Hát ez is véget ért… A tévésorozatok
történelmének egy korszaka zárult le hétfőn hajnalban, erről sokan sokfélét
fognak még írni – lehet kárhoztatni, meg lehet éljenezni, meg lehet észérvekkel
védeni minden oldalról és támadni másikról, de akkor is tény: ez a nyolc év,
amit a Trónok harca (nem, nem A
tűz és jég dala… ez a könyvsorozat címe, és bár nem elegáns, a tévésorozat Trónok harca néven futott, amit ha már a
szerződésükbe belefért, mi is tartsunk tiszteletben) diadalmenete fémjelzett,
maradandó nyomot hagy a sorozatgyártáson. Elképesztő volt anno a bátorság,
amivel belevágott az HBO ennek a baromi drága, erőszakban, vérben,
vérfertőzésben, járkáló hullákban, sárkányokban gazdag történetnek az
adaptálásába és valahol elképesztő az is, hogyan hagyták saját kardjába dőlni a
szériát.
Mikor is hagytuk magunk mögött Martin regényeit?
Valamikor az ötödik évad táján, azt hiszem. Azóta folyamatos vita tárgya, hogy
vajon a két showrunner, David Benioff és D. B. Weiss meg tudja-e közelíteni a
szerző színvonalát; ahogy az is, vajon Martin mennyit árult el a tervezett
végkifejletből és mennyiben működött közre az immáron könyvpótléknak tekinthető
évadok írásában? A válasz évről évre, évadról évadra, részről részre változik.
Sokáig tartotta magát a hivatalos verzió, miszerint a végkifejlet adott, csak
az odáig vezető út nem lett a készítők orrára kötve. Ez megmagyarázta, miért
kanyarították teljesen máshogy egyes szereplők szálait és miért hagytak ki más -
a könyvben látszólag fontos - szereplőket. Biztos nem lesznek fontosak a
végkifejletben… Martin karaktereinek kiherélése már kevésbé állt biztos
lábakon, de egye fene, néhány mellékszereplőt beáldozhatunk a kreatív szabadság
oltárán. Aztán elérkeztünk a hetedik évadhoz és egyre biztosabbá vált: ennek az
egésznek már semmi köze Martinhoz. Legalábbis ahhoz a Martinhoz, aki az első
három könyvet írta. Mert bár elvakult rajongók mindig voltak és lesznek, akiknek
szemében alapvetés, hogy amit az író akár egy nyomorult koktélszalvétára
lefirkant az mindig szentírás bármilyen adaptációhoz képest; sajnos be kell
vallanunk, hogy a negyedik-ötödik kötet sem hozta a megszokott színvonalat,
jócskán túlírt és itt-ott átgondolatlan darabok, amelyek után nyilván nem
véletlen, hogy a szerző is zsákutcába került és nyolc éve képtelen folytatni a
történetét. Mert ez egy zsákutca. Lehet szépíteni, lehet azzal magyarázni, hogy
a sorozat fejlesztésére fókuszált, aztán előzményeket írt; lehet konspirálni,
hogy már meg is írta, csak nem akarta kiadni amíg fut a sori; ki lehet találni
még ezer mesét, de szerintem ha egy ekkora siker birtokában lévő író tudná mit
akar akkor már megírta volna és kiadta volna. Gyakorlatilag úgyis tök mindegy,
mit írt volna, lennének pár millióan akik szerint fényévekkel jobb mint a
sorozat…
Már ha eddig megírta volna. Most, a
sorozat végével (még ha ez a vég felemás is) kezdem úgy gondolni, hogy Martin
biza saját csapdájába esett. Mert most már nem írhat olyat, amivel igazán jól
jönne ki ebből. Írhat jót persze – s még mindig igaz: lesznek pár millióan akik
szerint bármi amit ír, fényévekkel jobb mint a sorozat. De! Épp a sorozat
mindenáron való felülírásnak követelménye fosztja meg attól a kreatív
szabadságtól, ami a nagy művekhez szükséges. Mert van egy végkifejletünk.
Amihez el kell érni, ugyebár, ha nem akarja szembeköpni az eddigi
kijelentéseit. Bárhogy jut el oda, le kell nyesnie egy halom szálat, amit ő
maga írt meg, meg kell erőszakolnia itt-ott a saját történetét ahhoz, hogy oda
futtassa a szereplőket, ahova eljutottunk. Nem hiszem hogy van olyan jó író
(mármint nem hogy Martin olyan jó író-e, hanem hogy egyáltalán létezik-e olyan
író) aki ezt meg tudná tenni anélkül, hogy magára vonná a rajongók haragját.
Vagy választhatja azt az utat, hogy mégis teljesen más befejezést ír – tán akkor
járnánk legjobban. Ha hagyná külön életet élni a két műfajt. Óhatatlanul lennének,
akik a tévésorozatot ismerik meg előbb (vagy kizárólag) – nekik ez lenne „A” Trónok harca. A többiek meg csak egy
kisiklásnak tekinthetnék, egy „hogyan ne fejezzük be a történetet?”
kísérletnek.
Érdekes a popkultúra működése, hisz ugyanezt
a sémát látjuk megelevenedni épp idén egy másik csúcssorozat, A szolgálólány meséje kapcsán, azzal a
különbséggel, hogy Atwood nem tervezett folytatást, és a sorozat újabb évadai
után döntött úgy, megírja a saját verzióját – ismerve az eddigi munkásságát és
a könyveken kívüli megnyilvánulásait, azt várom, ez egy gigantikus fricska lesz
a sorozat készítőinek, egy csakazértis más irány. Bár nagyon más zsáner, és a
rajongók is nagyon más alapállásból tekintenek a művekre, a kérdés ugyanaz:
vajon a sorozatverzió „az igazi” pusztán mert az volt előbb, vagy a könyv, mert
az származik az eredeti szerzőtől? Vagy végre meg kéne hagyni az olvasó/néző
szabadságát, hogy eldöntse, neki melyik tetszik jobban, anélkül hogy
bármelyiket kikiáltanánk alapvetésnek? Esetleg bevallhatjuk magunknak, hogy
működik mindkettő és végre elfogadhatjuk, hogy egy történetnek nem csak egyféle
vége lehet? De vajon el tudjuk-e fogadni? (A napokban egyébként maga Martin is azt írta a blogján, hogy hülyeség azt firtatni, melyik az „igazi” befejezés... ahogy fogalmazott, ő megírja, az olvasók elolvassák, aztán mindenki eldönti melyik tetszik jobban.)
És
akkor beszéljünk kicsit erről a kurta-furcsa befejező évadról hosszan és SPOILERESEN a tovább után…
…ami nekem leginkább az egyensúlytalansága
miatt marad emlékezetes. Egy hét évadon keresztül építgetett sorozatot egyszerűen
nem szabad így befejezni. Ilyen összecsapottan, logikátlanul, ostobán. Persze
mindent meg lehet magyarázni, mindenre lehet előzetes jelmorzsákat keresni a
megelőző mintegy hetvenórányi mozgóképen, akár vállat is lehet rántani, látva
hét évadnyi karakterfejlődés sutba dobását egy pillanat alatt, hogy hát evvan,
emberek vagyunk, sose tanulunk… De nem elegáns. Valaha a karakterekért
szerettem meg ezt a sorozatot – akiket most módszeresen kiheréltek. Az első
négy évadban imádtam az intrikákat, a politikai sakkjátszmát, azt hogy minden
kimondott és elhallgatott szónak súlya volt – a végére se intrika, se politika,
se súly nem maradt. A legnagyobb játékosokat nevetséges módon nyírták ki, a
legokosabb ember Westeroson elvakult naiv szerelmesként viselkedett, a
kiegyensúlyozott játszma helyét felváltotta egy iszonyatos túlerővel rendelkező
őrült. Ám legyen.
Építsünk fel egy mitikus gonosz erőt, aki
hét évadon keresztül fenyegeti az egész világot, aki holtakból épít sereget
maga köré, aki el akar pusztítani minden életet a földön – aztán végezzünk vele
egy rész alatt, egy borzalmasan irritáló, élvezhetetlenül fényképezett,
butaságoktól hemzsegő csatában. Kész, ennyi volt. A köré rajzolt mítosz megy a
csudába, a fényhozóról szóló jóslat mintha el se hangzott volna, a csatát
megnyertük, lapozzunk. Adjunk a legtenyérbemászóbbként induló karakternek
gyönyörűen - tényleg gyönyörűen - felépített fejlődéstörténetet, járassuk meg
vele a poklot ezerszer, hogy aztán visszamenjen oda, ahonnan elindult, ahhoz,
akit hét évad után végre egyszer, egyetlenegyszer elhagyott. És haljon meg
vele. Tegyük nevetségessé a bábjátékost, aki az első rész óta mozgatta a
szálakat azzal, hogy térden állva könyörög az életéért a nőnek, akiből ő nevelt
királynőt. Üssük agyon egy kővel a leggonoszabb emberi teremtményt, akit évadokon
át utáltunk és akit minden második szereplő meg akart ölni, joggal.
Túl sokszor éreztem azt az utolsó két évad
során, hogy ez már nem az a Trónok harca.
Ez egy tucat hollywoodi gagyi. Aztán amikor megcsillant valami a régi Trónok harcából, nagyon tudtam örülni. Az
első két részt például, minden időhúzása ellenére, imádtam. Igen, így kell
felvezetni a világ sorsát eldöntő nagy csatát – össze kell terelni a soksok éve
szétszakadt hősöket, meg kell adni mindenkinek a maga nagy pillanatát, el kell
varrni a szálakat, be kell záruljanak a körök. Minden találkozás, minden
beszélgetés, minden pillantás úgy utalt vissza az előző évadokra, ahogy azt
vártuk. Csak épp egy hat részes záró évad két részét pazarolták erre, miközben
még le kellett győzni holtakat, Cersei-t, aztán eldönteni, ki ül arra a
nyomorult trónra. Négy rész alatt. Négy rész alatt kivégeztük az Éjkirályt,
felégettük Királyvárat, elűztünk egy őrült királynőt, hogy a helyébe tegyünk
egy még őrültebbet, akit aztán gyorsan kinyírtunk, de akkor már nagyon kellett
sietni, ezért a karakterek igazi drámáját meghagytuk Martinnak, hátha mégis megírja,
hátha ő tudja majd, hogyan, hátha akkor nem leszünk rászorítva Kit Harrington
meg Emilia Clarke gyenge színészi képességeire… Tényleg végig ezt éreztem az
utolsó két rész alatt: csak tudjuk már le. Így lett a lányból, aki az első évad
végén belépett a tűzbe és kijött három sárkánnyal, akinek hét évadon keresztül
követtük az útját és akinek a fél világ drukkolt, kettő (kettő!) rész alatt
tomboló tömeggyilkos. Így választottak királyt Westeros urai öt perc alatt (a
negyedik évadban Tyrion tárgyalása nagyjából három teljes részt tett ki – úgy,
hogy egy perce sem volt unalmas!). Így NEM kaptunk magyarázatot arra, mi a
fészkes fenét csinált a Háromszemű holló az utolsó két évad során, azon kívül,
hogy meredt a semmibe és várta, hogy valaki koronát biggyesszen a fejére. A
legnagyobb mágikus hatalom Westeroson. Aki csak vár.
Ami a végkifejletet illeti: ezer szinten
logikus és a Stark-rajongó énemet persze kielégíti, csak az odavezető utat
felednénk… Tyrion monológja, amivel megválasztatja az „emberiség élő
emlékezetét” királynak (a fiút, akinek a megnyomorítása az egész háborút
elindította), és felrajzolja egy új világrend lehetőségét, mesteri (Történetek. Nincs, ami nagyobb erővel bírna
ezen a világon, mint egy jó történet). Ahogy az is, hogy az Éjkirály
gyilkosának (aki nem, nem lehetett más, mint Arya, a lány, aki a halál jegyese,
akit évadokon keresztül erre képeztek ki!) nincs maradása Westeroson, hisz soha
nem lehet ő már az a lány, aki valaha elhagyta Derest egy stikában kapott
karddal az oldalán. Imádtam, hogy Sansa, a hülye picsa karakter
iskolapéldájaként induló Sansa Stark, aki végiszenvedett hat évadot a
legundorítóbb szadisták játékszereként, aki Cersei és Kisujj mellett tanulta ki
a politikai játszmázást, még a saját testvérével szemben is kiáll Észak
függetlenségéért és királynő lesz (igazából az egyetlen gondosan felépített
karakterfejlődés amit végig is vittek – ráadásul [nem tudok leszakadni a Stark-mániámról] hatalmas fricska a „nem hajlik, csak törik” fantasy-lovag kliséjét kimaxoló Ned Stark karakterének és rajta keresztül a hősi fantasy műfajának, hogy nem valamelyik hozzá hasonlóan hősies jövőre (hősies halálra) szánt fiacskája vitte tovább az örökségét, hanem az általa oly nagyon megvetett intrikusok példáját követő lánya...). És persze Jon… A tűz és a jég. A fiú,
akinek származása hat éven át a legtöbb találgatás tárgya volt, aki miatt a
becsület szobra Ned Stark eldobta azt, ami az életénél is fontosabb volt, aki
visszajött a halálból, a trón jogos örököse – csak egy lufi volt. Ott végzi,
ahonnan elindult. Ha van valaki, akiért Dany-nél is többet izgultunk, az Jon –
éppúgy feleslegesen. Ha van rejtély, ami hat évadon keresztül lázban tartotta a nézőket, az Jon származása – teljesen feleslegesen (állítólag még a Weiss-Benioff páros „beugrója” is az volt Martinnál, amikor a jogokért pitiztek, hogy vajon tudják-e ki Jon édesanyja... de minek?).
Végülis a trónok harca igazi ereje mindig
a meglepetés volt. Az hogy szembement a várakozásokkal, hogy meg merte tenni,
hogy az első évadban kinyírja a főszereplőt, hogy módszeresen évadokon
keresztül mérte a csapásokat családokra a remény legkisebb jele nélkül – e tekintetben
visszatértünk a gyökerekhez. A meglepetés megvan. Sem Jon, sem Dany, sem senki
nem ül a Vastrónra. Hiába volt minden küzdelem, minden lerágott köröm, minden
rajongói teória. E tekintetben nem lehet okunk panaszra. Csak hát a
megvalósítás… Nézzétek újra az első évadokat. Ned Stark lefejezése, a sárkányok
„kikeltése”, Tywin Lannister meggyilkolása, a Vörös Nász, Shireen megégetése
sokadszor is ugyanakkora sokkot tud okozni. Ehhez képest a sorozat utolsó négy
része egy délutáni matiné összetettségével bír. Kár érte. Igazán szeretném
szívből szeretni, de ez megmarad az első négy évadnak. Azért lehet hogy egyszer
ha sok szabadidőm lesz, újranézem. És hogy elolvasom-e a könyveket? Ha Martin
valaha megírja, igen. De szerintem nem fogja. Inkább ír néhány előzménysorozatot
az HBO-nak. Amiket végre minden várakozás nélkül nézhetünk majd.
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése