Sokáig nem tudtam hova tenni ezt a
filmet – ha csak a tartalom kivonatát olvassuk, az „idős nénike ötven év után
elkezdi keresni eltitkolt és tőle csecsemőként elszakított fiát” jellegű
történet könnyen nyálas-érzelgős tévéfilm-színvonalra enged következtetni.
Ráadásul a feelgood-movie-ra hangolt plakát sem segít komolyan venni a dolgot.
Ellenben ha tudjuk, hogy Stephen Frears rendezte, akinek a csodás Veszedelmes viszonyokat és az
ezredforduló egyik legjobb életrajzi filmjét, A királynőt köszönhetjük (és akinek „kisebb” mozijai között is
olyanok lapulnak, mint a Pop, csajok,
satöbbi, a Gyönyörű mocsokságok
vagy a Svindlerek), azért elkezdünk
reménykedni, hogy valami különlegeset kapunk. És nem is csalódunk – mert bár a Philomena messze nem olyan zseniális,
mint a rendező két legnagyobbja, magasan kiemelkedik napjaink filmes átlagából.
Az idős nénike, aki fiát keresi,
a hatvanas, ír származású Philomena Lee – egy egyszerű, nem túl iskolázott,
romantikus lányregényeket olvasó és gagyi szappanoperákat néző vidéki
öregasszony, aki ötven évig hordoz egy szörnyű titkot, míg egyszer csak nem
bírja tovább, és bevallja lányának: anno megesett leányként egy apácazárdába
dugva szült egy fiút, akit aztán erővel elszakítottak tőle, és azóta sem tud
róla semmit. A lány szó szerint belebotlik egy kormányközeli állásából épp
kirúgott egykori újságíróba, Martin Sixsmith-be, aki ugyan elsőre konkrétan suttyó
bunkóként kiröhögi „szánalmas kisember-történetét”, nem sokkal később némi
szerkesztői nyomásra (no meg mert semmi egyéb munkája…) ráveti magát a sztorira
és ütős-érzelmes cikket remélve segít Philomenának felkutatni elveszett fiát.
A megtörtént esetet feldolgozó
film (melynek forgatókönyve jórészt a valódi Martin Sixsmith nagy vihart kavart,
Philomena Lee elveszett gyermeke című
dokumentumregényén alapul) egyfelől valóban egy anya könnyes-bús kutatása,
annak jónéhány kliséjével, másfelől két nagyon különböző ember már-már buddy-movie-szerű
egymásra találásának története – ráadásképp pedig okosan és cseppet sem
direkten megfogalmazott társadalom- és egyházkritika. Hogy hogy fér bele mindez
egy alapvetően könnyed, szórakoztató filmbe? Na, ehhez kellett Stephen Frears!
A rendező legnagyobb érdeme már A
királynő esetében is az volt, hogy iszonyú ügyesen egyensúlyozott az emberi
dráma és a társadalomrajz között, zsonglőrként játszva a politikai és a
magánéleti szállal. Ezt itt is csúcsra járatja.
Miközben Philomena és Martin
közös utazásán kacarászunk – melynek során egészen Amerikáig követik az
elveszett fiú nyomát – szinte észrevétlenül csepegtetik elénk a morzsákat az
írországi Magdolna menhelyek tevékenységéről (érdekes színezetet ad a filmnek, ha valaki látta A Magdolna nővérek
című, sokkal brutálisabb filmet a témáról – egészen addig egyébként a Philomena
könnyed kis családi drámának tűnik, amíg rá nem jövünk, ja kérem, itt pont egy „olyan”
zárdáról van szó). Ezeken a „menhelyeken” a huszadik század során egyes
kutatások szerint több tízezer megesett ír tizenéves leányt fosztottak meg
gyermekétől, hogy aztán jó pénzért amerikai nevelőszülőknek adják őket örökbe.
Ezeknek a lányoknak nem volt más bűnük, mint hogy házasságon kívül teherbe
estek – a zárdába kerülve titokban megszülhették bűnük gyümölcsét, cserébe
évekig fizetség nélkül dolgoztatták, zaklatták, bántalmazták őket, és
gyakorlatilag agymosást végeztek rajtuk – ennek eklatáns példája Philomena, aki
még hatvanon túl is vallásos hittel bizonygatja, hogy ő bizony bűnt követett el
isten ellen és megérdemelte a szenvedést.
A film egyik sarokpontja
kétségkívül az egyház magatartása ezen leányanyákkal szemben – ám Frears és
forgatókönyvírói okosabbak annál, hogysem direkt propagandát folytatnának az
egyház ellen. Sixsmith alakjában helyet kap az ateista, cinikus, „igazságbajnoka”
újságíró, aki ha tehetné, minimum rágyújtaná a zárdát azokra a képmutató
apácákra, akik nem hogy elkövették Philomena ellen, amit elkövettek, még
ráadásul megtagadtak minden segítséget a fiát kereső idős nőtől (s mint később
kiderül, az anyját kereső fiútól is, aki szintén eljutott születése helyére).
Sixsmith kimondja azt, amit mindannyian legszívesebben kiordítanánk ebben a
helyzetben: mégis hogy a túróba lehetne ilyen bűnt megbocsátani? És ott van
mellette Philomena, ez a kedves, egyszerű, néha irritálóan bugyuta asszony, aki
azt mondja: én megbocsátok, mert ez a legnagyobb keresztényi erény. Ezzel
mintegy megmutatva az apácáknak, hogy is kéne az egyháznak viselkednie „bűnös”
híveivel szemben (is). Azt hiszem, ez hatásosabb kritika Frears részéről,
mintha direkt egyházellenes filmet forgatott volna.
S ha már kettejük ellentéteiről
van szó: egyszerűen elbűvölő az, ahogy ez a néni (Judi Dench fergeteges, bár kissé
túlságosan elegáns alakításában) a karót nyelt, vérsznob, Oxfordban
diplomázott, saját felsőbbrendűségét minden gesztusával éreztető politikai
újságíró agyára megy. Steve Coogan tökéletes partner ehhez – annál inkább, mert
nézőként én alapból vele azonosulnék, és Philomena egynémely eszmefuttatásától
sírva rohannék ki a moziból, Coogan viszont épp annyira tenyérbemászó, hogy az
ő elutasításával párhuzamosan én meg megkedveljem a nénit. Akit persze a végére
ő is megkedvel, de szerencsére az alkotók arányérzéke itt sem mond csődöt: nyálas
egymás-nyakába-borulás helyett valamiféle szelíd elismerést és egymás
nézeteinek legalábbis meghallgatását kapjuk – van, hogy ez is igen nagy
eredmény.
Okos, kedves, szerethető film a Philomena – nem váltja meg a világot
(nem is célja), „csupán” szórakoztatva gondolkodtat, ami kevés filmnek sikerül
ilyen jól. Kiváló alakításai, finom humora és okosan feltett kérdései miatt
sokáig emlékezni fogok rá – és valószínűleg jó ideig nem tudok majd ránézni egy
romantikus történelmi regényre sem anélkül, hogy eszembe ne jussanak Philomena
ismertetései…
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése