„Néha
jó, néha rossz, néha nem.”
A
Bunkerrajzoló nem Likó Marcell életrajza. Inkább egy fiatal fiú története, aki
elmerül a reménytelenségben – írja a fülszöveg, és ez olyannyira így
van, hogy nem csodálkoznék, ha jó néhány Vad Fruttik rajongó és/vagy celebéletrajz-rajongó
az első néhány oldal után sarokba hajítaná a könyvet. Pedig ők szóltak. Egy fiatal fiú története, aki elmerül a
reménytelenségben – rögtön helyre kerül a szerző személye is, akitől elsőre
tán meglepőnek is tetszhet egy zenészéletrajz. Igenám, de ne feledjük: Géczi
János számos verseskötet, művelődéstörténeti tanulmány mellett a legendás Vadnarancsok szerzője is – a nyolcvanas
években betiltott, majd vihart kavart kötet, a társadalom peremére szorult
fiatalok élettörténet-rekonstrukciója köszön vissza A Bunkerrajzoló lapjain. Ami sokkal inkább szociográfia egy (már
megint) peremre szorult, a posztszocialista reménytelenséget maga mögött hagyni
képtelen, drogokban, gyógyszerekben, alkoholban menedéket kereső generációról,
mintsem Likó Marcell életrajza. Ő a katalizátor és ő a szócső, aki saját
történetén keresztül mindannyiunkról mesél. Csak győzzük erővel, ahogy sót szór
a sebeinkbe, miközben tépi a sajátjait.
Likó persze remek alany – a Vad Fruttik
énekese az elmúlt években már számtalan alkalommal tépte darabokra magát előttünk
dalszövegben, színpadon, olyannyira, hogy hajlamosak vagyunk azt hinni:
ismerjük már a történetét. Nehéz gyermekkor, telepi kamaszévek, sárga zsiguli
és ’szóljál már muternak dobjon le szotyira
pénzt; alkoholista apa, gyógyszerfüggés, drogok, pszichiátria, halálvágy. Ezzel
kerül közel, ezért olyan könnyű azonosulni vele, ettől válhat egy generáció
himnuszává a „Nem hiszek” vagy a „Nekem senkim sincsen”. Közös élmények, közös
emlékek, közös fájdalmak. Együtt süllyedünk vele a reménytelenségbe. És
valóban, ha jól figyeltünk, a kötetet olvasva túl nagy meglepetések nem érnek
minket – ami viszont simán gyomorszájon vág, az a kendőzetlen őszinteség és az
attrakciómentesség.
Szövegszinten és az elmesélt történetben
egyaránt – Likó mesél, Géczi jegyzi, minimális szerkesztéssel, a dramatizáltság
teljes(nek tűnő) hiányával. Nem életrajz, sokkal inkább oral history – mintha az
olvasót kettőjük közé ültetve beszélnék át újra meg újra az élettörténetet.
Már-már terápia ami a szemünk előtt folyik: megannyi ismétlés,
vissza-visszakanyarodás kulcspontokhoz, mantraszerűen hajtogatott alapvetések.
Tudatosítás-elfogadás-továbblépés. Borzasztó vékony jég az, amin Likó és Géczi
táncol. Könnyű lenne túldramatizálni (van is mit) könnyű lenne démonizálni az
apát, a helyet, a körülményeket, a sorsot – de ennél mindketten józanabbak. A
terápia nem ítélkezik. Feltárjuk a legmélyebb rétegeket, felfejtjük az okokat, megvizsgáljuk
a különböző oldalakat. Ott mar legmélyebbre a szöveg, ahol az elbeszélő
elfogadja, ami adatott, ahol nosztalgiával emlékszik vissza az őt sorson kívül
helyező gyerekkorra, ahol azt mondja: vannak jó emlékek, nem csak rosszak. Ahol
a „Nem hiszek” alkoholista apafigurájából („…én
mindig is nagyon szerettem volna az apámat szeretni.”) beteg öregember
lesz, akit féltünk, akiről gondoskodunk, akinek megbocsátunk. „Az esküvői képen […] a fateromon elegáns
konfekcióöltöny, a hozzáillő szürke és fehér nyakkendő, amelyet aztán, amikor
Szécsi Pál dalát énekeltem a Szimfonik Live-on, az apám tiszteletére a nyakamba
akasztottam.” Nekem ettől igazi és őszinte – nem a drogos élmények sorjázásától,
nem a botrányos részletektől, nem a kamaszkori kallódástól és a főiskolás évek nihilizmusától, hanem attól, hogy meri vállalni: emberek vagyunk. És a
viszonyaink olyan nyomorultul összetettek, hogy azt sose fogjuk megérteni. Vagy
megértetni – leginkább az életünket így-úgy-amúgy megkeserítő felmenőinkkel.
Persze aki botrányos részleteket szeretne,
az sem fog csalódni. Likó nem kendőzi el a drog nyomorult oldalát, ami messze
van a mámortól és a csillogástól, ahogy azt sem, mennyire nehéz kimászni belőle
– pláne, ha a művészben épp a drogmámor szakítja át a gátakat és repíti a sikerig.
Ami igazából érdekesebb, az a természetesség, amivel ezeknek a fiataloknak a
kezébe ugranak a különböző tudatmódosító szerek – hogy hogyan lesz az „életet
nem lehet másképp elviselni csak betintázva” apák fiaiból önsorsrontó drogos,
hogy hogyan determinál a segélyekből lézengő egykori munkástelep légköre arra,
hogy magad is lecsúszott ingyenélő légy. Hogyan nem tud egy egész generáció már megint felállni – mert nem tanultuk,
mert olyan mintákat követünk, amelyek csak lejjebb tuszkolnak a reménytelenségbe,
mert valódi segítséget sehonnan nem kapunk, mert a könnyen elérhető örömök
áráról pont azok nem szólnak időben, akiknek ez a dolguk lenne.
Van kiút? Van. Likónak is volt, és
őszintén hiszem, hogy ez a könyv segíthet nekünk, többieknek is. Ha nem is
megtalálni a kiutat (mert nem, nyilvánvalóan nem lesz mindenkiből rocksztár),
legalább szembenézni azzal, honnan jöttünk. Ez az első lépés…
„Valahogy
minden könnyebb, hogyha ki merem mondani, hogy nehéz.”
Kiadó: Athenaeum
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése