Ha már Túlzások, akkor nem fogom vissza magam. Tudnotok kell, hogy
elfogult tanúja vagyok Laboda Robi markáns jelenlétének a slam-színtéren – azt
hiszem jelenleg neki van a legerősebb színpadi jelenléte, úgy viszi és oda a
közönséget, ahova csak akarja. Tudnotok kell, hogy nagyon szeretem, amit
csinál, örülök, ha megszólíthatom, s például e kötet érkezéséről is előbb
szerezhettem tudomást, mint nagyon sokan, pont a slam-rendezvényeken kialakult
jó ismeretség okán – hogy megszólíthattam. Bánom, hogy nem mehettem Gombaszögre
egyszerűen akár csak „ott lenni” ebben a közegben, abban a fiatalokból
kovácsolódó felvidéki slam-közösségben, amelynek vitán felül Laboda Róbert a
létrehozója, vezéralakja és legfontosabb inspirátora. Tudnotok kell, hogy
elfogult vagyok, hogy lássátok, miért esem ekkora mértékig túlzásokba.
Szóval Robi, egyfelől. Értem,
tudom, miért a facsarás, a nyelv másféle érzékenysége, ami izgat, elmondtad
miért, de most már elég a dacból. A nyelverőszak Parti Nagyétól mérföldekkel
bátrabban képzavarba hajló kifejlései bizony nem egyszer löktek át egyfajta
értetlenséghatáron, ahonnan hol volt kedvem visszamászni a kíváncsiságba, hol
nem. Ráadásul a felületes szemlélő húmiafasz-klapanciának érzi azt is, ami
pedig magvas, árnyalt gondolat ebben a szokatlan, a nyelvre és a vele való
játszhatóságra annyira másképp kattant szövegkörnyezetben. Jó volt észrevenni a
Juhász Ferenc-i, Apollinaire-i szabadságfokot, de ez itt első pillantásra
amolyan rosszvers-apoteózis. A köteted azt a mindig elnyomott fűzfapoézist
emeli piedesztálra tudatosan, amely nem véletlenül kerül állandóan pályán
kívülre, minden nyers erejével egyetemben - úgy is, hogy a puszta rutin
apparátusainak mesterműveinél minden esetben igazabban reagál a világra -; mert
elsősorban zavaros ösztön-reakció, s csak másodsorban mű.
Másfelől, Robi, egyszerűen pazar,
ahogy a mindig elnyomott fűzfapoézis, a képzavar tágult lélegzete
megmutathatja: van, ahonnan metonímiának, metaforának látszik, csak fel kell
venni hozzá a megfelelő nézőpontot. Van, ahonnan nézve ezek a sorok:
kis levegőhöz jutni,
az jó lenne,
kérnék hozzá híg vadászt,
meg patyolat leheletet – ha van,
legyen záporos,
virítson minden tenyér
talpig drágába öltözve…
szóval van olyan nézőpont,
ahonnan ezek a sorok a legőszintébben elrebegett, gyönyörű, erős fohászok, pont
a lemondástól, amely egyszer csak elengedi a kohéziót is, összemarkolt
lélegzetéből nem futja az asszociáció minden égbe nyúló lépcsőfokát végig
szájra venni, lépésről lépésre. Kihagy, mint a lélegzet:
éltetni gázmolekulát egyetlen tüdővel,
szaporázni a lassú halált,
hanyagul kötötten termelni
tojásból sárga villamost,
haladéktalanul várni a megkésett lélegzést,
vízszintesen zuhanni a tejberizsben,
s benne mákszemnek lenni –
levegőzni egy szabad szárításban
szóval itt van például a Tüdővel című vers, példájául, hogy lesz
egy felütésből földtől elszakadó egyetemesség, hogy lesz képes taposómalmaink
összes borzalmát megmutatni úgy, hogy egy szó se esik róluk…
Ennyire pokolian kettős érzés
volt ez a kötet – a slameket sem kivéve. A Fél
vidéki séma, az Üzenet a
legerősebb dolgaid közt van – ez jó, valójában amikor slamet, akkor is verset
írsz, mégpedig olyan verset, amit írni szeretsz, önazonos vagy… Talán még
inkább behajítod a gyeplőt a szójáték vágtató paripái közé, de ezt itt meg is
teheted – a slam közönsége rendkívül szójátékérzékeny, simán tovavágtat ott a
hallomással, ahol az egyszeri olvasónak kell a visszaolvashatóság mankója.
(Hálás is vagyok, hogy bekerültek…) Kettős érzés volt, de így, az első
végigrohanás után még nincs is készen bennem az olvasás. Lesz dolgom ezzel a
vékonyka könyvvel. Pedig igazából már a következő kötetet várom…
Szia, Robi! Remélem, nem bánod, hogy túlzásokba estem.
Szia, Robi! Remélem, nem bánod, hogy túlzásokba estem.
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése