Suzanne Collins Az éhezők viadala-trilógiája az utóbbi
évek legsikeresebb ifjúsági fantasy (avagy, a manapság egyre divatosabb, és
általam kissé utált kifejezéssel: „young adult”) megjelenései közé tartozik.
Túl azon, hogy az olvasók körében elért népszerűsége a Twilight-éval vetekszik, azzal szemben többnyire a kritika is
elismeri. Nem is volt kérdéses, hogy előbb-utóbb (inkább előbb) Hollywood is
ráteszi kezét az alapanyagra – idén tavaszra el is készült az első rész
filmváltozata. A várakozások óriásiak voltak, a forgatás előtt-alatt felreppent
hírek alapján hol temettük, hol epekedve vártuk a film bemutatóját, a színészek
kiválasztása az ilyenkor szokott módon felborzolta a rajongók idegeit, és már
jóval a mozikba kerülés előtt felmerült a szokásos kérdés: vajon lesz-e
folytatás?
Nos, Az éhezők viadala
filmváltozata jött, látott és győzött. Világszerte óriási sikert aratott, és ma
már elmondható, hogy mind a rajongók, mind a könyvet előzetesen nem ismerő
filmnézők szerették. Mivel én az előbbi csoportba tartozom, volt bennem egy
óriási várakozás, hogy azt a világot, amit annyira szerettem a könyvekben (bár
ez így nem pontos, mert Az éhezők viadala világa minden, csak nem szerethető –
tehát: azt a világot, amit annyira jól felrajzolt Suzanne Collins) vajon
sikerül-e könyvhűen, egyszersmind működően adaptálni.
Nem tartozom azon rajongók közé,
akik egy-egy kedvencük adaptálásakor a részletekhez való merev ragaszkodást
követelik meg az alkotóktól: amennyiben a történet szempontjából nincs
különösebb jelentősége, egyáltalán nem érdekel, hogy például a szereplők
kinézete épp olyan-e, mint a könyvben, ahogy az sem szokott zavarni, ha
kihagynak néhány, kevésbé jelentős részt. Ami viszont nagyon tud zavarni,
hovatovább még egy oldalról oldalra pontosan adaptált történet nyújtotta
élményt is tönkre tudja vágni, az, ha nem sikerül közvetíteni azt az atmoszférát, ami az alapanyag sajátja.
Ettől ez esetben nem kellett tartanom: az első percektől kezdve, amikor
Katnisst követtük a kies, nyomorgó tizenkettedik körzetben, amint reggeli
vadászatára indul Gale-lel, pontosan azt a fojtogató hangulatot éreztem, amit a
könyvek olvastakor. És valahol ez a lényege az egésznek: nem a dráma, nem az
akció, nem a szereplők ruhái, hanem az a zsigeri fenyegetettség-érzet, ami
áthatja a Panem peremkerületén élők mindennapjait, és ami aztán a szereplőkkel
tart az Arénába is.
A történet egyébként meglepően hű
a könyvhöz. Az Észak-Amerika romjain felépült Panem tizenkét kerületéből minden
évben kiválasztanak egy-egy tizenkét és tizennyolc év közti lányt és fiút, hogy
körzetüket képviselve részt vegyenek az Éhezők Viadalán. A brutális valóságshow
a Panemet irányító Kapitólium lakosainak az év legnagyobb „eseménye”, afféle
groteszk játék (ahogy az eredeti cím is utal rá: Hunger Games), míg a tizenkét körzet lakóinak, akik gyermekeiket
kénytelenek beküldeni az Arénába, örök emlékeztető: egykori lázadásukra, és az
azt követő kiszolgáltatottságra.
Katniss Everdeen, a tizenkettedik
körzet titokban vadászó lánykája kishúga helyett jelentkezik önként a Viadalra
– a legszegényebb körzet versenyzőjeként, egy mulya pékfiúval az oldalán,
alkoholista mentorral súlyosbítva nem sok esélye van nyerni. Egész életükben
erre készülő gyilkológépek, szponzorok hadai által támogatott vetélytársak
mellett Katniss az esélytelenek nyugalmával okozhat felfordulást a Viadalon és
„vihet új színt” a játékba. Aminek aztán senki által nem várt következményei
lesznek…
A rendező, Gary Ross és a
forgatókönyvön vele dolgozó Billy Ray remekül ragadták ki a lényeget a
Viadalból és nagyon jó érzékkel töltötték ki a hiányokat – mivel a könyv
elbeszélője Katniss, értelemszerűen csupán annyit tudunk az Arénán kívül zajló
eseményekből, amennyit ő. Ez a film esetében nem működött volna, ide kellettek
azok a részek, amelyek a játékmesterek munkáját mutatták – akik bizony, ha
unalmassá válik a show, beavatkoznak, és beküldenek néhány mutánst –, vagy
amelyek Haymitch szponzorszerző kalandjaira utalnak. De ugyanígy kellett az is,
hogy lássuk, a Kapitólium dekadens közönsége és a tizenkettedik körzet rettegő
lakói hogy követik a Viadalt – ki monumentális kivetítőn, pezsgőzve és vérözönt
várva; ki lepusztult házában szorongva, hogy vajon az ő körzetének versenyzője
lesz-e a következő áldozat.
A könyv egyik legérdekesebb része
ez a már-már abszurditásig fokozott ellentét a körzetek és a Kapitólium között
– tartottam kicsit tőle, hogy a filmvásznon „puhítják” ezt a különbséget, de
szerencsére nem így történt. A Kapitólium olyannyira groteszk, hogy simán
elhisszük: ezek az elfajzott idióták tényleg arra izgulnak, hogy csóró gyerekek
a képernyőn ölik egymást. Őrültebbnél őrültebb kosztümök, agyonplasztikázott
arcok, saját kivételezettségébe beleőrült felső társadalmi osztály az egyik
oldalon; megtört, szürke, a kilátástalanságba belefásult munkások a másikon. A
könyvre jellemző vaskos társadalom- és médiakritika a filmben is maradéktalanul
átjön, úgy, hogy nincs erőszakosan az arcunkba tolva: aki fogékony rá, ad
absurdum nyitott szemmel jár a saját világunkban, úgyis észreveszi a
párhuzamokat, aki meg nem, az nyugodtan ellehet enélkül: a film önmagában
szórakoztató.
Az atmoszféra és a remekül
adaptált forgatókönyv mellett a film nagy erénye a kiváló szereplőgárda. Mélységesen
hálás vagyok a készítőknek, amiért Katniss szerepét nem egy butuska csinibabára
bízták, hanem Hollywood egyik legtehetségesebb fiatal színésznőjére, Jennifer
Lawrence-re. A színésznő, akit mindössze húsz évesen már jelöltek Oscarra a Winter’s Bone című filmben nyújtott
alakításáért, remekül hozza azt a kicsit karcos, magának való, kemény Katnisst,
akit a könyvben megismertünk. Akinek legjellemzőbb tulajdonsága, hogy nem egy
szerethető főhős – és Lawrence mer
nem szerethető lenni a vásznon; ugyanakkor amint Katniss érzelmeket fedez fel
magában – mint a haldokló Rue ravatalánál –, életre kel és megmutatja, milyen
lehetne ez a lány, ha nem a tizenkettedik körzet mocskában nőtt volna fel. És
legnagyobb szerencsénkre ott van benne a folytatások Katnissa, a harcos és a
jelkép is.
Erős főszereplő mellé hasonlóan
erős mellékszereplők dukálnak: a Peeta-t játszó Josh Hutcherson sótlan és kissé töketlen „mamakedvence”, épp,
mint a regényben – ugyanakkor jól játssza a Katniss háta mögött ügyeskedő
túlélőt is. Liam Hemsworth a gyerekkori barát, Gale nyúlfarknyi, ám
jelentős szerepében emlékezetes – már csak azért is, mert ritka jó pasi. Az
alkoholista mentort alakító Woody Harrelson cseppet sem meglepő módon remek, akárcsak a
játékmester, Seneca szerepében Wes Bentley. Aki nekem különösen emlékezetes
marad, az a showman Caesar Flickermant alakító Stanley Tucci, aki a groteszkig
fokozott ripacskodásával sokat tett hozzá a már említett húsbavágó
médiakritikához.
Egy remek regény remek
adaptációja Az éhezők viadala – rajongóként nem nagyon találtam hibát benne.
Ami ennél is fontosabb, és a mai hollywoodi filmek átlagszínvonalát tekintve
szinte bravúr, hogy olyasvalakivel néztem meg, aki nem olvasta a regényeket, és
ő is remekül szórakozott. Több ilyen izgalmas, feszes, látványos, ugyanakkor
elgondolkodtató és kiváló alakításokat felsorakoztató film kéne a mozikba –
remélem, a folytatás, a Futótűz is legalább
ezt a színvonalat hozza majd.
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése