Anna negyvenes, háromgyerekes
nyelvtanárnő. Egész nap rohan, reggel próbálja rávenni a legnagyobbat hogy
keljen fel, menjen iskolába, és lehetőleg ma ne hagyja bent a tornacuccát a
suliban; alkudozik a középsővel, az egyetlen lánnyal, hogy milyen ruhát adjon
rá az oviba; örül, ha a kicsi, a még bölcsis átalussza, amíg a nagyobbakkal
vív. Aztán reggeli, kinek-kinek a saját dilije, amíg Anna uzsit készít, apuka
próbálja féken tartani a hármasfogatot, hogy ne szedjék szét az asztalt; majd
indulás oviba-suliba-bölcsibe. Alkudozás hogy ki kiért hova megy és melyik
gyereket melyik szülő viszi melyik edzésre, különórára. Közben a mosogató
időtlen idők óta folyik, a háztartási pénz fogytán, a nagymamától kell megint
szívességet kérni, a munka egyszerre kikapcsolódás, megélhetés és nyomasztó
teher, a háttérben pedig húzódik a dráma: ez a házasság a széthullás szélén
áll. De megengedheti-e magának Anna, hogy széthulljon?
Szilágyi Zsófia Cannes-ban díjazott első
nagyjátékfilmjében a hétköznapiságot varázsolja félelmetessé. Azzal, hogy
fikarcnyi engedményt sem tesz a hatásvadászatnak, a fikciónak, hogy nem
hajlandó elemelni Anna drámáját a mindennapjainktól, pont azzal szembesít, amivel
nem szeretjük, ha szembesítenek minket: hogy mennyi Anna él körülöttünk. Hogy
mi is lehetünk Annák. Hogy valójában számos alkalommal már most Annák vagyunk.
És e tekintetben tök mindegy, van-e gyerekünk, vagy sem: ugyan a film
egyértelműen egy túlhajszolt anyáról szól, a „túlhajszoltanyaságnak” minden
gyötrelmét és szépségét bemutatva, bántó leegyszerűsítés azt gondolni, hogy csak az anyákról szól. Mert ott vagyunk
benne mind, a rohanásaink, szőnyeg alá söpréseink, félrenézéseink, jóindulatba csomagolt
értetlenkedéseink. Ahogy a nagymama következetesen nem látja meg, hogy itt
nagyobb baj van annál, hogy Anna fáradt, Szabolcsot meg nyomasztja a legújabb
munkahelyi ügye és kedvesen felajánlja, hogy menjenek el valahova kettesben,
addig ő vigyáz a kicsikre – ugyan melyik nagymama hajlandó meglátni, hogy
fiacskája félrelép? Ahogy a jó szándékú kolléga-barát az ebédnél félig
viccesen, félig komolyan Anna képébe mondja: szinte engedélyt adtál rá – mert van
az a pont, ami után már a barátok szavai is elfogynak és inkább elvicceljük a
másik tragédiáját.
Mert ennek az egy napnak a hátterében
végig ott húzódik a dráma: Szabolcs épp félrelép, a feleség egykori
barátnőjével, Gabival, aki a nyitányban kedvesen közli Annával, „nem is tudom
hogy vagyunk képesek ezt megtenni veled” – hát hogy… Létezik-e ennél
közhelyesebb társadalmi minta? A feleség túlhajszolt, fáradt, valamelyik gyerek
örökké beteg, az anyósnak százezrekkel tartozunk, naná, hogy aki lát bármerre
kiutat, menekülne. No nem el, elvégre szereti ő a családját, csak egy kis
levegőt venni. Hogy többnyire a férj az, aki menekülhet, nyilván az évszázados
társadalmi szerepek eredménye – és nem kell hozzá feltétlen eleve determináltan
hűtlen seggfejnek lenni. Szabolcs sem az, és ez a forgatókönyv mértéktartását
dicséri – csak egy szerepeiben bizonytalan pasi, aki nem tudja hogy kezelni
azt, hogy apaként-családfenntartóként-férjként valójában csődöt mondott. A film
nagy erénye, hogy nem csinál ebből sem drámát – hisz Anna sem engedheti meg
magának a drámát. Két rohanás közt, két különórára való beesés közt próbál
telefonon beszélni a férjével, de hiába. Aztán menni kell a gyerekért, aki
előtt nem eshet szét.
Minimalista eszközökkel elbeszélt
hétköznapi történet ez – ilyesformán a legtöbbet a színészeire bízza. Ez a film
Szamosi Zsófia filmje, gyakorlatilag minden jelenetben benne van, minden rezdülését
veszi a kamera, az egész történet, a három gyerekkel, a házasság lassú
felemésztődésével, az egyre terhesebbé váló mókuskerékkel ott van az arcára
írva. Néha legszívesebben megráznánk, hogy álljon már kicsit a sarkára, de
aztán bekúszik a képbe az egyik gyerek és tudjuk, hogy nem lehet, anyunak
összeszedettnek kell maradni, csak az a ránc mélyül a homlokán. Aztán amikor
kitör, amikor a bunkó autós leszarosgyerekezi a legnagyobbat, már vele együtt
ütnénk szájba – akkor is, ha nincs gyerekünk, akkor is, ha történetesen neki
van igaza.
És mennyi minden maradt még ott ebben a
napban – mennyi minden van, ami nem fér bele egy átlagos hétköznapunkba. A
gyerekek kis magándrámái: a nagyfiú, akivel nem akarnak barátkozni a suliban,
aki mindenét elhagyja, akire nem figyel oda soha egyik szülője sem, pedig tán
nem kéne neki más, mint hogy egyszer végighallgassák, amit a fekete lyukakról
regél; a kislány, aki a nagyi szerint hiperaktív, de lehet hogy csak
foglalkozást igényelne; a kicsi, aki perszehogy belázasodik a nap végére. Az a
fránya csöpögő mosogató; az akciós májkrém a közértben; a kérdés, hogy miért
nem tud megélni egy kétkeresős (ámde nem túlfizetett pozíciókban dolgozó) középosztálybelinek
számító (legalábbis a hazug statisztikák szerint) család három gyerekkel,
hitellel, különórák hadával manapság e vidéken? Ne fordítsuk el a fejünket –
nem mindig tud. Van ilyen. Több, mint gondolnánk. Csak ez nem fér bele a
filterezett insta-posztok világába. De amikor a trendi IKEA-konyhabútorból
kikandikál a műanyag vödör, mert nincs pénz vízvezetékszerelőre, az pont azért
hat zsigerileg, mert minden második otthonban ott egy ilyen „műanyag vödör”. A
zárójelenet zsenialitását is épp ez adja – hogy sokkal több Anna van
bennünk-körülöttünk, mint ahánnyal jólesik szembesülni. Jól tennénk, ha
észrevennénk azokat, akik szép lassan felemésztődnek, mert nem tudnak hova
bújni a látszólag oly sima mindennapok nyomása elől…
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése