„Hajnalodott,
és a zombik a parkolón áttámolyogva özönlöttek a túloldalon magasodó, bézsszínű
tömb felé. Később aztán egy lórúgásnyi Starbuckstól feltámadnak, ám
pillanatnyilag épp csak élő halottak voltak. Haláluk oka sokféle volt:
macskajaj, rémálmok, eposzi online játszmák okozta kizsigereltség, éjbe nyúló
tévézés roncsolta bioritmusok, szüntelen bömbölő kölykök, hajnal négyig bulizó
szomszédok, megszakadt szívek, befizetetlen számlák, elhibázott lehetőségek,
beteg ölebek, idegenbe szakadt lánygyermekek, gyengélkedő szülők, éjféli
jégkrémzabálások.
A
hét öt (ünnepi szezonban hét) napján mégis minden áldott reggel idevonszolták
magukat, életük egyetlen tényezőjéhez, amely sosem változott, amelyre
számíthattak, ha esett, ha fújt, ha haldoklott házikedvencük, vagy ha váltak
éppen: a munkahelyükre.”
Ha hozzám hasonló IKEA rajongó vagy, a
könyv jó eséllyel már néhány hete-hónapja a polcodon landolt, mérete és
kivitele okán minden bizonnyal a 25 éve gyűjtögetett katalógusok mellett. Ugye? Abba
a generációba tartozom, akik úgymond „belenőttek” az IKEA kultuszba – a
magyarországi első boltnyitás negyedszázados évfordulóját épp a napokban ünneplő
bútoráruház (tekinthetjük akkor ezt egy szülinapi bejegyzésnek?) annak idején
korábban felénk ismeretlen szemléletével, letisztult, trendi, a kifinomultnak
hitt „nyugati” életérzést hurcoló bútoraival, laza, emberközeli stílusával,
berendezett enteriőrjeivel és persze az elmaradhatatlan gyerekeknek játszóház -
szülőknek húsgombóc kombóval (no meg az augusztusban vallásos áhítattal várt
katalógussal) egy csapásra meghódította a rendszerváltás előtti szocialista
egyenbútorokhoz szokott lakosságot. Hogy aztán néhány év alatt újabb
egyenbútorokkal berendezett lakások tömegével lepje be a piacot és váljon az
egyediséget mindenek felett hirdetők fanyalgásának elsődleges célpontjává, de ez egy másik
történet.
Grady Hendrix Horrorstör című katalógusa regénye jó érzékkel lovagolja meg
a fent épp csak laza ecsetvonásokkal érintett IKEA-életérzést és annak
rajongóit: ha közénk tartozol, jó eséllyel amint meglátod ezt a kötetet, gyorsabban
ver majd a szíved (és ez megmarad akkor is, amikor már rájöttél, nem, ez nem
egy előrehozott katalógusmegjelenés…). Igen, ez az az eset, amikor a külcsín
mindent visz. Szerencsére ez nem merül ki egy ötletes borítóban és a szokatlan
formátumban – következetesen úgy is van felépítve, mint egy bútorkatalógus, a
házhozszállítás-űrlapba rejtett impresszumtól a fejezetcímek illusztrációjaként
szolgáló bútorleírásokon át egészen a záró oldalak akciós kuponjaiig. Na de
mégis csak egy regényről beszélünk, lássuk hát, mit rejt „a rémület
bútoráruháza” a pavlovi reflexeket kiváltó koncepción túl?
Adva van az IKEA-ra megtévesztően
hasonlító amerikai Orsk áruházlánc, mely a nagy testvérhez hasonlóan nem csupán bútort
árul, hanem „jobb életet mindenkinek” – vásárlónak és dolgozónak egyaránt. Az
Orsk egy nagy család, mely körülölel mint egy kényelmes, süppedős BROOKA kanapé, lesi
a kívánságaid, mint egy mindenre kész WANWEIRD konyha, segít rendszerezni gondolataid,
mint egy tökéletesen funkcionális LIRIPIP gardrób. Add át magad az Orsknak, és
nem lesz gondod többé semmire – legkevésbé arra, hogy önmagad légy. Ha igazán
elkötelezett vagy, akár dolgozhatsz is az Orsknak, és ő gondoskodik róla, hogy
a vállalat működési elvei mentén egész életed jól szervezett, biztonságos,
kielégítő és hatékony legyen. Csak kövesd mindig az Igazak ösvényét, nehogy
eltévedj a bemutatótér Patyomkin-szobái között, ne adj’ isten, lerövidítsd a vásárlói
szokásokat elemző szakértők által optimalizált utat, mely a kasszákhoz vezet.
Az Orsk maga a tökéletesség, nyugalom,
béke – egészen addig, amíg egy reggelen az álmosan becsörtető
zombi-alkalmazottak összerondított kanapékat és felforgatott bútorokat nem találnak
a jólfésült Bemutatótérben. Az áruház ügyeletes „lelkiismeretes buzgómócsing”
menedzsere nem annyira önkéntes alapon, mint inkább bőkezű túlórapénz
ígéretével beszervezi a két létező legalkalmatlanabb munkatársát – az évtizedek
óta mintapénztáros Ruth-Anne-t, aki a dolgozók Kánaánjának egy kedvezményes
Orsk-konyha megvételét tartja és a főiskoláról dobbantó, eladói munkáját
szívből gyűlölő, folyton előléptetés után ácsingózó, ám szkeptikus Amy-t – hogy
éjszaka fésüljék át az áruházat és adják rendőrkézre a rongálókat. Zárás után
kéretlenül csatlakozik hozzájuk a szellemhívő Tiffany, aki filmet készül
forgatni az áruházat rettegésben tartó éji rémről, hogy ezzel dobbantson a
világhír felé; és az ő segítője, Matt, aki ugyan nem hisz a szellemekben, de
feltett szándéka egy MÜSKK ágyon („gyengéden körbefon és elkalauzol az álmok
birodalmába”) meghúzni a lányt. Öten vágnak neki az éjsötét áruháznak, hogy
aztán rongáló részegek és/vagy hajléktalanok helyett balul sikerült
szellemidézésbe és évszázados borzalmak nyomára bukkanjanak. És kezdődhet a
futás meg a sikoltozás…
Fogalmam sincs, mennyire működik horrorként
Grady Hendrix regénye, tekintve, hogy sosem olvasok horrort (komolyan, még
Stephen Kinget sem olvastam) és nem is nézek, mert utálom a hatásvadász
paráztatást – ahogy láttam, a műfaj rajongóit minimum megosztja. Én jóindulatú
mosollyal átsiklottam a rémisztgetős(nek szánt) részek felett – komolyan venni
úgyis lehetetlen. Meg aztán, nem is gondolom, hogy itt az amúgy némiképp klisés
horrorsztori lenne a lényeg. Sokkal inkább az a maró gúny, amivel Hendrix a
fogyasztói társadalmat, a nagyvállalati kultúrát, a kifinomultnak tűnő,
valójában faékegyszerűségű és a vásárlót masszívan hülyének néző marketinget
illeti. E tekintetben tök mindegy, voltál-e már életedben IKEA-ban: ha
dolgoztál már multinál és/vagy kereskedelemben, garantáltan magadra ismersz a
céges agymosás áldozatául esett, szürkén, agyhalott állapotban csoszogó
alkalmazottakban, akiknek zsebében állandóan varázsszerszám (SOHA ne költözz
IKEA bútorral úgy, hogy előtte nem nyúltál le az áruházból egyet!), fejükben mantraszerűen
ismételt sorok a Vezetői Kultúra Kézikönyvéből, arcukon lehervaszthatatlan
mosoly, pláne, amikor a főnök közli, hogy karácsony előtt két nappal mégis bent
kéne maradni még egy plusz műszakra, mert már az összes munkatársad
kimerültséggel kezelik a kórházban és nincs más.
A Horrorstör
igazából ezzel nyer – az IKEA katalóguson belül ott a csontig hatoló,
bármilyen horrornál rémisztőbb felismerés: a biorobotként napi tizensok órát dolgozó
multikatonák és a szétrohadó végtagokkal csoszogó zombik között igazából nincs semmi
különbség. Hogy a háromszög harmadik csúcsán ott van az irányított zombiként
működő vásárló, aki mindent megvesz, amit eléje tolnak, az már tényleg csak hab
a tortán. Nem csoda, hogy a végére azt sem tudjuk, azért röhögünk-e mert a Horrostör vicces (amúgy tényleg az) vagy
kínunkban…
Kiadó: Gabo
Fordító: Kemenes Iván
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése