Engem kivinni egy ingyenes
szabadtéri nagykoncertre, az azért nem kis teljesítmény. Utálom a tömeget, nem
szeretem az ilyenkor jellemző agyelhagyást, a piáló-cigiző fiatalok hadát, akik
a totális kontrollvesztésben látják a „buli” értelmét. Fogjátok rám, hogy sznob
vagyok, vagy egyszerűen öregszem, de a kulturáltabb zenehallgatás híve vagyok.
Hetekig filózgattam itthon, ahányszor meghallottam a rádióban a Szimfonik Live
2.0 koncert beharangozóját, hogy el akarok-e menni vagy sem. Nagyon el akartam,
mert a tavalyi Szigetes Szimfonik koncertről csak jókat hallottam, és mert
jelenlegi abszolút kedvenc magyar alternatív zenekarom is fellépett. Ám
tartottam is tőle, a fenti okok miatt. Ha nincs Zoli szelíd unszolása,
valószínűleg a kanapén punnyadok és utólag siránkozom – szerencsére nem így
történt.
A koncert egyébként a „Közmédia
Nap” egész napos rendezvény befejezése volt – na, ebből sokat nem láttunk, mert
túl későn értünk ki. Kár, mert a TV Maci- és a rádiótörténeti kiállításra
kíváncsi lettem volna. Így be kellett érnünk egy, a parkba kipaterolt három
méter magas TV Maci látványával, akinek a kobakján békésen trónolt egy hófehér
galamb – nem tudom, szegény kellékesek mit szóltak, amikor felfedezték a
„nyomokat”, de ki tudja, lehet, hogy a madárka szerencsét hoz a megújulófélben
lévő közmédiának.
Szóval a kiállítások kimaradtak,
teljes figyelmünkkel a koncert felé fordulhattunk. Bevallom, én vagyok az az
ember, akit nagyon könnyű lenyűgözni egy szimfonikus zenekarral – már önmagában
a monumentalitása magával tud ragadni. Bár a klasszikus zenét igazán nem
szeretem (főleg mert elég kicsi szegmensét ismerem), az efféle kalandozásokat
nagyon tudom élvezni. Sokat gondolkodtam azon, hogy mennyire jófej dolog ez egy
szimfonikus zenekartól, hogy bevállalnak ilyen együttzenéléseket. Óriási
nyitottság és szakmai alázat kell szerintem ahhoz, hogy valaki, aki a
komolyzenére tette fel az életét, teljes odaadással és látható lelkesedéssel
dolgozzon együtt pop-, rock- és hiphop-zenészekkel. Le a kalappal a zenészek
előtt! És főleg a zenekarvezető Balogh Sándor előtt, aki ezeket a slágereket
áthangszerelte – remekül.
A koncert a NEO zenéjével kezdődött: nos, nem az én műfajom, sőt; viszont a
Kontroll filmzenéjét például szerettem – ha jól használják aláfestésként, igazából
bármit megkajálok, de önmagában nem annyira. Viszont meglepő módon, még ezt a
fura elektronikus zenét is sikerült összeházasítani a nagyzenekarral. Ezután a
viccesként elkönyvelt Kistehén
zenekar meglepően intelligens szövegei kapták meg a maguk sajátos
aláfestését – na, itt már inkább a helyén éreztem a két műfaj egyvelegét.
Utánuk viszont megint egy nagyon-nagyon furcsa dolog következett: a hiphopot
játszó Hősök tarolták le a
színpadot, na hát, az ő zenéjükön kicsit lötyögött a szimfonikus ruha –
ellenben a zenekar szolgáltatta az est legjobb poénjait, amikor kedvenc reggeli
rádiós műsorvezetőmet, Buda Mártont rapelni tanították…
A Compact Disco és a Heaven
Street Seven dalai nem okoztak meglepetést – ezeket a nagyívű, dallamos
popszámokat igazán könnyű elképzelni szimfonikus köntösben – hozták is a még
nagyobb ívet és a még nagyszabásúbb dallamokat. Az „Ez a szerelem” című HS7 dal
szimfonikus verzióját valószínűleg mindenki ismeri, lévén, hogy ez volt az első
fecske még két éve, amit az MR Szimfonikusokkal rögzítettek – most is
bebizonyosodott, hogy ezek a dalok olyan emelkedett hangulatot tudnak
teremteni, hogy csak na! Nagyjából ezen a ponton már az egész közönség
érzelmileg felfokozott állapotban énekelgetett, táncolgatott, és nézte a
csillagokat – s a java még hátra volt!
A fergeteges, és nagyon profi Irie Maffia után (melyet élőben hallgatva most már biztosra veszem, amit eddig csak sejtettem, hogy Sena a legjobb hangú énekesnőnk pillanatnyilag) végre színpadra lépett
a zenekar, akikért az egész estét
bevállaltam, és akik miatt most jól átgondolom eddigi álláspontomat, hogy én szabadtéri
tömegkoncertre nem… ők a Vad Fruttik!
Kevés szám érintett meg mostanában annyira, mint a „Lehunyom a szemem”
(hozzáteszem, ahányszor hallom, elsírom magam), de a korábbi zenéiket is
imádom. Mindenki legnagyobb szerencséjére a bugyidobáláshoz túl messze álltunk, de nem sok hiányzott hozzá, hogy teljesen
elaléljak Likó Marcelltől, ahogy a szimfonikus zenekari kísérettel egy szál
maga énekelt – borzongató volt. Nyilvánvaló rajongásomon túl is tény, hogy a
„Lehunyom a szemem” volt tán a leginvenciózusabban feldolgozott dal – az, hogy
az eredeti zenei kíséretet elvették, és egy az egyben nagyzenekarra hangolták a
számot, nagyon jót tett neki: itt éreztem leginkább azt, hogy nem pusztán a zene mögé tettek egy szimfonikus kíséretet,
hanem átértelmezték a zenét. A másik
két számuk is akkora katarzist hozott, hogy utána igazából bárkinek nehéz dolga
lett volna. (És nem, nem vagyok sikoltozva rajongó tini, de Likó Marcell
mindegyik számban akkora szenvedéllyel énekelt, hogy még jó, hogy szabadtéren
voltunk, különben kiszakadt volna a ház oldala.)
Na nem mintha Péterfi Borinak számítana, hogy ki után
lép színpadra – másik nagy kedvencem, akinek gyakorlatilag minden zenéjét
imádom, a szintén teljesen átértelmezett „Vámpír”-ral kezdett: az amúgy sem
egyszerű dalocska a szimfonikus kísérettel kifejezetten pszichedelikus élmény
lett. Bori egyébként vállaltan nem akarta keverni a különböző stílusú zenéket,
az ő dalaiban a szimfonikus- és a rockzenekar nem együtt, hanem egymást váltva
játszott – s amikor épp nem játszottak, a zenészek jóízűen fújkálták a
buborékokat. A végére már eléggé elfáradtam és mellénk csapódott néhány enyhén
bosszantó alak, úgyhogy a Kiscsillag
és a PASO nem tudott levenni a
lábamról – hozzáteszem, egyiküknek sem vagyok nagy rajongója. És egyébként is –
azt hiszem, látszik, hogy nekem a koncert a Vad Fruttik fellépésénél ért el a
csúcsra, onnan már csak lefelé vezetett út.
Nagyon profi volt a
körítés is – az átállások alatt a Millenáris irodaházának falára vetített
videoinstallációkat láthattunk, hangszerekkel vívott „csillagok háborúján” át a
Kwai-folyó felrobbanó hídjáig volt itt sok minden, természetesen szimfonikus
aláfestéssel, dob- és trombitapárbajokkal tarkítva. Minden nyűgöm ellenére
(tömeg, fáradtság, lábfájás, undorító murvás talaj, bunkó emberek) nagyon jól
szórakoztam, hihetetlen élmény volt az MR Szimfonikusokat így hallani, és
ráadásképp kaptam egy olyan katarzist, amit kulturáltan, fedett helyen végigült
koncert soha nem ad meg: teli torokból énekelhettem (bár lehet azt ordításnak
is nevezni…), hogy „Forog a világ,
elfolyik minden, nekem senkim, de senkim sincsen” – anélkül, hogy bárkit
érdekelt volna. Már ezért megérte…
És igen, ma már ki is néztem
magamnak egy Vad Fruttik koncertet – szabadtérit…
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése