartott
„lehetőség-kihasználás” közben évtizedekig forgatott gondolatok kapnak egyszer
csak formát – a vers szinte sosem szól a megírásának napjáról, olyan napokról
és hordalékaikról szól, amelyek végre kristálytisztán látszanak, s ezáltal
rögzíthetők.
Cselényi Béla makacsul megy előre a maga versekkel naponta pontozott
útján. A kötet címe: Gyalogvers.
Érdemes megtenni vele lépésre a lépést.
Kiadó: Palatinus
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése