Kerri Strug neve a tornasport szenvedélyes
rajongóin kívül tán keveseknek cseng ismerősen – nem tartozik a legismertebb „celeb”
sportolók közé. Pedig szinte biztos, hogy te is láttad a képet a „hős” amerikai
tornászlányról, aki törött bokával futott neki az utolsó ugrásnak az 1996-os atlantai
olimpián, és nyerte meg az amerikai csapatnak az aranyérmet, majd miután
összeesett a szőnyegen, az edzője ölben vitte fel a dobogóra. Na ő Kerri Strug,
a „You can do it!” kislány. Akinek „hősies” ugrása az elmúlt években kirobbant
Larry Nassar-botrány és az azt feldolgozó Netflix dokumentumfilm fényében
egészen más színezetet nyer.
A dokumentumfilm kiindulópontja (és
tulajdonképpeni főszereplője) azonban nem ő, hanem Maggie Nichols, aki sokáig „Athlete
A” fedőnéven szerepelt a nyomozás és az oknyomozó újságírók dossziéiban – ő volt
ugyanis az első tornász, aki jelentette az edzőjének, hogy a híres sportorvos,
Larry Nassar szexuálisan zaklatta. Illetve, tekintve a későbbiekben
nyilvánosságra kerülő történeteket, melyek húsz évre visszamenőleg szólnak zaklatásokról,
pontosabb úgy fogalmazni: az első, akiről tudjuk, hogy jelentette. Hogy az
elmúlt két évtizedben hány tornászlány hivatalos és nem hivatalos panasza
végezte a fiók mélyén, arra tán sosem derül fény. Maggie Nichols 2015-ben
jelezte először edzőjének, hogy valami nem stimmel, aki ezután jelezte a
szakosztály vezetőjének, aki jelezte a szövetség vezetőjének – Steve Penny, a
tornaszövetség akkori elnöke a szülőknek kivizsgálást ígért, közben állítólagos
FBI-kapcsolatait kihasználva eltussolta az ügyet (ezt is), miközben Maggie-t kihagyta
a következő évi olimpiára induló csapatból.
Maggie története jó eséllyel a kutyát sem
érdekelte volna, vagy simán szőnyeg alá söprik, mint egy „csapatból kihagyott”
tornász bosszúhadjáratát – azonban egy évvel később az Indianapolis Star elkezdett
nyomozni egy zaklatással vádolt edző után. Ahogy az újságírók egyre mélyebbre vájtak
a tornasport berkeiben eltussolt ügyekben, úgy merült fel egyre többször Larry
Nassar neve. Aki nem edző volt, hanem az amerikai tornászválogatott
körülrajongott orvosa. Akiben mindenki megbízott: gyerekek, szülők, edzők, a közvélemény.
Ahogy többen fogalmaznak a filmben: tornászkörökben Nassar páciensének lenni a
legnagyobb megtiszteltetés volt. Az élsportban, ahol a test „munkaeszköz”,
melynek hibátlan működése elsődleges fontosságú, az orvos, aki a világbajnoki-
és olimpiai aranyérmek tucatjait elhódító lányok testéért felelt, szinte isteni
rangra emelkedett. Épp ezért volt elsőre hihetetlen, s okozott nem kis
felhördülést USA-szerte, amikor kiderült, valójában közveszélyes pedofil, aki
több mint százötven hat és tizennyolc év közötti lányt zaklatott. Az Indianapolis
Star vizsgálódásának és a Maggie Nichols-hoz hasonló bátor lányok kiállásának
köszönhetően Nassart 2018-ban több mint száz évnyi fegyházbüntetésre ítélték,
ahonnan már sosem szabadulhat és végig kellett hallgatnia áldozatai vallomását a
bíróságon.
A katarzis azonban elmarad. Mert tudjuk,
és ezt a dokumentumfilm remekül tárja fel, hogy a Nassar-félék egy sokak által
működtetett bántalmazó rendszerben, rengeteg elfordított fej és számos
cinkostárs részvételével vihették végbe szörnyű tetteiket. Egy pedofil állat
leleplezése egy dolog. Reméljük, szép sorban mind lelepleződik és a megérdemelt
büntetését kapja. Azonban a rendszert, ami kitermeli és hagyja tobzódni őket,
még mindig igen kevesen kérdőjelezik – büntetőjogi szankcióról pedig szó sem
esik. Mert hogyan is fordulhatott elő, hogy egy orvos kislányok százait
molesztálta úgy, hogy senki nem tudta, mindenki félrenézett, a segélykiáltásokat
rendre elhallgattatták?
Minden Nadia Comanecivel kezdődött. Ahogy
a film rávilágít, ha megnézzük az ötvenes-hatvanas évekbeli archív
felvételeket, a tornászok felnőtt nők voltak (ahogy egyébként a legtöbb sportban)
– aztán jött 1976 és a montreali olimpia, ahol egy tizennégy éves román kislány
leiskolázta a mezőnyt. Hirtelen minden kislány Nadia akart lenni és minden
ország ki akarta nevelni a maga Nadia-ját. Az amerikaiak pár éven belül
importálták Károlyi Mártát és Károlyi Bélát, akik néhány év alatt kiépítették saját
kis magánbirodalmukat a Károlyi Ranch-en, és elkezdték futószalagon gyártani az
aranyakat bezsebelő kis üstökösöket. Ahogy az lenni szokott, az érmekkel jött a
népszerűség, azzal a hirdetők, azzal meg a dollármilliók és hipp-hopp, a
tornasportból üzlet lett. Ahol már nem számítanak a sportolók, igazából az
elért eredmények sem, csak, amit maguk után vonnak: a csilingelő dollárok. Az
aranyérem csak egy fényes medál, a milliók, amik vele jönnek, már valami. A
tornaszövetség élére marketingszakember került, a Károlyi házaspár pedig teljesen
szabad kezet kapott abban, mit és hogyan művelnek a tornászokkal, csak hozzák, amit
kell.
Kerri Strug és Károlyi Béla az 1996-os atlantai olimpián |
S hogy miért olyan fontos tényező a
tizennégy éves Comaneci? Mert Károlyiék nyíltan vállalt módszere a szadizmus
volt, a sportolók teljes körű irányítása, a testi-lelki megalázás, kizsigerelés
– ezt pedig jóval könnyebb megtenni gyerekekkel, mint felnőttekkel. A „hivatalos”
verzió az, hogy a hormonális érés előtt a lányok teste jóval hajlékonyabb,
könnyebben formálható, többet ki lehet belőle hozni – ami igaz is, de csupán
féligazság. Ami remekül kiegészíti azt az edzői kultúrát, ami csak és kizárólag
a totális kontrollal tud eredményt elérni. Károlyi Mártának valójában robotok
kellettek volna – és mindent megtett, veréssel, éheztetéssel, pszichológiai
nyomásgyakorlással, a külvilágtól való elzárással (a Ranch-ről a szülők ki
voltak tiltva, telefonálni pedig igen ritkán lehetett) azért, hogy a rá bízott
kisgyerekekből robotokat csináljon. Akikkel aztán a szó szoros értelmében
bármit megtehetnek a tornaszőnyegen. Akik csillogó szemmel ugranak törött
lábbal az aranyért.
Ez az elnyomó, bántalmazó környezet tökéletesen
megágyaz egy szexuális ragadozónak. Ahogy több egykori tornász nyilatkozza a filmben,
a Károlyi Ranch-en Larry Nassar volt az egyetlen felnőtt, aki kedves volt
velük. Aki cukros bácsiként rágcsát csempészett be az éheztetett lányoknak, aki
megnevettette őket, aki orvosként nem csak kizsigerelte, hanem törődött a testükkel,
aki megszabadította őket a fájdalomtól. Az egyetlen, akiben bízhattak. Ezért is
olyan borzalmas, amit valójában művelt velük. S hogy mekkora szerepe van a
Károlyi házaspár által megteremtett miliőnek abban, hogy ez ilyen formában
megtörténhetett és eddig titokban maradhatott, azt remekül kifejti a filmben a
tornászból lett író és filmproducer Jennifer Sey: ha egy gyerekkel éveken át
módszeresen elhitetik, hogy ha fáj valamije, az nem is komoly, hogy nem is fáj,
hogy tud sérüléssel is ugrani, hogy ha éhezik, akkor sem éhes, ha fáradt, akkor
is tud még órákon át edzeni; ha gyakorlatilag kimossák az agyát és megfosztják
a teste feletti kontroll érzetétől akkor könnyedén elhitethetik vele (s ő is
elhiteti magával) hogy amikor azt érezte, egy felnőtt zaklatta, az nem is úgy
volt. Iszonyú ördögi kör bontakozik ki az interjúkat látva. A megalázás, kihasználás,
bántalmazás felfoghatatlan mélységei, amiket aztán ujjongva ünnepelt a világ.
Nassar megkapta a büntetését. A Károlyi
Ranch bezárt. Steve Penny, a tornaszövetség mindent eltusoló elnöke ellen perek
folynak. Jó eséllyel előbb fogják elítélni sikkasztásért, mint azért, mert a
félrenézésével pusztán anyagi haszonszerzés céljából hozzájárult lányok
tucatjainak megrontásához. Károlyi Márta a riói olimpia után a tornászvilág osztatlan
elismerése mellett vonult vissza. Eredményeit senki nem kérdőjelezi. Hogy
mekkora szerepük volt férjével annak a bántalmazó kultúrának a kialakításában,
melyben Nassar tevékenykedhetett, senki nem firtatja. És ne legyenek
illúzióink, vannak még Nassarok. A nagy kérdés, amire sem az IndyStar oknyomozói,
sem a film készítői nem tudnak válaszolni: vajon elég lesz-e ez a botrány
ahhoz, hogy a tornasport megtisztuljon a zaklatásoktól, bántalmazásoktól, hogy
az üzlet helyét átvegye a sport élvezete, hogy a szülők újra jó szívvel el
merjék engedni kislányaikat tornázni, hogy a nézők újra a sport szépségeit
láthassák az arénában vagy a tévé képernyőjén és ne azon kelljen gondolkodniuk,
mi rejlik a kisírt szemek mögött? Vajon tudunk bízni benne, hogy így lesz?
Á, látom, nemcsak a műkorcsolyarajongás közös bennünk ;)
VálaszTörlésNocsak, te is? :) sokszor eszembe jutottak nézés meg írás közben a jelenkori műkori bizonyos tendenciái is...
TörlésGyerekkorom óta nézek tornát :) ezt a netflixes dokut is láttam a nyáron, sajnos meg se lepett igazán...
VálaszTörlés