Jonathan
Franzen,
a kortárs amerikai irodalom egyik legnagyobb sztárja, a Szabadság, a Javítások
és a Tisztaság
szerzője ezúttal egy esszékötettel jelentkezett, melyben a klímaváltozás
problémáját járja körül a maga meglehetősen sajátos nézőpontjából. Sajátos,
hisz Franzen egy percig sem tagadja, hogy épp annak a kivételezett tehetős nyugati
rétegnek a tagja, akik kitermelték a klímaváltozást elsődlegesen katalizáló
ipari forradalmat és szabadversenyes kapitalizmust. És akik, néhány nagy
sajtónyilvánosságot kapó megmozdulást kivéve, gyakorlatilag semmit nem tesznek
a folyamat megállításáért.
Már ha egyáltalán beszélhetünk még
megállításról… Franzen szerint nem. A klímaváltozás nála már lefutott ügy, az
ember - itt kifejezetten a nyugati fogyasztó - előtt pedig az a kihívás áll,
hogyan képes együtt élni a megváltoztathatatlannal. Vajon mekkora sokk kell
érjen minket ahhoz, hogy lemondjunk civilizációs vívmányainkról, a
szabadkereskedelemről és a korlátlanul igénybe vehető szabad
helyváltoztatásról? Ha máról holnapra betiltanák a repülést (mind a személy-
mind az áruszállítást), vajon együtt tudnánk élni vele? Márpedig szerzőnk
szerint legalább ekkora horderejű azonnali változtatásra lenne szükség ahhoz,
hogy fogható eredményt érjünk el.
Írja ezt olyasvalaki, aki egyébként az év
nagy részében utazik – földrészről földrészre, hol írói körutakra, hol
személyes hobbija, a madármegfigyelés ürügyén. 2015-ben több mint ezerkétszáz
madárfajt figyelt meg – el lehet képzelni, hogy nagyon is tisztában van a saját
ökológiai lábnyomával. Szerencsénkre nem is próbálja szépíteni, mondjuk ő amúgy
sem az a szépítgetős fajta. Ne feledjük: olyan íróról van szó, aki elég nyíltan
utál nagyon sok mindent, a digitalizációtól kezdve a posztmodernen át Trumpig
(mondjuk őt ki nem?); aki a német nyelv és a szemiotika szerelmese (nyilván nem
ezzel fogja meghódítani a twittert); és aki a cuki szőrös vadmacskák irtását
javasolja a valljuk be, sokkal rosszabb sajtóval rendelkező madarak védelmében.
Franzen nem hisz a globális klímavédelemben,
ami szerinte mára hasonlóan iparivá vált, mint a nyersanyagfeldolgozás, ami
ellen küzd. Ehelyett a helyi sajátságokra épülő, lokális kezdeményezésekre
építene, melyeket számos madármegfigyelő- és riportútja során maga is megismert
és amelyeknek leírásai egyébként a kötet legjobb részei. Akárcsak a globalizmus, a klimatizmus is elidegenít. Az amerikaiak ma
mérhetetlenül nagy távolságban élnek azoktól az ökológiai károktól, amelyeket a
fogyasztói szokásaik okoznak, de még ha a jövő fogyasztói jobban a tudatában
lesznek is az ökológiai lábnyomuknak, és garantáltan zöld üzemanyagot fognak
tankolni, az elidegenedettségükön ez mit sem változtat majd. A földkerekség
teljes denaturalizálását csak úgy tudjuk elkerülni, ha a természetet megannyi
külön-külön veszélyeztetett lakhely vagy élettér összességének tekintjük, nem
pedig valami elvont dolognak, ami „haldoklik”.
Ha már madarak… Ha csak az ember nem
mániás madármegfigyelő, mint szerzőnk, akkor a kötet közepe táján azért kezd
elege lenni a rengeteg - túlnyomórészt ismeretlen - szárnyasból, de az az
igazság, hogy épp ez a túlzás hitelesíti a mondanivalót: itt van valaki, aki
trendek ide, szerkesztők által sulykolt kiegyensúlyozottság oda, arról ír, ami
neki fontos. Az, hogy a környezet és az élővilág védelmét is e nézőpontból
szemléli, természetes és őszintesége miatt elismerésre méltó, az méginkább,
hogy folyvást szembesíti önmagát és az olvasót is e hozzáállás ellentmondásaival
és saját kételyeivel. Hisz végső soron az összes „mi értelme dollármilliókat költeni néhány madár költőhelyének
megóvására miközben a Föld másik pontján gyermekek halnak éhen?” típusú
kérdésnek van létjogosultsága – és nincsenek egyértelmű válaszok. Ahogy nincs
örökérvényű igazság sem ott, ahol különböző fajok életterei közt kell
választani, ahol arról van szó, hogy irtsuk ki az ember által behurcolt
rágcsálót az őshonos madárfaj védelmében, ahol az a kérdés, hogy van-e értelme
bármily kicsi gesztusnak a környezetvédelem oltárán, ha nem vagyunk hajlandóak
meghozni igazán jelentős áldozatokat. Persze, nyilván idén nyáron is
elrepülünk/autózunk/vonatozunk sokszáz kilométerre és közben lelkesen
posztoljuk az instán a legújabb trendi vászonyzacsit amire lecseréltük a
nejlont – ne legyünk álszentek, így lesz. De legalább lássuk meg az emögött
rejlő ellentmondást.
Franzen ezt is kimaxolja, és a kötet
legjobb és legszemélyesebb írásában, mely egyszerre állít emléket nagybátyjának
és mutat be egy antarktiszi hajóutat, a létező legironikusabb módon írja meg a
kiváltságos kevesek komolyan vehetetlen dilemmáját… De aztán, ahogy ez éghajlatváltozási vitáknál megszokott, amikor a
diagnózisról az ellenszerekre terelődik a szó, a tragédia tragikomédiába
fordult. Ott ültünk egy olyan hajó szalonjában, amely percenként több mint
tizenhárom liter üzemanyagot fogyaszt, és Adamet hallgattuk, aki arra
buzdított, hogy járjunk kistermelők piacaira, és cseréljük izzólámpáinkat LED
világításra. Persze „megoldás” nincs az ő kezében sem, nem is állít
ilyesmit – vitára akar ingerelni, elgondolkodtatni, nézőpontot váltani. Hogy
mindent saját magán és mániáin szűr át? Így van. De szélsőségesen individuális,
digitalizált világunkban, amikor mindenki szénné osztja a magánéletét a
közösségi oldalakon, amikor egy ripacs a twitterről irányítja az Egyesült
Államokat és amikor egy valóságshow-sztár fenékfotója milliószor nagyobb
nyilvánosságot kap mint egy újabb faj kihalása, a személyes történeteknek és
nézőpontok ütköztetésének nagyobb a fontossága, mint hisszük. És ezzel meg is
adja a választ arra a kérdésre, hogy mi értelme van manapság, amikor az esszé
ennyire nem divat, mégis esszét írni. Hisz ez önmagában egy folyamatos vitára
ingerlő műfaj. Vitázzunk vele!
Kiadó: 21. Század
Fordító: Bart István
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése