Teljesen váratlanul ért ez a
film: ahhoz képest, hogy az HBO mekkora felhajtást szokott csapni a saját
gyártású műsorai körül, ezt nem reklámozták agyon, pedig az idei Emmy-díjátadó
egyik nagy esélyesének számított (nyert is két díjat a vasárnapi gálán). Mintha a csatorna nem bízott volna abban, hogy a
magyar közönséget meg lehet szólítani egy, a 2008-as amerikai elnökválasztás
hátteréről szóló filmmel. Pedig! Volt bennem némi szkepszis, épp ezért saját
magam is meglepem, amikor leírom, de Az
elnök emberei (a sorozat) óta nem találkoztam ennyire okos, alapos és
élvezetes amerikai politikai drámával.
Valószínűleg még jó néhány év
(évtized?) telik el, mire a világ túlsó felén az elemzők és történészek a
végére járnak a Sarah Palin-jelenségnek: mert valljuk be, minden józan
ítélőképességű ember számára totálisan érthetetlen, miként lett egy konkrétan
síkbuta, nulla országos politikai tapasztalattal rendelkező kisvárosi nőből a
republikánusok alelnökjelöltje. A film annak a két hónapnak a története, ami
Palin kiválasztása és a vereség között eltelt, kísérlet a jelenség
felgöngyölítésére, betekintés a republikánus kampány kulisszái mögé; és bár
nyilván nem érint minden felmerülő kérdést, nagyrészt sikerrel próbálkozik.
A kiindulópontja mindenesetre
helyénvaló: onnantól kezdve, hogy a 2008-as elnökválasztáson a demokraták
Barack Obamát jelölték, a republikánusok a 22-es csapdájában találták magukat.
Nyilvánvaló volt, hogy el kellett határolódniuk a Bush-éra ámokfutásától, volt
egy politikailag megkérdőjelezhetetlenül rátermett, egykori háborús veterán
elnökjelöltjük, viszont semmit sem tudtak kezdeni az ellenféllel. A film jól
rátapint arra, hogy Obama már a jelölés kezdeti szakaszától inkább volt
szupersztár, mint politikus: a tömegek rajongtak érte, és nem csak az USA-ban
(jól kezd a film a berlini tömeg előtti beszéddel, ami innen Európából nézve
igencsak áthallásos…), közvetlen, alulról jött, már a jelölésével is
történelmet ír, és azzal, hogy ő az első afroamerikai elnökjelölt,
gyakorlatilag érinthetetlenné vált.
Tudjuk, hogy megválasztása
mekkora áttörés, és tisztában vagyunk a történelmi jelentőséggel, mégis, azt
hiszem, a világ nagy részének fogalma sincs arról (nem is lehet), mekkora
reveláció ez az amerikaiaknak. Obama egyszerre sztár és ikon, egy új világ
ígérete, és noha nyilvánvaló túlzás, mégsem teljesen alaptalan amit többször
hangoztatnak a filmben: már azelőtt piedesztálra emelték, hogy bármit letett
volna az asztalra. A republikánusoknak pedig „mindössze” egy kiváló politikusuk
volt vele szemben, aki ugyan hős, katona, tapasztalt szenátor – viszont
unalmas. Olyan alelnökjelölt kellett hát mellé, aki kiállítható Obamával
szemben, aki képes sztárként viselkedni, megszólítani a tömegeket, aki jelkép
lehet a jelképpel szemben. Valahogy így került a képbe Sarah Palin, a
szélsőségesen életpárti, mélyen vallásos, fegyvertartó, ötgyermekes családanya,
aki negyven fölött szülte meg Down-kóros gyermekét, felvette a versenyt az
olajlobbival Alaszkában, jávorszarvasokra vadászik, és maga a megtestesült fehér, középosztálybeli, keresztény
kisvárosi anyuka. Aki éppúgy egy eszme megtestesítője jobbról, mint Obama
balról. A történet folytatását mindannyian ismerjük…
A film okosan a McCain-kampány
irányítójának, Steve Schmidtnek a nézőpontjából követi az eseményeket: ő és a
csapata választották ki Palint, és ők csinálták végig vele azt az emlékezetes
két hónapot, ami alatt a republikánusok megmentőjéből a világsajtó
élcelődésének elsőszámú célpontja lett. Palin kiválasztása gyorsan zajlott, nem
világították át, nem tesztelték eleget, hinni
akarták, hogy bejön, ezért nem is foglalkoztak azzal, hogy vajon alkalmas-e
alelnöknek. Néha visítva röhögtem a film alatt (olykor kínomban…), de azért ez
alatt a száztíz perc alatt végig ott motoszkált az a bénító düh, amit a
többször elhangzó kijelentés kivált (és ne higgyük, hogy csak az amerikai
politikára jellemző): „nem az érdekelt, alkalmas-e, hanem hogy nyerhetünk-e
vele”.
A film igazi ereje a forgatókönyv
mellett egyértelműen a színészek játéka. Julianne Moore vállán nyugszik szinte
minden: ha az ő Sarah Palinja hiteles, a film az egekbe emelkedhet, ha ő
elbukik, visz mindent. Moore alakítása szinte tökéletes. Úgy ad mélységet,
emberséget a karakterének, hogy egy
percre sem engedi feledni, mekkora szégyen lett volna, ha ez a nő a Fehér Házba
kerül. A film nem menti fel Palint, nem teszi szimpatikussá, még csak sajnálni
valóvá sem, mégis megmutatja, hogy a Tina Fey-paródiák és a vállalhatatlan
ostobaságok mögött ott van egy ember, aki a saját korlátolt kis világában élt,
aki igazi tőrőlmetszett naivaként elhitte, hogy „a nemzetnek szüksége van rá”,
és akit belehajszoltak egy olyan szerepbe, egy olyan kampányba, amiről azt sem
tudta, mi fán terem. És amikor elbukott (nagyrészt a saját hülyeségeinek
köszönhetően), természetszerűen ejtették. Nagyon szépen egyensúlyoz Moore a
buta, korlátolt liba és a szereptévesztett egyszerű nő között.
Woody Harrelson kampánystratégája
remek – kíméletlen és törtető tanácsadó, aki méltósággal viseli a saját rossz döntése
okozta kudarc következményeit, akkor is, ha tudja: itt nincs nagyon második
esély. Ed Harris a vereséget elég hamar felfogó McCain szerepében olyan
visszafogott, mintha ott sem lenne, ami akár tudatos döntés is lehet: hisz a
jellegtelen McCain is mintha ott sem lett volna Palin mellett. A
mellékszerepekben is csupa kiváló alakítást láthatunk, mindenki a helyén van,
ám mindannyian együtt is eltörpülnek Julianne Moore alakítása mellett.
A forgatókönyv egy nagyon ügyes
húzásáról kell még szólnom: nagyon jó érzékkel látták meg, hogy Obamát nem kell
a filmben „eljátszani”. A demokrata elnökjelölt valódi felvételeken szerepel,
ami számomra mindig érdekes – A királynő
című filmből emlékszem hasonló húzásra, ami ott szintén nagyon a helyén volt
(ott a walesi hercegnőt láthattuk archív felvételeken). Ezzel a film mintha
reflektálna is önmagára: a „jelenségként” beállított Obamát valóban
„jelenségnek” látjuk, a szereplőktől elkülönült, kvázi-eljátszhatatlan, így
legyőzhetetlen ikonnak. Amivel persze lehet (és kell is) vitatkozni, de a
filmben működik. Nem is akárhogy.
A Palin-jelenséget meg nem
magyarázza, viszont érdekes betekintést nyújt a kulisszák mögé a film: akit
kicsit is érdekel az amerikai politika, vagy csak szeretne egy igazi politikai
fiaskón szórakozni, nézze meg bátran. Ugyanakkor, bár okos és alapos, de nem
egy bennfentes darab, minimális politikai ismeretekkel is érthető és élvezhető,
a színészi alakítások pedig vannak olyan jók, hogy annak is érdemes megnézni,
aki még csak nem is hallott Sarah Palinról.
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése