Hűha-faktor |
Ez a film egyetlen hatalmas
idézőjel. Újrahasznosít mindent: a Jurassic Park minden böszmebüszkén felrakott
kerítését, szabályozott, ellenőrzött működésű hamisvilágát, és a
szabályozottság által keltett biztonságérzetet (teli vagyunk ilyen
hamisvilágokkal egyébként, amelyek a szabályozottság álcaruhájával ringatnak
hamis biztonságérzetbe – gondoljunk csak a tömegközlekedésre…). Újrahasznosítja
a sanda és mohó sápolást, az etikátlan szakembert, közel a tűzhöz – hisz
tényleg mindig akad valaki, aki a más tüzébe pecsenyét lógat; aki akár éleszti
a tüzet, ott is ahol nem ég, hogy süljön a maga pecsenyéje (ezek a filmtörténet
leginkább várt elégtétel-halálai, amikor úgymond a tűzgyújtó is odasül).
Újrahasznosítja a Rambózabálást – ahogy jönnek a bennfentes vigyorú emberi
pitbullok puffogtatni, természetet taposni; jönnek a vadászok – ezúttal is
zsákmányállatnak, naná. Újrahasznosítja a sikolyt, a menekülést, az utolsó
pillanatban megmenekülést… persze úgy hogy még nagyobb legyen a hűha-faktor. Ahogy
a filmben nem kicsit (ön)ironikusan el is hangzik. Mert az én szememben ezt a
gátlástalan remixet egyfelől ez menti meg: többször és harsányan kiröhögi
önmagát. Másfelől a tapintható szándék, hogy megidézzen. A mai eszközökkel az
egykori hangulatot, azt az érzést ami akkor elfogta a tátott szájjal bámuló
ifjú mozibajárót: ilyen tátott szájakat, tágra nyílt szemeket szeretne a mai,
képpel agyonlakatott fiatal arcára varázsolni ez a film – és ezt sikeresen
teljesíti.
Tudjátok mit? Visszaveszek a
kritikus hangvételből. Ahogyan Timi megfogalmazta: nekünk ez egy hatalmas
nosztalgiatrip volt, fütyüljünk az összes kritikára… láttuk, hogyan működött ez
a hűha-faktor a fiatalabbakon a moziteremben – így a bevételi adatokon túl
személyes benyomásunk is lehetett a kézzel fogható sikerről. Nagyon sok
generációt képes volt megszólítani ez a film, egyszerre, és teljesen másként:
direkten és utalások rétegeivel. Már önmagában ez egyfajta érték volna, hogy
egy alapvetően szórakoztató-borzongató-rémisztgető fussvagyelkapnak mozi ennyi
utalás-réteggel, és így zsonglőrködik – valójában az alkotói csak jó érzékkel
belehelyezkedtek az egykori „alternatív jelen” jövőjébe: a mai „alternatív
jelenbe”. Ahonnan jó volt visszatévedni az „alternatív múltba”… legalábbis
nekem az egykori Park főépületébe tett kirándulás minden pillanata maga volt a
nagy betűs Nosztalgia… Egy szó mint száz, egy fantáziavilág meglepően koherens
jövőjét láthatjuk – ahol a legfontosabb „állandó”, hogy nem tanulunk semmiből.
Nem hivatalos, klasszikus |
Ha nem tanulunk semmiből,
ugyanazt éljük át. A (voltaképpen egyetlen) különbség: picit oldalt csúszott a fő
konfliktus, a cselekménygerjesztő – bele másik moziuniverzumokba; például az
Alien gondolatmeneteiből lehet ismerős. Én ezt úgy hívom: Bicska-téma. Az emberiség
mottója lehetne: ha idegenekkel tárgyalok, legyen nálam Bicska (páncélosezred,
hadiflotta, atomfegyver), lehetőleg a leghatékonyabb. Az Alienből fejtem ki,
hogy ne spoilerezzem el, amit szerintem úgyis kitaláltok belőle: ha ismerek
valamit, ami fenyegető (például annyira, hogy egy nálam feltehetően
intelligensebb faj egyedei végső gesztusként tiltó táblát raktak ki miatta egy
bolygóra) azt meg kell szereznem, és Bicskát kell faragnom belőle (ha netalán
találkozunk majd mr. intelligenciáékkal, legyen nálunk valamilyen hatékony
mifene ellenük – olyasmi, amitől tudjuk, hogy rettegnek). Pusztító paranoiánk
gerjeszti itt is az eseményeket, megint kiderül róla, hogy elsősorban
önpusztító… ez a baj az intelligens Bicskával, ha gép, ha bio: tanul és hamar
maga dönt, kibe szúr.
Ha megidézés, akkor hősök… nos,
nagyjából a helyükön. Malcolm figurája helyett például egy kedves pojácát
kapunk, ugyanazokkal az alapgesztusokkal – de mivel a film egyik legbájosabban
ironikus (nemcsók) jelenete az övé, hát egye kánya. Az új tulajdonos másképp
gyerek mint Hammond volt, felnőttebb játékai és vágyai vannak, de pont a
különbségektől lesz ugyanannyira egyedi. És nem értem a fanyalgókat, a
gyerekszínészek hozták az elvárhatót – végülis tényleg annyi a dolguk, hogy
fussanak és túléljenek, és nem volt elviselhetetlen a (szerencsére rövid)
lelkizésük sem. A női főhős, a „szegény ember Jessica Chastain-je”, Bryce Dallas
Howard igenis tud játszani és a kevés lehetőséggel, amit a film nyújt neki él –
más kérdés, hogy az első film férfiakkal teljesen egyenrangúan árnyalt dr.
Sattleréhez (Laura Dern), női (fő)hőséhez képest bántóan egydimenziós figurát
írtak neki. Az elfoglalt, tüchtig karrierrab azért sok lehetőséget nem ad a
játékra, ha csak karakter, és nem róla szól a mozi – és az átalakulása is teljesen
szabvány (játszhatatlan) iskolapélda. A rendezés is vele szúr ki a
legalaposabban – tűsarkúban rohanhatja végig az egész filmen… némileg
mulattatott a picike ellentmondás, hogy ha a T-Rex hatvannal is képes futni,
akkor emberi csaliként mennyivel kellene előtte szaladni (tűsarkúban…), de
ellegyintettem, biztosan lassult az évek múlásával az öreg harcos. Úgyhogy BDH
hozza, amit hozhat – egy komoly megbicsaklással: annyira nincs kémia közte és
Pratt figurája közt, hogy a csókjuk kiérdemelte tőlem az év eddigi legkínosabb
romantikus betétepizódja büszke címét.
Kúúl... |
Pratt a tökéletes XXI. századi
Indiana. Tökéletes csibész. Minden, ami Harrison Ford volt a moziba járó
kölyköknek… és Forddal ellentétben játszani is tud. Mert fiatalon kedvenc
űrgolyhóm, kincsvadászom és szökevényem a féloldalas mosolyán, meg a hökkent
fején túl egy szem koncentrálok-fejet volt képes felmutatni; öregségére aztán
belejött, de Chris Pratt más alapokról indul. Van arcjátéka, képes érzelmet
kifejezni – hogy csak egy példát mondjak: a remek CGI melón túl az ő
reakcióitól kerülnek tökéletesen a vászonra a Raptorok. Úgy különben a trükkök
kivétel nélkül kifogástalanok. A film több mint fele rajzfilm, és baromi jól
mutat…
A folytatásnál viszont mindez már
kevés lesz. Anyagilag sikeres lehet az is, de kínai gumicukor-utánzat szintjén
gagyi lesz, ha a szokásos, „nagyobb, hosszabb, vágatlan” hűha-faktorra
alapozzák – azt a patront már ellőtték most (úgy értem, az összes patront…). Az
valóban puszta önismétlés lesz; azt már nem menti az „egykori élmény
megidézésének szándéka mai eszközökkel” hozzáállása. A végéből, az IN-GEN
makacs jelenlétéből persze jól kikövetkeztethető a folytatás alapszituációja
(megint csak az Alien mintájára…), remélem lesz valaki, aki mindezt a kellő
fantáziával csavarja tovább…
Ebben a filmben álomország vérzik
(amennyire a korhatár miatt vérezhet). Ez a film álomország. Mint általában (a
legjobb szándékok, professzionizmus, csempészett mondanivaló mellett is) a
mozi. Ámulni-bámulni kell (nincs mit tanulni belőle…) – és jobb ha tudjuk, a
mozi a kezdetektől erre az ámulatra épített. Hogy művészet is, az pár elkötelezett
embernek köszönhető. Kezdettől fogva bámulnivaló volt: látványosság és egyben
üzlet. Nincs ebben semmi rossz – és ezen az alapon ezt a filmet sem érdemes
szidni. Mert hogy látványos, az hétszentség. És meglehetősen sikeres üzlet.
Engem (amint látjátok) megvett.
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése