Tulajdonképpen nem lehetünk teljesen
elégedetlenek Virginia Woolf műveinek magyar kiadásával – sokan sokkal rosszabbul
jártak, mint ő, neki legalább minden regénye olvasható magyarul. Hogy esszéiből
viszont csupán a két önálló kötetben megjelenő nagyesszé, a Saját szoba és a Három adomány, illetve egy gyűjteményes kötet, még a nyolcvanas
évekből (A pille halála – ötszáz oldalnyi
ízelítő az angolul mintegy ötször ennyit kitevő írásokból), az több mint
bosszantó. Súlyos hiány, hisz lehetőséget sem ad a csak magyar nyelven olvasóknak
arra, hogy teljes képet alakítsanak ki Virginia Woolf munkásságáról. Persze az
esszé manapság nem divat, a könyvkiadás meg kőkemény business, de vajon
értelmezhető-e egy olyan szerző munkássága az esszék ismerete nélkül, akit
saját korában feledhető regényírónak, ámde az egyik legjelentősebb kortárs
esszéistának tartottak? Vajon az a Woolf, akit a regényekből ismerünk, mennyire
azonos azzal a Woolffal, akit az esszéi mentén ismert meg a kortárs? Azt már
valóban csak halkan merem kérdezni, mégis mit tenne hozzá a teljes megismeréshez
a naplók kétezer oldala és a szerző novellái?
Hogy Woolf ennyire termékeny és ily
jelentős esszéíró lett, annak persze megvoltak a maga okai. Részben
beleszületett, hisz az angol irodalmi és tudományos élet középpontjában nőtt
fel, atyja és annak társasága a viktoriánus kor londoni szellemi elitjét
alkották, felmenői közt írók, tudósok, újságírók adták egymásnak a kilincset –
a korban, melyben Virginia felnőtté érett, a származás és az azzal járó műveltségi
előny önmagában predesztinálta arra, hogy ha írni akar, hát írjon a
legjelentősebb lapokba. Virginia írni akart. Nem véletlen, hogy míg első
regénye 1915-ben, harminchárom éves korában jelent meg, már tíz évvel korábban
a legnagyobb angol lapok kritikai rovatába írt. Később az irodalmi újságírás egyszerre
volt biztos kereseti forrás és gyógymód, mely két regény közt segített
megőrizni a szerző józan eszét. Mindkettőre szüksége volt: házassága a jóformán
nincstelen Leonard Woolf-fal, minden öröklött vagyonát felemésztő
betegeskedése, eleinte veszteséggel működő kiadójuk szükségessé tette, hogy
minden fontot kicsikarjon a rutinújságírásból, amit csak tud; ugyanakkor a
depresszióját rendre elmélyítő, személyiséget tépázó pszichologizáló regényei mellett
a feszes keretek közt tartott kritika- és esszéírás egy pontig meg tudta
akadályozni a szétcsúszást.
Érdekes keretet ad az esszéknek ez a
kettős predesztináció – hát még ha mellé tesszük Woolf vállalt félműveltségét,
társadalmi kérdésekre adott felforgató válaszait, időnkénti naivitását és a
londoni szellemi életben később elfoglalt helyét. A viktoriánus korból indulunk,
ahol egy jó házból való úrilány
írásait illik megjelentetni, ha már az apja az, aki, de nem illik komolyan
venni – és a második világháború előestéjéig jutunk, amikor az immáron saját
jogán az angol irodalmi élet középpontjának számító Virginia Woolf szavát akkor
is komolyan kell venni, ha (vállaltan) naivan ír, olyasvalamiről, amihez
(vállaltan) nem ért. Az esszék hitelét az esszéíró adja – aki úgy építette fel
önmagát, hogy módszeresen rombolta le a neki jutatott előnyöket, miközben a
viktoriánus szalon helyébe állította saját magát, a Bloomsbury középpontját, az
új regény legfőbb teoretikusát, a századelő legérzékenyebb lélekboncolóját. Sokan
- és joggal - kritizálták, amiért az elitizmus lerombolása helyett egy másik
elitet állított az előző helyébe, mégis: mondanivalója, nyitottsága, tehetsége,
soha nem lankadó kíváncsisága és soha el nem fáradó csevegő hangneme miatt nem
veszít hiteléből. Woolf soha nem nyilatkoztat ki és nem hisz azoknak, akik a
kinyilatkoztatásokban hisznek: tán ez emeli el leginkább az őt megelőző kor
nagy esszéíróitól. Sokszor leírta, hogy számottevő hagyományos iskolázottság
híján a beszélgetések során magára szedett információkból tanulta a legtöbbet –
ezt képezi le esszéiben, melyekben rendre mintha párbeszédet folytatna az
olvasóval. Az igazság nem a könyvekben van, hanem az eszmecserében – ekként az
esszé akkor jó esszé, ha nem ad kész válaszokat, hanem elgondolkodtat, vitára
ingerel.
Ezt teszi A pille halála programadó esszéiben (A ferde torony, A modern
próza, Mr. Bennett és Mrs. Brown),
ahogy a Saját szoba és a Három adomány nagyesszéiben is. Utóbbi
kettő saját korában egyaránt értetlenül fogadott, botrányos, a nagy regényíró
feminista elhajlásának tekintett munka; ma már itt-ott megmosolyogtatóan naiv
kultúrtörténeti-szociológiai érdekesség inkább. A Saját szoba a nők és a regény viszonyáról, míg a Három adomány a háború elkerülésének
lehetséges módjairól ír, a nemek közti neveléstetésbeli egyenlőtlenségek
kiindulópontjáról – Woolf mindkét mű esetében pontosan tisztában van vállalása
lehetetlenségével és azzal, hogy nem tud konkrét válaszokat adni a felvetett
kérdésekre (A nők és a regény viszonya; Hogyan akadályozható meg a háború?),
mint ahogy azzal is, hogy magára vonja a kortársak haragját és értetlenkedését,
mégis: percig sem tart a polgárpukkasztástól. Tükröt tart az elit elé, melynek
maga is része, alakítója, fenntartója, tükröt, ahogy utolsó regénye főszereplője,
Miss la Trobe: nézzétek, ezek vagyunk mi. A különbség, amely Woolf és a Bloomsbury
vállalását valójában fényévekre távolítja a megelőző kortól valahol e
tükörállító gesztusban rejlik: még mindig van egy jól körülhatárolható szellemi
elit, de már sajátjáénak érzi a feladatot, hogy lerombolja saját nimbuszát és megkérdőjelezze
saját értékeit is. Határterület az övék, egy olyan átmeneti időszak, melynek
gyümölcse csak jóval később, a dekonstrukció korszakával érik be, akkor viszont
megdöbbentő erejű reneszánszát hozza az írónőnek is, aki maga volt a mindent megkérdőjelezés.
T. S. Eliot, a jó barát és állandó
kritikus nekrológjában mindennél pontosabban fogalmazta meg Woolf jelentőségét:
„Nagyon jól tudom, hogy a Virginia
Woolfot megillető irodalmi-társadalmi jelentőségnek egy olyan társaság volt az
alapja, melyet azok, kik csak bizonytalan elképzelésekkel rendelkeztek róla…
hajlamosak voltak, talán nem egészen önzetlenül, gúnyolni. Elégséges, ha nem is
végső magyarázat erre, hogy ez volt akkor az egyetlen társaság; és azt hiszem,
ha nem Virginia Woolf áll a középpontjában, sokkal formátlanabb és
periferikusabb marad annál, semhogy a szociológus figyelmére és érdeklődésére
számot tarthatna… Virginia nem egy ezoterikus csoport feje volt, hanem a londoni
irodalmi életé. Helyzete sajátos körülmények olyan egybeeséséből adódott,
melyre soha eddig nem volt példa, s amire véleményem szerint nem is lesz már
többé. Fenntartotta a viktoriánus felsőközéposztály kultúrájának tekintélybeli
és csodálatra méltó hagyományát – egy olyan helyzetet, melyben a művész nem a
magas rangú patrónus szolgája, nem is a plutokrata parazitája és nem is a
csőcselék szórakoztatója -, egy olyan helyzetet, melyben a művészet termelője
és fogyasztója ugyanazon az emelvényen áll… Virginia Woolf halálával egy
kultúrforma pusztult el: aminek bizonyos szempontból ő volt a szimbóluma; de
nem lehetne a szimbóluma, ha nem ő lett volna a fenntartója is.”
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése