Tim Burton és Johnny Depp két
olyan név, amit ha meglátok a stáblistán, jó eséllyel szaladok a moziba
megnézni a filmet – noha mindkettőjüknek voltak már gyengébb alkotásaik, együtt
és külön-külön is, igazán nagyot tán
még nem csalódtam bennük. Az Éjsötét
árnyék ráadásul vámpírparódia, amit egykor lelkes, ma már inkább unott
vámpírtörténet-olvasóként mindig szívesen fogadok – arról nem is beszélve, hogy
Burton elszállt humora leginkább akkor van a helyén, ha vállaltan parodizál
(legalábbis mostanában). Azzal együtt is kíváncsi voltam a filmre, hogy a
történet már első ránézésre is sántít kissé – de hát itt nem is az a lényeg.
Arról viszont Nima posztjáig fogalmam sem volt, hogy a film egy hatvanas-hetvenes
évekbeli sorozat alapján készült, mely sorozat alapján egyébként íródott egy
könyvsorozat is. Nima leírása alapján a könyvnek és a filmnek sok köze nincs
egymáshoz, nem is valószínű, hogy elolvasom, mert alapból nem érdekel a vudu
(lehet, picit félek is tőle…), de azért érdekes, hogy Burton pont ezt ragadta
ki az eredetiből.
Na de vissza a filmhez. Ami igazi
gótikus kísértetfilmként indul – hatalmas, zegzugos, huzatos házzal a
dombtetőn, lepotyogó vízköpőkkel, köddel, titokzatos éji hangokkal, és egy, az
óceán fölé nyúló, még a
legkiegyensúlyozottabbakat is mélybe ugrásra csábító sziklával. (Mivel egy
valamire való gótikus kísértethistóriában nem (sőt, még annak a paródiájában
sem) jellemzőek a kiegyensúlyozott szereplők, elég hamar a mélybe is ugrik
valaki.) A dombtetőn álló házat a Collins család építette, kik Angliából
hajóztak az Újvilágba, ahol megalapították Collinsportot, és virágzó
halászfalut csináltak belőle. A család, a falu és a halászbirodalom örököse a
fiatal Barnabas Collins, aki épp megtalálta az igaz szerelmet, boldogan élne,
míg meg nem halna, és virágoztatná tovább a családi vállalkozást, ha nem lenne
a fülig szerelmes, és titokban vudu-boszorkány cselédlány, Angie, aki szörnyű
átkot bocsát a családra.
Barnabast vámpírrá változtatja,
majd boszorkányüldözők kezére adja, akik leláncolt koporsóban hat láb mélyre
temetik, hogy ott az idők végezetéig elmélkedhessen arról, miért is nem
szerette ő ezt az Angie-t. Csakhogy 1972-ben egy útépítés során a munkások
valami furcsa tárgyra lelnek a mélyben – s mire elgondolkodnának azon, okos
dolog-e egy leláncolt koporsót kinyitni, már késő. Barnabas visszatér az ősi
házba, ahol szembesül azzal, hogy az idők bizony, megváltoztak, a családja
leszármazottai pedig nem fogadják kitörő örömmel. Mivel az elszegényedett és
befolyását vesztett Collins család élő tagjai sem teljesen komplettek, nem esik
túlságosan nehezükre azzal magyarázni Barnabas furcsaságait, hogy Angliából jött, ő pedig nekiáll, hogy
visszaszerezze a család régi dicsőségét, és leszámoljon a várost két évszázada
irányító Angelique Bouchard-dal. És hogy, hogy nem, még a szerelem is újra
megérinti.
Annak ellenére, hogy a történet a
legnagyobb jóindulattal is bugyuta (kicsit kevesebb jóindulattal kidolgozatlan
és ostoba), remekül szórakoztam. A paródia remekül működik: Burton az összes
kísértetkastély-, vámpírromantikus-, időutazásos klisét kifigurázza, vannak itt
vérző festmények, önálló életre kelő ház, sápatag szerelmes, aki megszelídíti a
vámpír szívét, „inkább meghalok, mint hogy ne lehessek veled”, fekete
napszemüveggel és hatalmas fekete kalappal közlekedő vámpír, és persze Johnny
Depp, amint a tizennyolcadik századból a huszadikba csöppen. Annak ellenére,
hogy ezerszer láttuk már, fetrengve nevetünk rajta, főleg ahogy minden autóban,
reflektorban, és a McDonald’s logójában Mefisztó jelét látja és sűrűn veti a
kereszteket. Depp jóízűen komédiázik, ami jól is áll neki, de semmi újat nem
mutat – én imádom az őrült karaktereit, de azért most már szívesen látnám több
maszk nélküli, „normális” szerepben.
A többi szereplő közül egyedül
Michelle Pfeiffer jut szóhoz Depp mellett – a Collins család fejét alakító
színésznő annyira magabiztos és olyan elegáns még így, ötvenen túl is, hogy
simán elhiszem, hogy egy valaha gazdag és befolyásos család büszkeségének
utolsó morzsáin trónol a kis kastélyában, és bárkit széttép, aki a színe elé
kerül – még úgy is, hogy a történet azon kevés szereplője közé tartozik, akinek
nincs semmilyen különleges „képessége”. Kicsit sajnálom, hogy nem ő játszotta Angelique-et,
mert Eva Green a kétszáz éves boszorkány szerepében egyszerűen súlytalan – szép
nő, és nagyon gonoszul tudja összehúzni a szemét, de nem elég jó színésznő
ahhoz, hogy mélységet adjon neki (még paródiaszinten sem). Viszont heves
szexjeleneteik Depp-el legalább viccesek. Ha jobban belegondolok, Helena Bonham
Carter is eljátszhatta volna Angie-t, pláne, mert az ő szerepe – mint a Collins
család legifjabb sarja, a félárva kisfiú pszichológusa – eléggé a semmiben
lógott; kicsit azt éreztem, csak azért írták bele, hogy Helenának legyen
szerepe – persze, ettől még vicces.
A film legnagyobb erőssége a
fekete humor mellett a látvány és a hangulat. Burton ismét kiélhette magát, a
film csak úgy tobzódik az élénk, kicsit pszichedelikus látványelemekben, kezdve
a szereplők groteszk jelmezeivel, egészen a díszletszerű városka makettházai
közt piros sportkocsijával száguldozó Angie-ig. Néha már-már azt vártam,
megjelenik Willie Vonka egy óriási, színes nyalókával. A hetvenes évek
egyébként is jó terep a stílusparódiára: a hippikorszak nagyjából bármilyen
hülyeséget elbír, Michelle Pfeiffer első ránézésre függönyből szabott,
századelős stílusú ruhái éppúgy beleférnek a korba, mint a sápatag nevelőnő
angol iskolai egyenruhára hajazó babaruhája, vagy a pszichológus excentrikus
répaszínű haja. És persze nem maradhatnak ki maguk a hippik sem, akiket szintén
jóízűen figuráz ki a rendező – sajátos Burton-vonás, hogy a film egyik
legvérengzőbb jelenete a legviccesebb egyben.
Nem egy korszakalkotó mű, a
rendező filmográfiájában is csak erős közepes, de remek szórakozás.
Stílusparódia, vámpírvígjáték, gátlástalan tobzódás a látványban és az
őrületben. Aki nyitott a groteszkbe hajló fekete humorra, és szeretne egy
felhőtlen, agyelhajítós estét, nézze meg – garantáltan kikapcsol. Komolyan
venni meg gyakorlatilag lehetetlen.
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése