„Ezt
nem említettük meg, de úgy tűnt, hogy ökológiai értelemben meglehetősen jól
fognak menni a dolgok, ha az emberek végre eltűnnek, és megindul a
populációdinamika, ami helyreállítja a számokat.”
Kim Stanley Robinson a tavalyi konkrét
beleszerelmesedést eredményező 2312
után idén is hozza az év eddigi legjobb könyvét – és bár izgalmasnál
izgalmasabb címek vannak előttünk, elárulom, kisebb csodának kéne történnie
ahhoz, hogy év végéig bármi megingassa az Aurora
elsőségét. Úgy vártam ezt a könyvet, mint kisgyerek a Mikulást, és közben
rettegtem attól, hogy nem lesz olyan, mint nagytestvére. Tényleg nem olyan, de
legalább annyira jó. Másképp és másért, de elbűvölt ez is – ráadásul azt
hiszem, képes lesz a 2312 olvastakor
fanyalgó „hagyományosabb” történetekre vágyó olvasók igényeit is kielégíteni.
Kevesebb „öncélú” posztmodernkedés (amit sajnálok), kevesebb biológiai
módosítás (amit nem), emberibb (bár éppenhogycsak kedvelhetőbb) szereplők,
kerekebb történet (persze amúgy Robinsonosan – aki történetközpontú sci-fire
vágyik, keresgéljen máshol). Szerencsére a gondolatiság, a társadalomkritika, a
tudományokban való jóízű elmélyedés és a nagyszabású jövőkép maradt; ahogy a
mérhetetlen aggodalom is irántunk, emberek iránt, az emberiség iránt, és
mindenekelőtt a Föld iránt. Mindez megfejelve egy olyan narratív trükkel,
amitől ötven oldal után (amikor kikristályosodott előttem, mire is számíthatunk)
olyan intellektuális gyönyört éreztem, amivel azért zsánerszerző eddig ritkán
ajándékozott meg – később, a hatodik fejezetben eme narratív trükk
kiteljesedése olvastán már csak levegő után kapkodva tátogtam mint a partra
vetett hal és hajtogattam magam elé, hogy „bazmeg, ez a pasas egy zseni”…
/Ha
valaki még nem jött volna rá, most szólok: igencsak elfogult és rajongással
teli - valamint kissé csapongó - poszt következik./
2122 ember él egy város méretű,
többgenerációs csillaghajón, mely a Tau Ceti felé tart egy új otthon
benépesítésének reményében. Az emberiség egyik legnagyobb vágyának hősei - avagy
áldozatai - ők: kilépni a Naprendszerből és meghódítani a végtelen világűrt. Telepesek,
felfedezők, egy reménybeli „új világ” alapítói egyfelől – fémkalickába zárt
kísérleti alanyok másfelől. 160 évvel az utazás kezdete után a kismillió
jelentkezőből kiválasztott önkéntes űrutazók közül már senki sem él – a hajón
született, a hajón nevelkedett unokáik számára az utazás, az „emberiség nagy
célja” egyszerűen az életük kerete, melybe belekényszerítette őket nagyszüleik
becsvágya. A végtelen űrben száguldanak, emberi ésszel felfoghatatlan
sebességgel, bele a hatalmas, ásító semmibe – mégis, minden, amit ismernek a
világból, egy hajó. És a cél. Az Aurora, amelyből új Földet kell csinálniuk –
olyat, amilyet csak a legendákból és a tanulmányaikból ismernek. Földet –
olyat, mint amihez tudattalanul, ösztönösen kötődnek, noha két generáció telt
már el azóta, hogy közülük bárki látta.
A cél előtt 10 évvel kapcsolódunk be a
hajó utasainak életébe – hogy tanúi legyünk felemelkedésüknek vagy bukásuknak.
Főhősünk, Freya a hajó egyik legfontosabb tudósának lánya, kiskamaszként dacol,
öntudatra ébred, szökik, felfedez, mint minden kamasz. Van, ami még egy másodpercenként
30.000 kilométer sebességgel száguldó csillaghajón sem változik. Miközben az
anyjával dacoló Freya útját követjük a hajó két gyűrűjét alkotó 24 biomon
keresztül, megismerjük vele a hajót
benépesítő embereket, az életterüket alkotó mini-ökoszisztémákat, feltárul
előttünk eme keret összetettsége és gigászi jellege. Freya a mi idegenvezetőnk,
aki velünk együtt fedezi fel saját világát. És mi, vele együtt, megszeretjük
ezt a világot. Hisz már maga a hajó is egy Föld, kicsiben.
Lenyűgöző Robinson ötlete és lenyűgöző a
megvalósítás is: ha évszázados utazást tervezünk, melynek végén a Földet
kívánjuk reprodukálni egy arra alkalmas égitesten, magunkkal kell vinni a földi
ökoszisztéma jellegzetes darabjait. Noé bárkája utazik az űrben – nem csupán
állatokkal és emberekkel megrakva, hanem mesterséges éghajlati viszonyokat,
mezőgazdasági termőterületeket, esőerdőket magába zárva. Igenám, de lehetséges
vajon mindez? Vákuumba zárható egy bioszféra? Hihetünk-e benne, hogy ellenőrzés
alatt tarthatjuk az életet, miközben azt akarjuk, hogy mindenekelőtt: éljen? Megóvhatunk-e
egy ökoszisztémát azzal, ha konzerváljuk, vagy minden próbálkozás eleve halálra
van ítélve, mert az élet utat tör, mutálódik, új betegségeket, új életformákat
hoz létre? Elkerülhetjük az állatkerti devolúciót megfelelő nagyságú mintával?
És vajon mi, emberek, elkerülhetjük a természetünkből fakadó széthúzást? Meddig
kovácsol egységgé a közös cél, és mikor jön el a pillanat, amikor egymás
torkának ugrunk? Létezik-e olyan determináció, ami megakadályozza, hogy
megkérdőjelezzük a helyzetünket, melybe mások kényszerítettek?
Robinson víziója lenyűgöző – azzal együtt
is, hogy a szerző nem titkolja: nem hisz benne. Az Aurora mindenekelőtt kiábrándult és pesszimista látlelet az emberiségről.
Sosem tanulunk. Nem tanuljuk meg értékelni ami a miénk – még. Módszeresen
tesszük tönkre magunk körül a világot, miközben abba az illúzióba ringatjuk
magunkat hogy fejlődünk valamerre. Gyilkoljuk magunkat, egymást, a
környezetünket és reménykedünk, hogy egyszer majd újrakezdhetjük egy másik
gömbön, ami csak arra vár, hogy az ember legyen olyan kegyes és formálja saját
képére. Azt hisszük, istent játszhatunk, miközben még arról sincs fogalmunk,
minket ki vagy mi formált saját képére. És amikor már rég késő,
megveszekedetten siratjuk elvesztegetett kincseinket… Mondják, túl lelombozó,
túl kiábrándult. Meg hogy az emberiségre ennél azért fényesebb jövő vár. Meg
hogy mi hódításra teremtettünk. Tudjátok mit? Legyen igazatok. Nagyon szeretném
azt hinni, hogy Robinson csak egy elborult fantáziájú sci-fi szerző, és még
véletlenül sincs benne semmi látnoki.
Eddig
tartott az ajánló – a tovább után SPOILEREKKEL tarkítva boncolgatom a könyv
számomra leginkább lenyűgöző rétegeit. Csak az kövessen, aki már olvasta vagy egyáltalán nem zavarja, ha megtudja, hogy végződik a történet! Mindenki
másnak irány a könyvesbolt…
„Komoly
megfontolások után arra az előzetes és talán önkényes megállapításra jutottunk,
hogy az identitás, az úgynevezett „én”, amelyet a bejövő ingereknek, a
feldolgozás folyamatának és a kimenő válaszoknak az összessége hoz létre, végső
soron nem több és nem kevesebb, mint ez a narratíva, ez a meghatározott
gondolatmenet, amelyet Devi utasításainak megfelelően jegyzünk le. Más szóval,
létezik az identitásnak egy olyan megnyilvánulása, amely csak ebben a
narratívában fejeződik ki; egy olyan identitás, amely ezekben a mondatokban
rejlik. Mi elmeséljük az ő történetüket, és ennek során érjük el azt a
tudatosságot, amit a magunkénak tudhatunk. Firkálok, ergo sum.”
Történet és tudományos részletek ide vagy
oda, a kardigános bölcsész énem azért igencsak hiányolta azokat a (valóban
olykor funkciótalan) beékelt listákat, fiktív vendégszövegeket, kulturális
utalásokat, melyek a 2312-t
színesítették. Kaptam viszont helyette egy narrátort, akihez (amihez?) hasonlóval
eddig nem találkoztam – a hajó mesterséges intelligenciája mesél nekünk, s
ébred fokozatosan öntudatra mesélése közben. És bár ez így leírva rém
egyszerűen hangzik, annyi ötlet, aprócska trükk, kiszólás, olyan irónia
tarkítja, ami olvasás közben egyszerűen lenyűgöz. Devi, Freya anyja - a tudós,
aki a legközelebb áll a hajót működtető kvantumszámítógép „megértéséhez” - a
kulcs, aki figyelmével, törődésével, hogynemondjam, szeretetével „felkelti” a
hajó öntudatát, hogy aztán a „Próbálkozz
meg egy narratizáló algoritmus létrehozásával” utasításával (öntudatlanul?)
kiteljesítse azt. A hajó mesél… Elmeséli a benne utazók történetét, a küldetés
történetét, a saját történetét. És közben olvas, tanul, feldolgoz, adatokat
elemez. Olykor kiszól az olvasóhoz, ha szerinte jól sikerült metaforára lel –
öröme gyermeki, hisz egy mesterséges intelligenciának épp ez a legnehezebb: meglelni
a tények sorolásán túlmutató narratív eszközöket és megtanulni a használatukat.
Pont, mint megmagyarázni az emberi érzelmeket.
S közben válogat. Tényeket, időket,
szereplőket. Mi fontos és mi nem? Lehet egy narratíva teljes? Hogyan lehet
eldönteni, hogy mikor mondtunk épp eleget ahhoz, hogy megértse, aki olvassa?
Mitől lesz átfogó a kép, ha nem térünk ki minden tényezőre a legapróbb
porszemig? Tudhat-e mindent bármely
külső elbeszélő, elmondható-e bármely
történet, ha nem látunk bele a szereplők lelkébe? /Nem tudok szabadulni a gondolattól, hogy Robinson eme ötlete
gigantikus fricska a magukat mindenhatónak tartó szerzők felé./
A szó szoros értelmében a hajó a lelke a
könyvnek, a legszerethetőbb szereplőnk, aki a leginkább a szívünkhöz nő. Aki
megfejti, mi is a szeretet – és aki képes megszeretni a gondjára bízott
embereket. Bizonyos szempontból az Aurora
egy road trip a hajó szemszögéből, melynek során főszereplőnk magára talál,
majd elkerülhetetlenül szembenéz saját végzetével. Sci-fin én még nem sírtam. Ezen
majdnem.
És akkor még el sem értünk a
zárófejezethez – ami egy mini 2312,
egy érzelmes himnusz a Földhöz; miközben elképesztő ötletparádé és elmélkedés
emberi megismerésünk korlátairól, arról, mennyit is látunk a minket körülvevő
világból. Ahogy a csillaghajó hazatérő utasai szembesülnek a Föld látványával,
távlataival, fényeivel, az egyszerre gyönyörű és rendkívül szórakoztató. Ők,
akik elképesztő távlatokat jártak be a végtelen űrben, nem tudják befogadni a
végtelennek tűnő tenger és ég látványát – hisz valójában egész életükben mást
sem észleltek ebből az űrből, csak a hajójuk belsejét. S miközben
másodpercenként 30.000 kilométeres sebességgel száguldottak az űrben, elámulnak
a gyorsvasút húzásán. Annyira bájos ez a játék érzékelésünk viszonylagosságával…
Soha ember nem járt messzebb annál, mint Freya és társai – mégis elveszett
gyermekként kóborolnak a Földön. Fogságban nevelkedett állatokként, akiket
kilöktek a vadonba.
„Most
úgy gondolom, hogy a szeretet a figyelem egy formája. Általában olyan figyelem,
amit egy másik tudatosságra fordítunk, de nem mindig; ez a figyelem egy
tudattalan, sőt, élettelen dologra is irányulhat. De gyakran egy másik
tudatosság kelti fel ezt a figyelmet. Van benne valami, ami figyelmet ébreszt,
és meg is ajándékozza a figyelőt. Ezt a figyelmet nevezzük szeretetnek. Szimpátiának,
megbecsülésnek, szenvedélyes törődésnek. Ezen a ponton abban a tudatosságban,
amelyik a szeretetet érzi, az univerzum egyfajta polarizáltság mintázatába
rendeződik. És akkor az adás egyenlővé válik a kapással. Maga a figyelem
közvetlen jutalommá válik. Az ember ad.”
Kim Stanley Robinson figyel ránk, törődik
velünk. Az emberiséggel, a Földdel. Óvna minket saját önpusztításunktól – ahogy
a csillaghajó a gondjára bízott utasokat. Jó lenne, ha végre meghallanánk és
odafigyelnénk rá.
Kiadó: Agave
Fordító: Farkas Veronika
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése