Hiába bizonyította már jó néhány
alkalommal sokoldalúságát, Joanne Harris újra meg újra meg tud lepni. Még
mindig ugyanazzal az ámulattal tudom konstatálni, hogy mennyire messzire jutott
a „Csokoládé írónője”, mint az Urak és játékosok, a Rúnajelek vagy az Aludj, kislány esetében (lassan ideje lenne elfelejteni ezt az
állandó Csokoládéhoz való hasonlítgatást – így, az életmű nagyobb részének
ismeretében kezdem azt gondolni, hogy az a könyv az írónő pályájának csak egy
erős közepes állomása). Nem úgy a Kékszeműfiú,
ami – hajlok rá – az Urak és játékosok mellett tán a legjobb műve. Mondom ezt
úgy, hogy a történet kétségkívül beteges(nek is mondható), a befogadást
nehezíti a rendkívül trükkös forma, és a kendőzetlen erőszak – ez bizony
pszichothriller a javából, fényévnyi távolságra a romantikus-misztikus
regényektől.
Az angliai Malbry poros
kisvárosában él BB, a negyvenkét éves kórházi takarító, aki képtelen szabadulni
zsarnoki anyja hálójából, három fiúgyermek közül az utolsó életben maradottként
cipeli a terhet, hogy otthon maradjon, „gondoskodjon” anyjáról, kielégítse a
szeszélyeit, fivérei helyett is valóra váltsa az anya vágyait, és alanya legyen
folyamatos kegyetlenkedésének. BB, a középkorú lúzer tökéletes megtestesítője,
az előnytelen külsejű, magának karriert hazudó, kudarcokat halmozó legkisebbfiú a világhálót használja
arra, hogy olyan életet éljen, ami szerinte járna neki: az általa alapított
közösségi honlapon ő kékszeműfiú, a
közönségét válogatott gyilkosságokról írt fikciókkal szórakoztató, kíméletlenül
őszinte, intelligens, körülrajongott valaki.
Kékszeműfiú narrálja a
történetet, az ő fikcióiból, személyes blogbejegyzéseiből, a bejegyzésekre
adott kommentekből áll össze a cselekmény – és bontakozik ki kékszeműfiú múltja.
A gyerekkor, amit a zsarnokoskodó, saját meg nem valósított törekvéseit
folyamatosan a kudarcok okozóiként beállított gyerekein leverő (nem ritkán szó
szerint) anya, az apa hiánya, egy igazi tapló báty, és egy gyerekkorban
egyszerre „áldás és átok” jellegű különleges képesség fémjelez. A gyermek BB
szinesztéziára való hajlama a fiút elszigeteli, az anyát fellelkesíti, a fiút
gyámolító professzor tudományos érdeklődését felkelti – míg nem jön egy újabb
„csodagyerek”, és BB ki nem esik a pikszisből. Amivel csak újabb okot
szolgáltat anyjának arra, hogy kudarcait az orra alá dörgölje egész hátralévő életében.
A gyermekkori események különös
jelentőségre tesznek szert, rendre felbukkannak a naplókban, mint a jelen
indulatainak legfőbb táplálói – főként amikor színre lép a nő, a kommentelő
Adelaide, aki akkor is és most is különleges szerepet tölt be a főhős életében
– vagy nem. Ugyanis kékszeműfiú naplóiban és fikcióiban csupán egyvalami
biztos: hogy semmi sem biztos. A fikciókat író kékszeműfiú folyamatosan azt
állítja, hogy a gyilkosságok, melyeket leír, csupán a fantázia szüleményei. A webnaplóját író BB
azt állítja, minden igaz, és jóízűen élcelődik azokon, akik abban a hitben
olvassák nyálcsorgatva a „műveit”, hogy mindez csak fikció, valójában azonban
már-már bűnrészesek, hisz sejtik, sőt, a lelkük mélyén vágyják, hogy ne az
legyen. És lehet, hogy a valódi BB (ha van ilyen) csak nevet mindkettőn. De az
is lehet, hogy a szelíd kommentelők közül kerül ki a gyilkos, akit kékszeműfiú
a háttérből irányít, vagy aki mániásként leutánozza az ártatlan kékszeműfiú
beteg fikcióit.
A valóság és a fikció folyamatos
keveredésben van, tán nincs is olyan pontja a könyvnek, amiről biztosan
tudhatnánk, hogy igaz. Mert ha az elbeszélőnk vállaltan mániás hazudozó, aki ki
tudja, milyen indulatokat vezet le fikcióiban, honnan tudhatnánk, hogy amikor
azt állítja, a gyilkosságai megtörténtek, igazat mond? Lehet, hogy minden
fiktív és nem fiktív szereplő él és virul – ám az is lehet, hogy mind halottak.
Ki tudja, léteznek-e egyáltalán a kommentelők, vagy csupán a „rendszergazda”
kékszeműfiú írogat a „többiek” nevében? Egy idő után nyilvánvaló, hogy senki
sem (egészen) az, akinek hittük, és a sok személyiségzavaros, hazudozó szereplő
közt elvész még a legszemfülesebb olvasó is – és megannyi kérdés marad
megválaszolatlan. De tudjátok mit? Nem bánom.
Valahol hihetetlenül felszabadító
érzés volt olvasni ezt a könyvet, mert
kicsit visszaadta a rácsodálkozva olvasás élményét, ami az elmúlt években azért
hellyel-közzel elveszett. Ahogy egyre többet és egyre „kritikusabb szemmel”
olvasok, egyre ritkábban fordul elő, hogy egy szerző így megvezessen, hogy ne
tudjak kigabalyodni a történetből, hogy úgy csukjam be a könyvet az utolsó oldalon, hogy fogalmam
sincs, mi történt, ki kicsoda, és ki a gyilkos. Csupán sejtéseim vannak, és ez
jó így. Agyalhatok rajta, kereshetek magyarázatokat, de gyanítom, sosem fogom
megtudni. Kifejezetten jólesett, hogy kapott egy pofont ez az „olvasói
önhittség”, az „engem már nem lehet meglepni” illúziója – és leborulva csodálom
most Harrist, amiért ezt így megírta.
Amellett, hogy kibogozhatatlan és
néhol tényleg beteges thriller, a Kékszeműfiú vaskos társadalomkritika:
diszfunkcionális családok, családon belüli erőszak, személyiségzavarok és azok
kezelésének képtelensége éppúgy helyet kap benne, mint a kisvárosi dinamikák
beteg mivolta. Ezek azonban kétségtelen súlyuk ellenére is eltörpülnek az
internet és a virtuális élettől való függés kérdése mellett. Harris nagyon jól
érzi a korszellemet, és egy valóban létező problémára hívja fel a figyelmet:
szerintem mindannyian, akik élünk valamiféle virtuális életet, szembesülünk
időről időre ennek buktatóival - a „mennyit áruljunk el valódi életünkről”
kérdésétől a „tegyünk-e ki képet vagy sem” dilemmáján át addig, hogy mihez
kezdjünk azokkal, akik úgy gondolják, néhány elpöttyintett félmondat alapján
kiismertek minket, és aztán annak fényében ostoroznak vagy épp rajonganak. A
blog erre kiváló megfigyelési alapot nyújt: elég, ha arra gondolunk, hányszor
megtörtént már, hogy egy szövegkörnyezetből kiragadott mondat alapján ránk
aggattak ilyen-olyan címkéket.
Kékszeműfiú tisztában van ezeknek
a virtuális csapdáknak a mibenlétével, ugyanakkor néha ő is beleesik: megvetően
nyilatkozik azokról, akik úgy gondolják, a fikciói alapján kiismerték őt,
viszont ő meg van győződve arról, hogy kiismerte a kommentelőit – olyannyira,
hogy attól sem riad vissza, hogy azok valódi életébe is belekellemetlenkedjen.
Nagyon tetszett, amit a neten terjedő körbeadós játékokról ír: ezek a blogokon
is rendre megjelenő néhány kérdéses minikérdőívek tökéletesen szimbolizálják az
egész netes élet hazug mivoltát: attól, hogy elárulom, mit olvasok épp, mi a
kedvenc kajám, ad absurdum, milyen színű bugyi van rajtam, még édeskeveset
árultam el magamról – viszont fennáll a veszélye annak, hogy lesz, aki ez
alapján azt hiszi, ismer, lesz, aki megkedvel, lesz, aki megutál. És persze
felmerül a kérdés, hogy ki és miben hazudik például egy ilyen kérdőívben? Mert
ne legyünk álszentek, biztos jó néhányan füllentettünk már ezt-azt, hogy jobb
színben tűnjünk fel, vagy épp különlegesebbnek látsszunk. De mi van akkor, ha
valaki a hazugságot veszi készpénznek, és az alapján ítél meg (vagy el) minket?
Nagyon összetett könyv ez, igazából
újra kéne olvasni, és addig boncolgatni a szálait, amíg rá nem jövök a
megoldásra, de egyhamar nem fogom – nem akarom ezt az élményt elrontani. Meg
aztán, vannak kérdések, amikre nincs megoldás – azt például egyikünk sem
szívesen engedi be még csak kósza gondolat formájában sem, hogy mi van, ha
valamelyik nicknév mögött egy valódi kékszeműfiú lapul? Önvédelem? Tagadás? Hit
egy szebb világban? Vagy tényleg mi is azzal áltatjuk magunkat, hogy ismerjük
egymást? Vagy…
Kiadó: Ulpius
Fordította: Szűr-Szabó Katalin
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése