Aki régebb óta követ bennünket, az
tudja, gyerekkorom idejében teljes szerelemmel csüngtem a tengerésztörténeteken - olyannyira, hogy hajózási szakközépiskolába
írattattam magam, én, a duci könyvmoly. Ez egyszerre volt komoly hiba és óriási
szerencse (így, utólag...); óriási vargabetűvel talált rám így az igazi
szerelem: a betűk egymás mellé fűzésének öröme, de legalább arra a puha testbe
csomagolt kamaszra rakódott némi élet. Nem hajóztam a kötelező nyári
gyakorlatokon túl - de tény, egész életemben óriási nosztalgiával figyeltem
mindent, ami hajózási vonatkozásban csak történt ebben az álomtalanul
tengermentes kis hazában. Hogyne lettem volna szívből szerelmes az első kósza
hírektől Fa Nándor, meg Gál József tervébe - az ötletükbe, hogy nekivágnak egy
kis (világkerülésre éppen alkalmas) tökhéjjal, egy kilenc méteres balatoni
túrahajóval az óceánoknak! Azóta is (amennyire csak időm engedte) követtem a
történetüket...
Főleg Nándiét, s nemcsak azért,
mert ő látszott jobban. Nekem életre szóló leckét adott A Szent Jupát 700 napja minden mondatával, a nyilatkozataival, a
hozzáállásával - egyszerűen ráébredhettem, milyen szikár, pontos, olykor
kíméletlen tettre készség kell egy ilyen kalandhoz. Mennyire fontos számítás,
tanulás, érzék, kézügyesség - s mennyivel fontosabb, amire ezek ráülhetnek: a
motiváltság, az eltökéltség, az önbizalom, a hit! Ezek együtt tűnhetnek
önhittségnek, a hordozója lehet nehéz ember - számos példa van rá. Talán ezért
nőtt az extrém tengeri kihívások hőse ennyire a szívemhez - mert ezzel az
alkattal is megmaradt megszólítható, kíváncsi embernek, aki a maga tartását
soha nem feszítette keresztként másokra. Annyira pontosan láttatja önmagát -
vállalva a korlátait is, nem büszkén, nem szégyenkezve: úgy, ahogyan vannak -,
hogy egy pillanatig nem zavar, ha adott esetben valamit másként látunk. Valahol
süt belőle, hogy ami első pillanatra meztelen önmegvalósításnak tűnik -
versenyezni a világ legextrémebb magányos földkerülő versenyén, például - az
egyben a belátása: ő így tud legjobban a világhoz tenni. Ő így tudja a
legtöbbet emberként a világhoz tenni. Példaként. Kimondom: Fa Nándor így
tehette a legtöbbet ember mivoltunkhoz, hogy példaképpé vált.
A Szent Jupát - a kormánynál Gál Józseffel |
Az Alba Regia |
Persze rengeteg új, eddig szóba
nem került részletre derül fény a pályarajzban, amit fejezetenként a legutóbbi
(utolsó...) versenynapló részleteivel alapozva vezet elénk a szerző. Nagy
szeretettel olvastam a gyermekkora eddig ismeretlen történeteit, mert számos
íze az én gyermekkorom is megidézte. Az a köztünk lévő 15 év sokat számít -
Nándi szüleinek rajzában én pázmándi nagyszüleimre ismertem, ugyanarra a
puritán emberi tartásra... Gyerekkorom pázmándi nyarai sok szempontból alig
különböztek a fehérvári libalegelőn elfocizott idők rajzától. Az ifjúkor, a
sportra találás, a kamaszkor történetei közül is akad, amiről Nándi itt mesél
először. De erős izgalommal onnan követtem igazán a könyvet, amikor 1988-tól
elindul a hajótervező- és építő, s az óceáni szólóvitorlázó karrier.
Horn fok, dőlésszög... (K&H Matáv - ex Alba Regia) |
Valahol sehol eddig nem vált
ennyire világossá a számomra, mennyire lehetetlen szituációkba sodorta a hősöm
a hazaszeretete. Nándi mindig is innen, itthonról akart óceáni szólóvitorlázó
és élvonalbeli versenyző lenni (nincs ennél ékesebb bizonyíték, mint az utolsó
hajónév-választása: Spirit of Hungary).
A vitorlázás elitjébe szó szerint berobbant - nemigen hívhatjuk másként az Alba Regiával (az első saját maga által
tervezett 60 lábas versenyhajóval) első óceánkerülő versenyként 1991-92-ben teljesített BOC Challenge után az 1992-93-as Vendée Globe-on elért ötödik
helyezését... Hiszen az egész hajóját annyiból kellett kihoznia, mint amennyibe
a versenytársain kb. az árboc került, és ezzel a szinte sufniban épített, de
elképesztően innovatív hajóval futott egy durva tíznapos sebességrekordot a BOC Challenge-en, és ért célba
ötödikként a legnehezebb, megállás nélküli, magányos hajósoknak kiírt
versenyen, úgy, hogy folyamatosan szerelnie kellett... Itthonról, itthoni (olykor
igen link) szponzorokkal és jóformán sajátkezűleg építve készült a Budapest is, a '96-97-es verseny hajója
is... Az a szerencsétlenség-sorozat, ami a felkészülés során s a versenyen is
kísérte Nándit, szerintem bárkinek elvette volna a teljes életkedvét -
versenytárssal való vétlen ütközés a verseny előtt, a kidaruzás közben
tőkesúlyra ejtés, s az utolsó rajt-kísérletkor (mikor már jelentős hátránnyal
eredt volna a többiek után) egy sokezer tonnás, szabálytalanul hajózó
kereskedelmi hajó által való, csaknem végzetes legázoltatás...
Spirit of Hungary (a startnál) |
Nándi abbahagyta akkor. Én úgy
érzem. És hazajött. Maradhatott volna Franciaországban, hajót tervezni, építeni
- ő azt akarta, itthon nőjenek fel a gyerekei. Úgyhogy hazajött, a maga lábára
állt, kikötői berendezéseket, kikötőműveket építő cég alapításába fogott, mert
úgy látta, ebben vagyunk a leginkább elmaradva (másfelől: meglátta ebben a
piaci rést... milyen korrekt józansággal beszél erről is...). Alapított egy új
balatoni hajóosztályt, egyszemélyes Balaton-kerülő versenyt szervezett... Talán
soha nem száll újra versenybe, ha nincs az amcsi jelzálogpiaci válság, s az azt
követő pénzügyi összecsuklás világszerte. Erről sem olvastam ennyire szűkszavú,
mégis pontos összefoglalót olyan túl sokat... Az elfogyó üzleti levegőben hozta
meg a döntést: újra elindul. Kemény ügy ez. Hat éves folyamatos program vette
kezdetét, a hajó megtervezésével és megépítésével, szponzorok felhajtásával, a
hajó bevitorlázásával különböző versenyeken... hogy minden készen álljon
2016-ra. És megint vesszőfutássá lett az amúgy is feszített, s megint
itthonról, megint pénzszűkében, számos okból ellenszélben levezényelt program...
A mezőny a déli Csendes-Óceánon (Nándié a világoskék hajócska) |
Conrad Colman árboc-vesztés után, a maga építette szükség-vitorlázattal |
Ezt nem mesélem el, tessék
elolvasni... Tessék utánaolvasni a versenytársaknak, például Conrad Colman
befutójának, árbocvesztés után, szükségvitorlázattal... Ez a verseny eszi a hajót, az embert... Egy igen markáns,
tényleg példaértékű pályára került fel 2017-ben, a befutóval a korona. Ebben a
sajnos zsigeri gyűlöletekig megosztott közegben, ami jelenleg a hazánk, csoda
lett volna, ha nem kezdik ki Fa Nándit bizonyos döntéseiért vitorlázó és egyéb
körökben - s talán kevesebb reflektorfény is esett rá, mint amennyit
megérdemelt volna. A verseny legidősebb résztvevőjeként, 64 évesen 93 nap alatt
hazahozta a hajót, ötödször is megkerülve a világ legnehezebben hajózható
szegletét, a Horn-fokot, a folyamatosan viharos Déli Óceánokon, a verseny útvonalán gyakorlatilag
az Antarktisz körül hajózva végül befutott a nyolcadik helyre - úgy, hogy a
versenytársak és hajóik kvalitásait ismerve legjobb esetben (ha mindenki beér, s úgy futhat, ahogy szeretné) a 14-18. helyre
lett volna predesztinálva a hajójával... Olykor azért tisztelem leginkább,
ahogy ezek után belátta: neki az óceánokon ennyi volt.
Nekem Fa Nándor az egyik hősöm.
Lehet, nem mindent gondolok úgy, ahogy ő. De a magam szenvedélyeit az övére
emlékeztető odaadással szeretném művelni. Mert abban egyetértek vele, hogy csak
így érdemes.
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése