Huszonegy bekezdés A dervisházhoz
Necdet letérdel és a földre borul. A test soha nem felejti el a
mozdulatokat, a nyelv az arab szavakat. A szertartás megdolgoztatja, munkát ad
az izmainak. Tenyerét a combján nyugtatva térdel. Hatalmas a békesség. Felnéz a
csempedíszes kupolára. Elnyújtott, a csempék mértani mintái közé rejtett szavak
rejtőznek ott. Bújtatott szavak.
A 2027-ik év forró tavaszán - mikor az első délről érkező gólyák keringeni kezdenek a termikek, az emelő légáramlatok szárnyán a város felett - bomba
robban egy isztambuli villamoson, aminek egyedül a merénylő esik áldozatul – de
Necdet Hasgüler életét ez a merénylet gyökereiben alakítja át. Démonokat lát, s
megjelenik neki Hizir, a zöld szent; követelődző paranccsal: hirdess! Néhány
évvel a törökök EU csatlakozása után, a bontakozó techno-korban sok ez egy ifjú
drogosnak. Akinek valójában nincs élete – csak az érzéketlenségben eltöltött
napok sora a Leventi Üzleti Mentési Központ gondnokaként. Még nem tudja: ez
csak a kezdet. Egy sokkal nagyobb szabású eseménysor morbid nyitánya.
Vele indul, legendákkal és mitikus
múlttal az utóbbi idők egyik legizgalmasabb jövővíziója. Ez az átkommunikált,
nanotechnológiás jövő úgy épül fel a szemünk előtt, úgy válik hétköznapivá,
hogy elfelejtjük az attrakciót. A kitalált világ a tapasztaltba simul, az Adem
Dede téri dervisház lakói nagyon hamar mintha a kortársaink lennének. Épp elég
az a minimális egzotikum, amit ez a kétlelkű, Európa és Ázsia határán ingó
város rejt, hogy a másféle szokatlanság, a hallatlan profizmussal adagolt
jövővízió elfelejtődjön? A mélyen átgondolt közelség a saját életünk apróka
tényeihez? Csak azt tudom, hogy ez a könyv messze túlmutat a „zsáner-nívón”.
Amit – csak a legújabb nanoálmokat sorolva – Bacigalupi tesz le A felhúzhatós lányban, vagy ami
kifeszíti Neal Stephenson Gyémántkorát.
A Hyperion sokszólamúsága lakik ebben
a könyvben, de annak minden univerzum-méretű túlzása nélkül.
Merthogy ez a sokszólamúság
mintha egy új irodalmi forma lenne. Voltak a főhős köré szervezett mesék, ahol
minden önálló cselekvő, történetszál a főszereplő viszonyában lelte a helyén
magát. Jean Valjeantól James Bondig alapvető minta volt ez, s legfeljebb úgy
tágult, hogy a „mindent megoldó magányos hős” helyett megjelent a team, a
csapat, a leosztott szerepekkel. S a főgonosz helyén a fő és kisebb gonoszok - a
leküzdendő setét erők árnyalatai. A jól tetten érhető valóság-csorbulás
momentumai a könyvben, a túlságos logika. Legutóbb kitalálták, legyen mindenki
antihős. Fekete és fehér helyett a szürke árnyalatai. Itt viszont egymással
háromdimenziós léptékben viszonyba kerülő sorsok szövedéke alkotja a regényt, s
nem a hősök köre köré szervezett kisebb-nagyobb körök. Van gonoszság, de emberi
léptékű. A szürke árnyalatai helyett színek vannak. S vannak „csapatok”, de
leginkább minden akció-team paródiájaként.
Can izgatottságában a korlátot
csapdossa öklével. Minden kilencéves rajong a robotokért. Rovarméretű rajbotok
csapata száll keresztül nyílegyenesen az égen… Can csapatokat lát a
csoportosulásokon belül, patakokat a patakokban, különös áramlatokat, fraktálalakokat,
önszerveződő egységeket… a nagyon kicsinyek egyszerű szabályait, amelyek a
nagyok látszólagos összetettségévé állnak össze.
Can Durukan a csend világába zárt
kisfiú. Aki nyomozót játszik, öreg szomszédja segítségével továbbfejlesztett,
alakváltó játékrobotjával. Aki a szívroham árnyékában, füldugókkal a fülében, szülei
által rengeteg munkával kipárnázott halálárnyékban élve teljes életre vágyik, s
egyre várja a hajót, aminek konténereiből egyszer majd újra kiömölhet az összes hang. Aki meglesi Necdetet, s olyan
kalandokba rántja magát, amilyenekre az ifjú mesterdetektív mindig is vágyott.
Merthogy ennek a regénynek van egy tisztán csengő kaland-akcióregény vonulata. Terrorizmussal,
izgalmakkal, fél Európára szóló fenyegetéssel, rejtéllyel és megfejtéssel.
Gyerekhőssel, akiért teljes szívvel izgulni lehet.
De mindez olyan nívón, ami a
kalandokon messze túlmutat. Amikor a mondatok felfénylenek, amikor az írásmód
maga a „mesterségnél” épp azzal a nehezen megfogható többlettel gazdagabb, amit
jobbára így hívunk: ihletett. Amikor nemcsak az ötlet van (de persze megvan, s
bizony borzongató), nemcsak a jól komponált cselekmény (mert persze az). Nemcsak
a személy érzetévé könnyedén egészülő szereplők, a maguk motivációival, titkaival,
szégyeneivel, önmentő hazugságok festette, avagy gerinchajlításig vállalt
emlékeik garmadával (de persze mindenik „teljes élet” érzetű). Hanem az a
látomás, ami mindezt elemeli, amitől menthetetlenül művészet lesz valami,
nemcsak szórakoztatás.
Georgios Ferentinou számára a közgazdaságtan a legemberközelibb
tudomány. A szükségletek és frusztrációk tudománya. A matematika elvont,
mindent megnagyobbító erőinek kitett pszichológia… vén agnosztikus, aki
képtelen hinni bármiféle olyan istenben, aki hinne őbenne, de egyre inkább úgy
érzi, ez egy Platóni világegyetem… gondolatai erre-arra kanyarognak, ahogy egy
öregemberhez illik: séta az emlékezés aprólékosan kidolgozott városában…
Az öreg professzor, akinek a
múltja fájdalommal és megaláztatásokkal terhes, a jelene szűkre vont, és
otthonos. Csakhogy a világot nem lehet kizárni. Betolakodik a maga kérdéseivel,
olykor a kísérteteivel. Can Durukan öreg barátja és „tettestársa” életével
mintegy a város tükre. Séta az emlékezésben? Igen, sétálunk vele mi is, az
ötvenes évek „ifjú forradalmi” múltjába. Amely múlt aztán formálja a jelent is,
a történet fordulatait tekintve kulcspozícióba juttatva az arra talán
legalkalmatlanabb, legkevésbé „kalandor” szereplőt. De e könyvvel hallatlan
helyismeretről árulkodó módon sétálhatunk Isztambulban is; nemcsak a
mai-jövőbeli városban, hanem az egymásra rétegződő kultúrák városának olykor
kegyetlenül nyírbált viszonyaiban is.
Szóba kerül itt a kisebbségek
helyzete – például a maradék Bizánc, a görög „őslakosság” fonnyadó közösségének
története. Az iszlám sajátos, egyszerre megengedő és bigottan elzárkózó
viszonya nemcsak a más kultúrájúakkal, de a saját szélsőségeivel is. A
különböző szálak mentén ugyanaz a fanatizmus, vagy előítélet teljesen más
színeket vehet fel. Hogy példát mondjak: Necdet testvére, a vallási fanatikus
Ismet „sejk” jogos igényeket is megfogalmaz, amikor az utcai saria
felélesztéséről álmodik. Beavatkozása egy helyütt több szereplő számára életbe
vágó. De például a görögök vénülő kis közösségének az általa vezetett
fanatikusok érkezése a húggyal leöntött templomszentélyt jelenti. Ami az egyik
szálban a szusszanó megkönnyebbülést, a másikban a megaláztatást hozza el. A
könyv hat története minden esetben ilyen kifinomultan játszik egymásba.
Hogy mit gondolok? Elmondom, mit gondolok. Én vagyok a pénz. Nap mint
nap több pénz folyik át a számláimon, mint amekkora az országunk egész éves
bruttó jövedelme… amikor ekkora szintre jut el, megszűnik kizárólag pénz lenni.
Valami más lesz belőle. Valami nagyobb, vadabb, erősebb és szebb dolog. Úgyhogy
beszélhet nyugodtan a fundamentális értékéről… nagyon remekek ezek az
elméletek, de végső soron a pénz nem törődik semmivel.
Ha már játék: Adnan Sarioglu az
igazi játékos. Az Özer, a nemzeti gázkonszern üzletembere nem kispályás. Nem
akármekkora írói teljesítmény hát, hogy (akárcsak a többi „fő” hőst) a maga
történetében könnyű megkedvelni. A „régi regényekben” a különböző létszintek
emberei gyakran a saját (akár jól megírt) dilemmáikkal együtt is egy-egy
tézisként a társadalom-egész „szempontjairól” szóló ítélet illusztrációiként
funkcionáltak. Itt mindenki megkapja a maga teljességét. Bankárok, vallási
fanatikusok, műgyűjtők és kereskedők, forradalmárok és karrierre vágyó
pályakezdők, yuppik nem illusztrációként (például a „gonosz bankár”), de a
létezés teljes illúziójával képiesülnek. Ez az egyedi „valódiság” teszi
valódivá az általuk szőtt „kárpitot”, az Isztambul-látomást; s teszi
érzetszerűen „valódivá” a jövőbe álmodottság minden elemét is. Ez az írásmód
nemcsak a zsáneren mutat túl. Esküdni mernék, hogy ez a jövő nagyregényeinek
szerkezete, s nem azért, mert a történet a jövőben játszódik.
Adnané a profán szál. Az
iróniával festett negyeddöntő az övé, amiért egy város őrül meg vele együtt:
Galatasaray az Arsenal ellen. Az Audi az övé, s a minden figyelmetlensége
ellenére biztos alapokon nyugvó, boldog házassága, a felesége és szerelme - egy
másik szál „fő” hőse - Ayse Erkoc iránt. A focidrukker, munkatársaival gyermeki
módon átélt játékokat játszó hős, a világ „ultraura” egy a hatból, egy a „hat
az egyben” regény azon szereplői közül, akiknek bonyolult egymásra hatása
mozgatja a könyvet. Nem a kalandok (akármennyire izgalmasak), nem a leírások
(amelyek gyönyörűek), nem a miliő ellesett hitelesítő momentumai, a háttér
mélységes ismerete és ezen ismeret egyáltalán nem tolakodó tálalása, hanem az
egyenrangú sorsok leheletfinom érintkezése mutatja be a várost és benne az
embert. A lelken át a hely szellemét. Amely olyan, mint Adnané. Olyan is.
Megpróbálja elképzelni az évekig tartó erőfeszítést, ami ahhoz
szükséges, hogy kirajzolják a betűket Konstantinápoly történetének
évezredeiből, arra szoktatni az érzékszerveket, hogy… kizárólag Szinán
épületeit és azok geometriai vonalait lássák. Sötét és perverz módon élvezetes
félelem rágja Aysét, az az intellektuális mámor, amelyet egy újabb kézirat
kinyitásánál, vagy egy addig nem látott miniatúra kibontásánál él át – amikor tudja,
a felfoghatatlan peremén áll…
Ayse Erkoc, a galériatulajdonos
nyomozása az iskenderuni mézzé lett ember után számomra igazi íz, csemege volt
a hat történetből. Nyomozás a legenda után, egy
kibaszott rukh-tojás, egy repülő szőnyeg, egy dzsinnlámpás után, minden
finomságával – azzal a mély szellemi izgalommal, amiről Umberto Eco tud, de Dan
Brown csak álmodik… Egyebekben is, talán a legjobban illusztrálja ez a
sodronyvastag „szál”, hogy mekkora zseni Ian McDonald: egy kismester minden
gond nélkül fecseghetett volna hat lazán kapcsolódó regényt ebből a sűrű
szövetből. Hat olyat, amivel karriert alapoz.
S ebből lehetett volna az egyik
Ayse története. Igazi kincsvadászat ez, és igazi kaland. Amolyan városi Indiana
Jones-saga. Adva a rejtély, a mitikusan gazdagon alátámogatott, sokrétű mese,
aminek nyomait a tudás, a szimat, a szerencse szokásos elegyével fürkészik a
hősök. Ez a szál mutatja meg leginkább, mekkora apparátus mozog a lapokon, hány
szereplő és mellékszereplő, statiszta kell a valóság-íz megteremtéséhez. De ha
jobban megnézem, ez bármelyik szálra igaz. Az író nemcsak azt tudja, hat szála
„fő” hőseit hogyan rajzolja fel, hogy minden szavával valóságosabbá legyenek,
de azt is, félmondatokkal hogyan teremtsen jellemzően egyedi mellékalakokat a
különböző szálakba.
A márványburkolatú mosdóban, ahol rózsavíz, kölni és desztillált víz
folyt a csapból már kiszakadt belőle egy halk, izgatott sikkantás… Aztán
lesimította frizuráját, frissítette a rúzsát, kiegyenesítette a szoknyáját és
elindult a csatába… „Forradalomról beszélünk – mondja Leyla – Egy teljesen új
korszak első napja ez. A genetikai kódba írt információ világa. Minden
információ, amit eddig eldobható meghajtókon, ceptepeken, vagy valahol
Tádzsikisztánban telepített szervereken tároltunk, egy napon mind bennünk lesz
majd…
Leyla Güntasli, a délről jött
leány, „paradicsomka”, aki karrierre vágyik, s mégis a családra szorul. A
hagyományos muzulmán család, az értékrend, a hagyományok és új társadalmi
szerepek ütközésén túl az ő történetével tárul fel az „álmodott közeljövőbe
álmodott távoli jövő”: az ugrás, amelyhez tán csak a gépkorszak hajnalának
ijesztő távlatai mérhetők, a DNS-alapú memória, amelynek „utólagos fényében” az
információrobbanás alig említendő epizód lehetne csak. S az ő története is kalandregény:
a feltalálókkal együtt az új termék, a sejtekbe információt nyomtató eszköz
piacra viteléért és a tisztázatlan forrásból szerzett (jellegzetesen török
módon ellentételezett) tőke megtisztításáért neki is a határait kell
feszegetnie. Mint mindenkinek ebben a könyvben. Aki itt akar valamit, az a
határait feszegeti.
Képzeletünkben vegyük kézbe a
lapot, a borjúbőrből készült pergament, Dávid király családfáját. Ayse Erkoc
legféltettebb kincsét a galériájából. A kis dolgok könnyedén elkerülik az ember
figyelmét. Az askenáz kézirat díszítő indái miniatűr írást rejtenek. Ez a
miniatúraminőségű díszkeretbe álmodott kommentár, ez a fraktál, a szövegben a
szöveg, a mikrográfia Ian McDonald
regényének valódi veleje. A regény „életét” betűk alkotják. De a valóság is
ilyen „írás”, amit ha jól olvas az ember, isten titkos, hét betűből álló nevére
lát. A valóság, amely valójában leképezhetetlen – ácsingózik utána az író, hogy
teljes özönét be tudja szuszakolni a könyvbe, hogy a tapasztalatai,
rácsodálkozásai „emberré formálva”, szereplővé alakítva ott lakjanak előtte
valamiféle rendben. Mert hisz érezni ezt a „valamiféle rendet” a világban
körülöttünk, s ha az érzés teljessége megfogalmazhatatlan is, az „isten
kegyelméből való” író újra meg újra ezt akarja visszaolvasni a könyvéből – a
valóság művi mását. Ijesztő, nemde? Egy elképzelt jövőbe álmodott történetről
beszélek, de mint mondtam, erre folyvást úgy kell emlékeztetnem magam.
Mert szerintem ez csak látszólag
hat egybefűzött történet. Mikrográfiaként ott lapul benne a hetedik – úgy adja
ki az egészet. A hetedik történettel egészül Isten túlságosan nagy, mégis egyszerre értelmezhetetlenül kicsi
betűkkel Isztambulra írt titkos neve? Hogy pontosan mi is a hetedik
történet? Azt nem tudom. Csak azt: a gólya Mohamed próféta szent madara. S a
történet úgy köröz, ahogy a madár az emelő áramlatokon. Hizir, a Necdetnek
megjelenő zöld szent nemcsak a hit tiszta forrásvize, de a szabadulás hirdetője
is. És minden – akár esetlenül festett – ikonban ott lakhat az óvó imádság.
Hogy valóban áll egy város – rétegei egymáson – kétezer éve. Csak apró dolgokat
tudok, olyan aprókat, mint a mikrográfia betűi. De azt érzem, hogy ezt a
könyvet a lélek légköre lengi be. Akkor is, ha eközben elképzelt jövőt álmodik.
Valósággá tettél, barátom. – hangzik el a mondat a Dervisház, a tekke bekerített kertjének levegőjében,
a történet végén. Hogy ki mondja, és kinek? Azt döntsd el magad, kedves olvasó.
Kiadó: Ad Astra
Fordította: Tamás Gábor
váó
VálaszTörlésCsak hogy mennyire a "közeljövőbe álmodott távoli jövő" a DNS alapú memória: http://index.hu/tech/2012/08/17/az_adattarolas_jovoje_a_dns/
VálaszTörlés