Az első dolog, ami eszembe jut a
Ninja Scrollról, a látásmód, ami sugárzik belőle. A történetet megálmodó elme
látásmódja valójában jellegzetesen japán módon tradicionális: ennek a filmes rémálomnak
lenyűgöző mélységei vannak, ugyanakkor olyan, mint egy elszabaduló
kamaszfantázia. Az erőszak pillanataiban felszabadult örömmel tocsog: legyen
akár testek csonkolása, akár alávetettségbe kényszerült testekből facsart
élvezet (vagy akár a kettő vegyüléke), gátlás nélkül megmutatja. Minden más
emberi interakció vagy érzelemmentes, pontosan szabályozott rituálék rabja,
vagy a lehetetlennel való szembenézés maga. Ha mégiscsak születik a hősökben az
indulaton túl bármi érzelem a másik iránt, az így vagy úgy, de elfojtásra kerül.
Elfojtódni kényszerül – s legfeljebb a halálban teljesedhet.
Jó tudni: Japánban évszázadokon
át így állt a művészi ábrázolás a szerelemhez, a kötelesség élvezni kötözött
szubjaként kezelve az egész érzelmi komplexet – a popkultúra ilyen-olyan
játékai a maguk módján csak ennek a tradíciónak köszönnek. A mozgókép japán
akcióműfaja, a chambara régen mesélt történetek, japán legendák: monogatarik
fénnyel írt finoman eklektikus lenyomata; s az egyik kedvenc japán
rajzfilm-alkotóm kultikus animéje: a Jubei Ninpucho, a Ninja Scroll se más. S elsősorban nem a múlt meséibe lógó, vagy
történeti valóságba ágyazódó gyökerei okán. Nem a főhős okán, legyen
bármennyire is egykor élt „valóságos legenda” (sajátosan japán szószerkezet…)
alteregója. Nem a korba ágyazás okán, ahogy a Tokugava-sógunátus időszakának színei,
fényei, történetileg hiteles félelmei (például a kiújuló polgárháború
fenyegetése) megjelennek a filmben. Nem; a töretlen hagyomány maga a látásmód –
akkor is, ha Kibagami Dzsube, a harcos ezúttal Kimón nyolc Ördögével néz szembe.
Akkor is, ha rajtuk át valójában a saját múltjára lát.
Ez egy ősi attitűd ott, Japánban.
Úgyhogy amikor Kavadzsiri Josiaki (angolosan Joshiaki Kawajiri) látásmódjával
először találkoztam az Animatrix Program című epizódjában, nagyon sok eleme
ismerősen köszöntött. Semmi akadálya nem volt, hogy azonnal beleszeressek a
képből szinte kihasító pengékbe, az őrülten nagyvonalú térkezelésbe, a
dinamikába, amit a pengeéles kardok mellett az elsuhanó köpenyek „vágtak”; a
pozitív karakterek örökké fájdalmat sugárzó szájsarkába, a kézzel rajzolt világ
gazdag sokrétegűségébe – semmi akadálya nem volt, hogy beleszeressek abba, ahogy
a rendező él az örökségével, s abba, amit maga Kavadzsiri tesz az örökölt
látásmódhoz. A Program kilóg abból a kitűnő sorból, vizuálisan és
történetvezetését tekintve is – mindegyik film a maga módján hozzátesz a Mátrix
(akkor még friss és filmes megújulást sugalló) Univerzumához (s van amelyik
szerintem is többet); de a Program teszi hozzá a múlt öröksége: a tradíció
távlatát.
A Ninja Scroll mindez egész
estés, színes, szélesvásznú változatban. Kibagami Dzsube, a harcos a
Mocsizuki-klán birtokán vág át, amikor az egyik halászfaluban járvány tör ki. A
klán kamarása által az esetet kivizsgálni odaküldött Koga nindzsa-klán
harcosait lemészárolja néhány emberfeletti erejű idegen – egyedül a nindzsalány,
Kagero menekül meg, Dzsube segítségével, aki véletlenül ugyanabba a szentélybe
menekül a vihar elől, ahova a kőbőrű szörny, Tesszai hurcolja a lányt… Megannyi
véletlennek látszó esemény; valójában egyfelől politikai intrikák: a Sötét
Sógun szőtte háló, összeesküvés a szigetország feletti hatalom megszerzésére;
másfelől kötelesség-mítosz: Dzsube elkerülhetetlen sorsa – újra szembe kell
nézzen, meg kell vívjon a múltja szörnyetegével. A dramaturgia azt sugallja:
nincsenek véletlenek, és az egykori eskü elől hiába szöksz, végül úgyis be kell
teljesítened, amit követel.
Minden benne lüktet e filmben,
amit a japán kötelességtudatból és hűségből csak befogadni képes a távoli elme
– számomra minden kardrántó szamuráj- és nindzsafilm esszenciája; benne lakik a
sorozatos párbaj az egyre nehezebb kihívásokkal, ahol az ellenfelek is
(legyenek akármennyire torzult személyiségek egyébként) büszke harcosok, akik
nem fogadják el a segítséget, és a bajtársaiktól sem fogadják el a sérelmet.
Benne lüktet a fura kettősség, hogy a „kard határvonala” mindig átlépődik, a
„láthatatlan kardé”, erkölcsé, gátlásé soha; akkor sem, ha az élet múlik rajta.
A Sógun orgyilkosa rajzban, odarímelő
párbaj-dinamikákkal (hiába emberfelettiek az ellenfelek), ahol annak a híres
fürdő-jelenetnek is megvan a maga pontos leképeződése.
Minden benne lüktet, sőt, sokkal
több – és valójában ez a többlet teszi a szememben Kavadzsirit a többi „nagy”
anime-alkotóval egyenrangúvá. Mert nemcsak a chambara műfajának esszenciális,
rajzolt megvalósulása, de a komplementere is. Dzsube valójában egyetlen
párviadalát sem nyerné meg „tisztán”, egyedül. Hol akaratlanul, hol a hibáival,
a botlásaival, a kudarcával, vagy akár a fogságba esése révén, de minden viadalában,
minden győzelmében részes Kagero is. A méreggel átitatott testű, ölelhetetlen
nindzsa-lány a teste mérgével, a mérgével átitatott szirmokkal, a bambuszban
„felejtett” pengéjével, de akár az óvatlanságával, még saját megrontottságának
kínzó tudatával is a férfit segíti. Egészen az utolsó, mindent eldöntő
küzdelemig - a párviadalig Gemmával, az Ördögök vezérével; Dzsube múltjának
démonával - minden párbajban részes. Egyedül Dzsube múltjához nem fér hozzá,
csak úgy, hogy a részévé válik. Többet erről nem árulhatok el…
Ha gonosz akarnék lenni,
mondhatnám: Kavadzsiri Josiaki minden filmjében ugyanezt a tradíció-mesét
ismételgeti új és új köntösben. Még ha igazam volna is (de nincs), akkor is
érdemes volna végignézni az összes filmjét, annyiféleképpen járja körül a
harcos megfelelésvágyát, a saját eszmények kötözte kötelességtudatot.
Legközelebb ennek jegyében D-ről, a félig vámpír vámpírvadászról mesélek majd…
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése