2009. szeptember 13., vasárnap

Doris Lessing: Az ötödik gyerek

Ritkán fordul elő velem, hogy egy író két egymás után olvasott könyve ugyanolyan nagy hatással van rám. Közvetlenül A fű dalol után olvastam el Az ötödik gyereket, és szinte már vártam az érzést, hogy jó, jó, de nem annyira, mint az előző, de ezúttal elmaradt. Lessingnek ez a könyve is simán ott van a legjobbak között, bár másért és másképp jó, mint A fű dalol, egyvalamiben nagyon is hasonlít, ez pedig a kíméletlenség. Lessing nem kímél senkit és semmit, nagyon mélyre hatol a szereplői lelkében, szókimondó, naturális, néhol komoly görbe tükröt tart a társadalmi elvárások, megjátszások, pózok elé. És ettől nagyon jó. Egy percig sem éreztem azt, hogy ez a nő bármiféle kiadói elvárás, vagy akár az olvasói ízlés kiszolgálásának kedvéért kozmetikázná a könyveit, őszintén és kegyetlenül nyújtja felénk a keserű pirulát, hogy milyenek vagyunk, mi, emberek. Mi tagadás, gyomor kell hozzá, hogy lenyeljük. Az ötödik gyerek olvasása közben sokszor éreztem azt, hogy túlmegy azon a határon, ami még élvezhető irodalom, és inkább már kínzásszámba megy egy ilyen regény, de megéri végigolvasni.

A történet a hatvanas évek Londonjában kezdődik, ahol Harriet és David, ez a két magának való, furcsa, a kortársaik közül némileg kilógó ember megismerkedik és egymásba szeret. Az első perctől nyilvánvaló, hogy egymásnak lettek teremtve, összeházasodnak, bár anyagi helyzetük nem engedné, vesznek egy óriási házat, amit négy-hat-nyolc gyermekkel terveznek benépesíteni. Családjuk, tágabb környezetük megütközéssel nézi nagyszabású terveiket. A kor, a hatvanas évek a maga felszabadultságával, újonnan felfedezett születésszabályozásával, újfajta értékrendjével nem kedvez a nagy családról álmodóknak. Harriettet és Davidet bolondosnak, álmodozónak, felelőtlennek tartják, ki-ki vérmérséklete szerint.

Ők azonban nem tágítanak, sorra érkeznek a gyerekek, hat év alatt két kisfiú és két kislány. Dacolva a családjuk elvárásaival, nehezteléseivel megteremtik maguk körül azt a tökéletes kis világot, amire vágytak. Házuk meleg, barátságos, mindig gyerekzsivajtól hangos, ahova szívesen járnak a rokonok. Minden karácsonykor, húsvétkor, nyári szünetben Harriet és David háza tíz-húsz vendég otthonává válik, akik úgy járnak oda, mintha egy furcsa sziget lenne a hétköznapi életük tengerében. Mindenki szeret náluk lenni, de senki nem érti meg őket.

Aztán Harriet ötödször is teherbe esik. Az ötödik terhesség azonban más, mint a többi. Az addig energikus, boldog Harriet szenved, a gyermek már születése előtt is kínozza anyját, már magzat korában is agresszív, az anya pedig nyugtatókkal tömi magát, hogy lecsillapítsa a benne lévő kis szörnyeteget. Mikor megszületik Ben, a család élete egy csapásra pokollá válik. Ben furcsa, más, mint a többiek, hiperaktív, agresszív, nyughatatlan gyerek. Harriet próbál gondoskodni róla, de kudarc kudarcot követ, a többi gyerek fél tőle, a rokonok irtóznak Bentől, szép lassan elmaradnak a család házától. Az addigi boldogság, a nehezen megteremtett saját kis világ áldozatul esik egy kezelhetetlen gyereknek.

Az anya életét egy idő után csak a Benről való gondoskodás tölti ki, négy másik gyermekét elhanyagolja, nem foglalkozik velük, férjéről mintha elfeledkezne, csak Ben tölti ki a napjait. Amikor a rokonok nyomására Harriet és David rászánja magát, hogy intézetbe adja a gyereket, úgy tűnik, visszacsempészhető még életükbe az elveszett harmónia, ám Harriet nem képes beletörődni, hogy lemondott a gyerekéről. Elhozza Bent az intézetből, ahol állati körülmények közt tartották, és ezzel megpecsételi nem csak a saját, hanem az egész család sorsát. Az álom, amit oly szenvedélyesen építettek fel, széthullik. Gyermekeik idő előtt elhagyják a családi fészket, bentlakásos iskolába költöznek, vagy a nagyszülőkhöz, menekülnek otthonról. David és Harriet idegenként élnek egymás mellett a hatalmas, üres házban, csak kudarcuk, Ben köti össze őket, és a remény, hogy ha elmegy otthonról, kettesben újrakezdhetik. Egy kisebb házban, gyermekeik nélkül, elvesztve mindazt, amiről álmodtak.

És mindezt miért? Ezt a kérdést teszi fel Lessing, ezt kérdi magától Harriet folyamatosan, és ettől nem tud szabadulni az olvasó. Mindenki másképp dolgozza fel magában ezt a könyvet, és nyilván nem lehet figyelmen kívül hagyni, hogy valakinek van-e gyereke, vagy sem. Nekem nincs, és - tán ezért? - nem tudom megérteni Harriettet. Sok helyen írták erről a könyvről, hogy Harriet ragaszkodása Benhez teljesen érthető, nem hagyhatta az intézetben, ahol biztosan meghalt volna, és igen, nyilván ezt igazán csak egy anya értheti meg, de ami igazán érthetetlen számomra, az a másik négy gyermekéről való lemondás. Harriet tudta, kezdettől fogva tudta, hogy ha hazaviszi Bent, széthullik a családja, ennek ellenére megtette. Miért nem ragaszkodott a másik négy gyerekéhez ugyanúgy? Miért áldozta fel őket, és a férjét azért az egyért? Miért volt fontosabb neki Ben, mint mindenki más?

Részben nyilván bűntudatból. Van a regénynek egy igen markáns kritikai hangvétele a társadalommal, a társadalom elvárásaival szemben. Harriet nyíltan kimondja, hogy bűnhődnek, mert álmodni mertek a boldogságról, mert másképp akarták csinálni, mint mindenki más, mert azt hitték, jár nekik az az idill, amit megteremtettek maguk körül. A külvilág pedig csak erősíti benne ezt az érzést. Kimondva vagy kimondatlanul, de mindenki az anyát hibáztatja, amiért egy kis szörnyszülöttnek adott életet, mintha tehetne róla, mintha nem történhetne meg bárkivel, hogy gonosz tréfát űz vele a természet. Azt hiszem, ma már kicsit másképp állunk hozzá mindehhez, de jó negyven éve még társadalmilag elfogadott volt, hogy ha egy gyerek „selejtes”, az az anya hibája, és akkor teszi a legjobban, ha beadja egy intézetbe, és nem törődik a sorsával.

Harriet ragaszkodása és makacssága, amivel próbálja nevelni Bent, nem hozza meg az eredményét, Lessing egy percig sem áltat minket azzal, hogy megérte volna. Nincs vége a történetnek, ahol a könyv véget ér, ott csak azt látjuk, hogy Harriet és David álma hogy ér véget. Mikor rászánják magukat, hogy eladják a házat, aminek oly nagy jelentőséget tulajdonítottak, és ami valóban egy külön sziget volt számukra, akkor látják be ők maguk is, hogy le kell mondaniuk mindarról, amire vágytak, hogy nem tudták megvalósítani az álmaikat.

Erről is szól ez a könyv. A felszínen elsősorban Benről, a betegségéről, aminek nincs neve, és a beteg gyermekkel való együttélésről, de alatta két emberről, a szüleiről, akik mindent feláldoztak azért, hogy megvalósítsanak egy álmot, ami aztán önmagát rombolta le. És egy társadalomról, ami ugyanúgy kiveti magából a sérülten született gyermeket, mint azokat a párokat, akik szembe mernek szállni az uralkodó normákkal, és saját elképzeléseik szerint akarják leélni az életüket. Ez az, amiben Lessing igazán erős. Mindenkinek csak ajánlani tudom ezt a könyvét is.


Kiadó: Ulpius

Korábbi kommentek:

Nincsenek megjegyzések :

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...